1399/02/30

تبلیغات درون برنامه ای و تاثیرات آن در درآمد یک کسب و کار

تبلیغات درون برنامه ای

به گزارش وبسایت App Annie تبلیغات درون برنامه ای (in-app Advertisement) با یک جهش فوق‌العاده در میزان گردش مالی، به یکی از پیشگامان حوزه تبلیغات بدل خواهد شد. طبق پیش بینی کارشناسان، گردش این صنعت از ۷۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ تقریبا سه برابر افزایش خواهد داشت و به عدد باور نکردنی ۲۰۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید.

تبلیغات درون برنامه ای یکی از زیر شاخه‌های بحث تبلیغات موبایلی است که در چند سال اخیر، توانسته توجهات فراوانی را به سمت خودش جذب کند. در این مقاله سعی داریم تا با یکدیگر نگاهی به تعریف تبلیغات درون برنامه‌ای و مزایای استفاده از بیاندازیم.

تبلیغات درون برنامه ای چیست؟

تبلیغات درون برنامه ای یکی از روش‌های تبلیغات در موبایل است که محتوای تبلیغاتی، به عنوان بخشی از رابط کاربری اپلیکیشن طراحی شده و با ساختار کلی آن شکل هماهنگی دارد. بر خلاف سایر روش‌های تبلیغاتی که به یک صورت مجزا از محتوای اصلی ( مانند تبلیغات بنری یا تبلیغات پاپ-آپ) به نمایش در می‌آیند، تبلیغات درون برنامه‌ای کمترین تاثیر مخرب را بر روی تجربه کاربری مشتریان دارند. همین امر باعث ‌شده تا بازاریاب‌ها علاقه فراوانی به راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی در این قالب پیدا کنند.

تبلیغات درون برنامه ای به گونه‌ای ساخته شده‌اند که همزمان با استفاده کردن کاربر از قابلیت‌های داخلی اپلیکیشن، برای او به نمایش دربیایند. در نتیجه کاملا مشخص است که این روش از تبلیغات در مقایسه با برخی شیوه‌های مرسوم تبلیغات موبایل درصد تعامل بالاتری با کاربران خواهد داشت. به گزارش وبسایت HIS Research مقدار CPM (قیمت هر تبلیغ به ازای ۱۰۰۰ نمایش) یک تبلیغ درون برنامه‌ای می‌تواند از ۱۸ الی ۲۰۰ درصد نسبت به تبلیغات بنری بیشتر باشد.

مزایای تبلیغات درون برنامه ای

  مزایای تبلیغات درون برنامه ای  

با وجود روش‌های مختلف برای تبلیغات، هر برندی می‌تواند بسته به اهدافش از راه اندازی کمپین تبلیغاتی، می‌تواند از یکی از شیوه‌های تبلیغات موبایلی استفاده کند. به صورت کلی، تبلیغات درون برنامه‌ای به عنوان یک روش مطمئن و پر بازده برای راه اندازی کمپین شناخته شده و مزایای فراوانی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

اولین و مهم‌ترین مزیت تبلیغات درون برنامه‌ای، بالا بودن نرخ پاسخ (Response Rate) بازدیدکنندگان است. دلیل این موضوع، یکپارچه بودن ساختار تبلیغات با سایر محتوای موجود در صفحه کاربر است که باعث می‌شود احساس مطالعه یک تبلیغ زمخت و بی هدف به کاربر القا نشود. همین مبحث ساده سبب می‌شود تا کاربران بسیار راحت روی تبلیغاتی درون برنامه ای کلیک کنند. از آنجایی که تبلیغات درون برنامه ای یکی از زیر شاخه‌های بازاریابی محتوا نیز هست، می‌توان انتظار داشت که با تدوین یک محتوای با کیفیت،‌ می‌توان کاربر را به راحتی جذب کرد.

نکته بعدی اینجاست که تبلیغات درون برنامه‌ای قابلیت اشتراک‌پذیری دارند و می‌توانند بین کاربرها دست به دست شوند. به عبارت دیگر، یک کاربر این امکان را خواهد داشت تا در صورت تمایل، محتوای تبلیغات درون برنامه‌ای که مشاهده می‌کند را با یک فرد علاقمند به اشتراک بگذارد.

تبلیغات درون برنامه ای و تبلیغات هم نما (Native) در وبسایت‌ها

بسیاری از افراد بر این باورند که تبلیغات درون برنامه‌ای شباهت زیادی به تبلیغات هم نما (Native) موجود در وبسایت‌های اینترنتی دارند. این باور تا حدی درست است اما چند تفاوت کوچک هم بین این دو روش تبلیغاتی وجود دارد.

 روش و الگوریتم بهینه‌سازی تبلیغات درون برنامه‌ای در مقایسه با شیوه‌های مورد استفاده در وبسایت‌های اینترنتی متفاوت است. چرا که استور‌های اپلیکیشن از اصول و قواعد خاصی برای رتبه‌بندی اپلیکیشن‌ها بهره می‌برند که در سیستم تبلیغات هم‌نما (Native) مورد استفاده قرار نمی‌‌گیرد. علاوه بر آن، محتوا و شکل تبلیغات هم‌نما (Native) که در موتورهای جستجوی وب به نمایش در‌می‌آید، با نمونه‌هایی که بر روی موبایل قرار گرفته‌اند، متفاوت است.

چرا باید از تبلیغات درون برنامه ای استفاده کنیم

حال که یک آشنایی اولیه با تبلیغات درون برنامه‌ای پیدا کردیم، وقت آن است دریابیم که چرا بازاریاب‌ها توجه ویژه‌ای به تبلیغات درون برنامه‌ای دارند. 

۱. مردم زمان بیشتری را در موبایل‌های‌شان صرف می‌کنند

       استفاده زیاد از گوشی دلیل تبلیغات درون برنامه ای       

طبق گزارش Flurry میزان استفاده کاربران از نرم افزارهای موبایلی در سال ۲۰۱۷، چیزی در حدود ۶ درصد افزایش یافته است. به صورتی که کاربران در طول روز بیش از ۵ ساعت از وقت خود را درون گوشی‌های هوشمندشان صرف می‌کنند.

این آمار به ما ثابت می‌کند که رفتار کاربران تغییرات گسترده‌ای را نسبت به گذشته دارد و نشان می‌دهد اپلیکیشن‌های جدید تا چه حد توانسته‌اند اپلیکیشن‌های قدیمی را از بازار خارج کرده و محبوب کاربران شوند. 

استفاده کاربران فقط مربوط به صفحات اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام نیست. بلکه Flurry اعلام کرده که میزان مراجعه کاربران به اپلیکیشن‌های مربوط به خرید اینترنتی نیز به میزان ۵۴ درصد افزایش یافته است. این موضوع ثابت می‌کند که کاربران به چه میزان به سمت فروشگاه‌های آنلاین روی آورده‌اند. 

همچنین استفاده از برنامه‌هایی که در زیر شاخه موسیقی و سرگرمی قرار گرفته‌اند نیز به میزان ۴۳ درصد افزایش داشته است. از این مسئله می‌‌توان نتیجه گرفت که کاربران بیش از این که از روش‌های سنتی سرگرمی استفاده کنند، سعی دارند تا کارهای خود را به صورت آنلاین انجام دهند. 

اگرچه بیشتر شدن زمان سپری شده توسط کاربران در تلفن‌های همراه‌شان دلیل قطعی بر ثمره بخشی تبلیغات درون برنامه‌ای نیست. اما به هر حال شانس دیده شدن تبلیغات در این روش نسبت به سایر روش‌های سنتی، بیشتر خواهد بود. 

۲. یک موقعیت بی‌نظیر برای دسترسی به کاربر

اپلیکیشن‌های موبایل بازاریاب‌ها را قادر می‌سازند تا در جایی که هیچ کانال تبلیغاتی نمی‌تواند موثر واقع شود، اقدام به جذب کاربر کنند. چرا که این اپلیکیشن‌ها به صورت مداوم در طول روز توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی در زمان‌هایی که هیچ یک از راه‌های ارتباط با کاربر ورودی ندارند، باز هم اپلیکیشن‌های موبایل در حال ارائه سرویس به مشتریان خود هستند. 

اگر بخواهیم یک مقایسه کوتاه بین تعداد دفعات جستجو کاربران در موتور‌های جستجو و میزان استفاده آن‌ها از اپلیکیشن‌های موبایل داشته باشیم، به این نکته می‌رسیم که استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل در خیلی از موارد برای کاربران به عادت تبدیل شده است. پس در نتیجه میزان مشارکت کاربران در تبلیغات درون برنامه‌ای قطعا بیشتر از موتورهای جستجو است. 

اپلیکیشن‌هایی که مخاطبان فراوانی دارند، می‌توانند از تبلیغات درون برنامه‌ای به عنوان یک منبع درآمد جداگانه استفاده کنند. اما این تنها هدف از نمایش تبلیغات در یک برنامه نیست. بسیاری از کسب و کارها استراتژي تبلیغات خود را بر روی Cross Marketing تنظیم می‌کنند. از این طریق آن‌ها می‌توانند از طریق همکاری با سایر شرکت‌ها به اهداف مشترک دست پیدا کنند. 

نکته آخر در خصوص تبلیغات درون برنامه‌ای، قابلیت ضبط اطلاعات مکانی کاربران است. از این طریق بازاریاب‌ها می‌توانند تبلیغاتی که نمایش داده می‌شوند را بسته به محل قرار گیری کاربر، ‌سفارشی سازی کنند.

۳. تبلیغات درون برنامه ای به خاطر می‌مانند

             تبلیغات درون برنامه ای به خاطر میماند             

نتیجه آخرین تحقیقاتی که Ipsos در زمینه اثر بخش بودن تبلیغات درون برنامه‌ای انجام داده ثابت می‌کند که کاربر در مشاهده این نوع تبلیغات، علاقه بیشتری به انجام یک کار مشخص پیدا می‌کند. کارشناسان معتقدند که دلیل چنین رفتاری، این است که تبلیغات درون برنامه‌ای بیشتر در خاطر کاربر می‌ماند. ۴۷ درصد کاربرانی که در این تحقیق شرکت‌ کرده‌اند، اعتقاد دارند که بخش عمده‌ای از تبلیغاتی که در اپلیکیشن‌های موبایلی مشاهده مي‌کنند را تا مدت‌ها به یاد می‌آورند. این در حالیست که تنها ۳۶ درصد افرادی که تبلیغات را در کامپیوتر مشاهده می‌کنند، قادر به یادآوری آن در آینده هستند. 

دانشمندان دلیل این رخداد را تمرکز بیشتر کاربران در زمان کار با گوشی‌های هوشمند دانستند. جالب اینجاست که Ipsos اعلام کرده کاربران به برندهایی که تبلیغات خود را در اپلیکیشن‌ها قرار می‌دهند، اعتماد بیشتری دارند. 

به صورت کلی، می‌توان دلیل چنین نتایجی را ماهیت یک گوشی‌های هوشمند دانست. چرا که کاربران صرف نظر از شرایطی که در آن قرار دارند، همواره از گوشی تلفن همراه خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل به صورت ناخودآگاه، احساس نزدیکی و رضایت بیشتری با تبلیغات موبایلی دارند. 

۴. بالا بردن درصد تعامل و افزایش درآمد

               افزایش درآمد با تبلیغات درون برنامه ای               

موضوع دیگری که باعث استقبال کاربران از تبلیغات درون برنامه‌ای می‌گردد، جذابیت بیشتر محتوای تبلیغاتی موبایل در مقایسه با کامپیوتر است. این موضوع به همان نکته قبل اشاره دارد که تمرکز کاربر در هنگام دیدن تبلیغات موبایلی، در مقایسه با کامپیوتر بیشتر است. عده‌ای از کارشناسان حوزه اینترنت در یک نظرسنجی اعلام کردند که آن دسته از تبلیغات که کمترین آسیب را به رابط کاربری وارد کنند، کوتاه باشند و در همان زمان اندک کاربر را به مشارکت دعوت کنند، موفق‌ترین نوع تبلیغات هستند. از طرف دیگر هم بدترین نوع تبلیغات، تبلیغاتی هستند که به صورت اتوماتیک نمایش داده می‌شوند و کاربر مجبور است برای ادامه کار خود، بخشی از آن را مشاهده کند.

یکی از مواردی که موجب تاثیرگذاری بیشتر تبلیغات درون برنامه‌ای می‌شود، شناخت رفتار و اطلاعات کلیدی کاربر و طراحی تبلیغ بر اساس آن است. اگر صاحبان کسب وکار قصد در معرفی محصول و یا برند خود در قالب یک تبلیغ موبایلی را دارند، بهتر است در ابتدا اپلیکیشن‌هایی که مشتریان احتمالی‌شان از آن‌ها استفاده می‌کنند را بیابند.

۵. قابلیت ردیابی آسان مشتریان 

                 قابلیت ردیابی آسان کاربر در تبلیغات درون برنامه ای                 

بنا به گزارشات منتشر شده،‌ میزان دقت تبلیغات درون برنامه‌ای برای هدف قرار دادن مشتریان احتمالی، در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۹۰ درصد خواهد رسید. علاوه بر این، تبلیغات در موبایل به صورت کلی توسعه دهندگان نرم افزاری را قادر می‌سازد تا بتوانند یک کمپین کاملا انعطاف پذیر برای کاربران طراحی کنند. چرایی این موضوع را با ارائه سه دلیل بررسی می‌کنیم. 

اول از همه،‌ بر خلاف تبلیغات وب که از طریق قرار گرفتن کوکی در مرورگر کاربر اقدام به جمع آوری اطلاعات می‌کند،‌ در تبلیغات موبایلی برای شناسایی کاربر از SDK برنامه استفاده می‌شود. به همین دلیل دنبال کردن و مشخص کردن مخاطبان هدف با راحتی بیشتری صورت می‌گیرد و بازاریاب‌ها می‌توانند میزان تاثیر گذاری کمپین و نرخ تبدیل تبلیغات را به سرعت محاسبه کنند. 

در وهله دوم به لطف دسترسی لحظه‌ای برنامه نویسان و بازاریاب‌ها به اطلاعات کمپین، این امکان برای کسب و کار وجود دارد تا بسته به رفتار کاربر، کمپین خود را از لحاظ قیمت و خدمات تغییر دهند. به همین ترتیب می‌توان اطمینان حاصل کرد که تبلیغات به درستی در مقابل دیدگان مخاطب قرار می‌گیرد. 

در نهایت این موضوع وجود دارد که هوشمند بودن شیوه تبلیغات باعث می‌شود تا اعتماد مردم به تبلیغی که مشاهده می‌کنند، افزایش یابد. از آنجایی که در سیستم programmatic برنامه‌ها سعی دارند تا بسته به نیاز مشتری آگهی‌های تبلیغاتی را نشان دهند، مشتریان ارتباط نزدیک‌تری را با این شیوه تبلیغاتی برقرار خواهند کرد. اخیرا هم شرکت‌هایی مانند IAS در حال ساخت تکنولوژي هستند که با استفاده از آن می‌توان میزان اعتبار یک تبلیغ را مورد آزمایش قرار داد. از این طریق صاحبان اپلیکیشن‌ها قادر خواهند بود تا پیش از انتشار تبلیغات درون برنامه‌ای در پلتفرم خود، از صحت آن مطمئن شوند و از این طریق،‌ ارزش نهایی برند خود را بالا ببرند.

سخن آخر

از آنجایی که پلتفرم‌های فراوانی برای راه‌اندازی یک کمپین تبلیغات درون برنامه‌ای وجود دارد، نمی‌توان یک پلتفرم خاص را به عنوان بهترین گزینه برای انجام تبلیغات معرفی کرد. به صورت کلی، بسته به نوع کمپین و اهداف کسب و کار از راه اندازی آن،‌ باید یک انتخاب مطمئن و در عین حال مرتبط انجام داد. تنها نکته‌ای که در خصوص تبلیغات درون برنامه‌ای وجود دارد، ‌این است که کاربران اعتماد زیادی به تبلیغات موبایلی دارند و همین امر می‌تواند ارزش بالای این روش تبلیغات را به نمایش بگذارد.

 
 
 
مطالب مرتبط:

1399/02/30

نظرات کاربران

مریم

تبلیغات درون برنامه ای و تاثیرات آن در درآمد یک کسب و کار عالی بود

رامتین

تبلیغات درون برنامه ای و تاثیرات آن در درآمد یک کسب و کار مفید بود

مریم

تبلیغات-درون-برنامه-ای-و-تاثیرات-آن-در-درآمد-یک-کسب-و-کار جالب بود

الیما قاسمی

هر شرکتی باید تبلیغات درون برنامه ای و تاثیرات آن در درآمد یک کسب و کار رو بلد باشه

شیما

تبلیغات-درون-برنامه-ای-و-تاثیرات-آن-در-درآمد-یک-کسب-و-کار جالب بود ممنون

مشاهده همه نظرها

فرم نظر سنجی