1396/07/06

اینترنت همراه ایرانسل

اینترنت همراه ایرانسل

GPRS یا EDGE یا 3G یا 4G چیست؟

این چهار عنوان، عناوینی هستند که همگی برای اینترنت همراه، به کار می‌روند، این که ما برای اتصال به اینترنت از کدام تکنولوژی استفاده می‌کنیم، بستگی به نوع آنتن‌دهی منطقه و سیم کارت و تلفن همراه ما دارد.

در بعضی مناطق، هنگام اتصال به اینترنت علامت G در بالای صفحه ظاهر می‌شود که به معنی GPRS است. در بعضی مناطق علامت E را خواهید دید که مربوط به EDGE است. و با راه‌اندازی خدمات نسل سوم اینترنت، در برخی مناطق هنگام فعال کردن اینترنت، علائم H، H+ یا 3g یا 4g را در بالای گوشی خواهیم دید، که به این معناست که در منطقه‌ای حضور داریم که اپراتور اینترنت سرویس نسل سوم و بالاتر خود را در آن منطقه فعال کرده است. طبیعتا در مناطقی که نسل سوم و بالاتر راه‌اندازی شده است، کیفیت اینترنت بهتری خواهیم داشت.

به این ترتیب، این که ما از کدام یک از تکنولوژی‌های gprs، edge یا 3g یا 4g استفاده می‌کنیم، بستگی به نوع آنتن‌دهی منطقه‌ای دارد که در آن حضور داریم. برای این که بتوانیم از اینترنت 3g یا 4g استفاده کنیم، باید این قابلیت در تلفن همراه ما وجود داشته باشد. بیشتر تلفن‌های هوشمند امروزی از 3g پشتیبانی می‌کنند، اما فعلا تعداد کمی از گوشی‌ها از اینترنت نسل چهار (4g یا LTE) پشتیبانی می‌کنند. اگر تلفن همراه ما از 4G پشتیبانی نمی‌کند اما مایل به استفاده از اینترنت 4G هستیم، یک راه دیگر استفاده از مودم‌های 4G ایرانسل است که هزینه خرید آن‌ها نسبت به گوشی همراه کمتر است.

نکته: برای استفاده از 4G به سیم‌کارت جدید نیاز داریم. 3G با همین سیم کارت فعلی ما قابل استفاده است اما اگر گوشی ما از 4G پشتیبانی می‌کند و می‌خواهیم از این قابلیت استفاده کنیم، باید با مراجعه به مراکز خدماتی ایرانسل، سیم‌کارت خود را تعویض نماییم ویا یک سیم‌کارت 4G جدید خریداری نماییم.

فعالسازی GPRS / EDGE / 3G / 4G

ما با استفاده از gprs ایرانسل، که تکنولوژی جدیدتر آن همان edge است، و در مناطقی که پوشش 3G و 4G وجود دارد، با اینترنت 3G و 4G می‌توانیم در هر جایی که ایرانسل خط دهی دارد، با استفاده از موبایل خود به اینترنت متصل شویم. برای فعال کردن این سرویس روی سیمکارت خود، کد دستوری زیر را شماره گیری می کنیم:  (شروع از سمت علامت *) * 130 * 36 # ودگمه تماس را می زنیم

پس از وارد کردن این کد، یک پیامک (configuration message) حاوی تنظیمات gprs ایرانسل به گوشی ما ارسال می‌شود و ما باید آن را install یا save کنیم. هنگام نصب از ما pin یا رمز خواسته می‌شود و ما باید رمز 1234 را وارد کنید، تا gprs سیم‌کارت ما فعال شود.

روش دیگر برای دریافت تنظیمات gprs، ارسال یک پیامک به شماره 2225 به شکل زیر است:

مدل گوشی مارک گوشی s به طور مثال: s sumsung galaxy j7

لحظاتی پس از ارسال این پیامک، ما پیامی حاوی تنظیمات gprs و mms دریافت خواهیم کرد که باید آن را Save یا Install کنیم.

حالا، ما می‌توانیم با روشن کردن packet data یا Mobile Data از قسمت تنظیمات Network یا Connectivity گوشی خود، به اینترنت متصل شویم. البته ممکن است بعد از فعالسازی، چند ساعت طول بکشد تا اینترنت برای گوشی ما فعال شود. زمانی که اینترنت همراه گوشی ما فعال شود و به درستی کار کند، یک آیکون کوچک (متشکل از حرف E یا G یا Y واحتمالا با دو عدد فلش برعکس) در بالای صفحه گوشی ما نمایش داده می‌شود.

مدل گوشی ما در شبکه ایرانسل موجود نیست؟

تنظیمات دستی GPRS ایرانسل

ممکن است ما از طریق روش‌های بالا اقدام به فعالسازی جی پی آر اس خود کنیم، اما پیغام دریافت کنیم که مدل گوشی شما در سیستم ثبت نشده. این پیام گاهی در اثر خطای در سرورهای ایرانسل اتفاق می‌افتد (یعنی در حالی که تنظیمات وجود دارد، به اشتباه این پیام فرستاده می‌شود). قبل از هر کاری، چند دقیقه صبر کنیم و کد دستوری که در بالا گفته شده است را دوباره وارد کنیم. اما اگر پس از چند بار درخواست فعالسازی، دوباره با همان پیام مواجه شدیم، در این صورت،‌ نوبت به تنظیمات دستی gprs می‌رسد. ما باید شخصا تنظیمات را در گوشی خود وارد کنیم. نحوه وارد کردن دستی تنظیمات gprs ایرانسل در گوشی‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف متفاوت، ولی شبیه به یکدیگر است. ما در اینجا به علت رواج بیشتر، این فرآیند را برای گوشی‌های لمسی آندرویدی سامسونگ توضیح می‌دهیم. بقیه مدل‌ها نیز سازوکاری کمابیش مشابه خواهند داشت. برای تنظیم دستی gprs به شیوه‌ی زیر عمل میکنیم:

۱. به مسیر زیرمی رویم (منظور از Menu همان دکمه منوی گوشی است):

Menu> Settings> Wireless and network > Mobile networks > Access Point Names >Menu>Add New Apn

۲. در صفحه‌ای که نمایش داده می‌شود، طبق جدول زیر موارد خواسته شده را وارد میکنیم:

 مقدار                          نام

Name          Irancell-GPRS

APN mtnirancell

Proxy 10.131.26.138

Port 8080

3. دکمه Menu و سپس Save را میزنیم.

۴. در صفحه‌ی لیست پروفایل‌ها، مطمئن میشویم پروفایلی که اکنون درست کردیم (Irancell-GPRS) انتخاب شده باشد.

۵. الان باید بتوانیم به اینترنت وصل شویم.

خب؛ حالا که اینترنت همراه ایرانسل خود را فعال کردیم، بهتر است به فکر هزینه‌های آن نیز باشیم. اگر هیچ بسته ای را خریداری نکرده باشیم، هزینه‌ اینترنت ما به صورت آزاد، و بر مبنای میزان کیلوبایت ارسالی و دریافتی از گوشی ما محاسبه می‌شود. اگر استفاده‌ ما از اینترنت، از یکی دو ساعت در هفته بیشتر است، توصیه می‌کنیم یکی از بسته های تخفیفی اینترنت همراه ایرانسل را فعال کنید.

خرید بسته اینترنت همراه ایرانسل

یک روش برای خریداری بسته های اینترنت همراه ایرانسل، استفاده از کد دستوری ۵۵۵ است. کافی است کد «ستاره 555 مربع» را به خاطر بسپاریم. با زدن این کد منویی ظاهر می‌شود که ما می‌توانیم با طی مراحل موجود در منو، به هر کدام از بسته های اینترنت برسیم. برای دیدن لیست کامل بسته ها به سایت ایرانسل نیز میتوان مراجعه کرد.

قابلیت تمدید بسته‌های اینترنت همراه ایرانسل

در صورتی که پیش از پایان دوره‌ی یک بسته، بسته‌ دیگری را فعال کنیم، حجم باقیمانده‌ بسته‌ قبلی نمی‌سوزد و به بسته‌ بعدی منتقل می‌شود. انتقال حجم به دوره‌ی بعدی، حداکثر تا 90 روز امکان‌پذیر است. البته این امر شامل بسته‌ های بلندمدت (سه ماهه و بیشتر) و بسته‌ های شبانه نمی‌شود.

تمدید خودکار بسته‌ های اینترنت ایرانسل

بسته های هفتگی و ماهانه پس از پایان مهلت استفاده، به صورت خودکار تمدید می‌شوند. ما می توانیم در صورت تمایل، با شماره‌گیری کد *555*5*9# فهرست بسته‌ های با قابلیت تمدید خودکار را دریافت کنیم. برای لغو این قابلیت کافیست با شماره‌گیری کد مذکور،گزینه لغو بسته را انتخاب نماییم.

توجه داشته باشیم که اگر سیم‌کارت ما اعتباری است، برای فعالسازی هر کدام از بسته ها، باید حداقل به همان میزان شارژ در سیمکارتمان موجود باشد. همچنین دقت داشته باشید که ما نمی‌توانیم از شارژ شگفت‌انگیز برای فعالسازی بسته‌ های اینترنت ایرانسل استفاده کنیم. اگر شارژ سیمکارت ما کم است، ابتدا از طریق خرید شارژ اینترنتی، شارژ مستقیم ایرانسل، یا کد دستوری (شروع از سمت علامت *) *789*999 # یا روش‌های دیگر، سیمکارت خود را به میزان لازم شارژ کنیم.

برای اطلاع از وضعیت بسته های تخفیفی، کد زیر را شماره گیری می نماییم: (شروع شماره گیری از سمت علامت *)

اعتباری *130*3*7*3*1#

دایمی *140*3*7*3*1#

برای اطلاع از میزان باقی مانده اعتبار بسته اینترنت ایرانسل خود، دو راه پیش رو داریم:

۱. از طریق تلفن همراه و کد دستوری: کد دستوری زیر را در تلفن همراه خود وارد می کنیم تا از میزان اعتبار بسته‌ خود مطلع شویم:  *141*10# را شماره گیری میکنیم  (شروع از سمت علامت *) و دگمه مخصوص تماس را میزنیم.

برای اطلاع از باقیمانده حجم بسته : کد #۴*۱*۵۵۵* را شماره گیری میکنیم (شروع از سمت علامت *) و دگمه مخصوص تماس را میزنیم.

۲. از طریق اینترنت و بخش e-care وب‌سایت ایرانسل: ایرانسل این امکان را اضافه کرده است که از طریق وب‌سایت، از حساب gprs خود مطلع شویم. کافی است به سایت ایرانسل برویم و وارد قسمت ecare بشویم. پس از انتخاب زبان، روی لینک کنترل حساب اینترنتی تلفن همراه کلیک میکنیم، وارد بخش ecare شده و حساب خود را ملاحظه کنیم. برای ورود، به شماره سیم‌کارت ایرانسل، و رمز دوم سیم‌کارت نیاز خواهیم داشت. برای دریافت رمز ورود کافی است یک بار با استفاده از سیم‌کارت ایرانسل یک پیامک خالی به شماره ۱۳۰ بفرستیم.

 

 

1396/07/29

نظرات کاربران

مریم پورهمدانی

اینترنت همراه ایرانسل سرعت بالایی نداره.

شیدا

اینترنت همراه ایرانسل خیلی مفید بود

بهار راد

اینترنت همراه ایرانسل جالب

مرضیه

اینترنت همراه ایرانسل سرعتش عالیه

رضا

اینترنت همراه ایرانسل بی نظیر

مشاهده همه نظرها

فرم نظر سنجی