1396/08/02

آیا دیجیتال مارکتینگ، الکترونیک مارکتینگ و اینترنت مارکتینگ یکی هستند؟

دیجیتال مارکتینگ و الکترونیک مارکتینگ و اینترنت مارکتینگ

این سه روش در بازاریابی به دلیل همپوشانی زیادی که دارند گاهی به جای یکدیگر در نامگذاری روش بازاریابی به کار میروند. اما اگر بخواهیم در تعاریف آنها دقیق شویم با هم متفاوت هستند. برای اینکه بدانیم چرا بازاریابی اینترنتی همان بازاریابی دیجیتال است اما بازاریابی دیجیتال همان بازاریابی اینترنتی نیست و .... با این مقاله موبودید همراه شوید.

دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) Digital Marketing 

بازاریابی دیجیتال نوعی ازبازاریابی است که از طریق مجراهای ارتباطی دیجیتال  چه آنلاین و چه غیرآنلاین انجام می‌شود.
 
در این روش، از تمامی ظرفیت‌ها و کانال‌های ممکن و موجود در دنیای دیجیتال استفاده می‌شود تا اطلاعات به مشتری یا مصرف‌کننده رسانده شود.
 
بازاریابی دیجیتال یعنی دستیابی به اهدافبازاریابی با استفاده از روش‌ها و ابزارهای دنیای فناوری دیجیتال.بنابراین می توان گفت در صورتی که از ابزارهای دیجیتال برای بازاریابی استفاده می کنید، بازاریابی دیجیتال انجام می دهید.

نمونه‌هایی از ابزارها و روش‌های بازاریابی دیجیتال

  • انواع ابزارهای دیجیتال
  • انواع رایانه‌ها
  • بیلبوردهای دیجیتال
  • تلویزیون‌های دیجیتال
  • موبایل‌ها و تبلت‌ها
  • پادکست‌ها
  • رادیو
  • تلویزیون‌های اینترنتی
  • وبسایت‌ها
  • ایمیل
  • نرم‌افزارهای پیام‌رسان و جمعی
  • بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو
  • پیامک و پیام‌های نوشتاری
  • شبکه‌های مجازی
  • بنرهای مجازی و دیجیتال
  • ارتباطات بی‌سیم
  • پایگاه‌های داده

 

الکترونیک مارکتینگ (بازاریابی الکترونیکی) e-Marketing

بازاریابی الکترونیکی زیرمجموعه بازاریابی دیجیتال است. بازاریابی الکترونیکی به نوعی ازبازاریابی گفته می‌شود که از طریقرسانه‌های الکترونیکی صورت می‌گیرد.
 
با این‌که بیشتر این فعالیت از طریق اینترنت صورت می‌گیرد ولی شامل مواردی می‌شود که الزاماً در حوزه اینترنت قابل تعریف نیستند:
 
  • مدیریت الکترونیکی داده‌های مشتریان
  • مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتریان(E-CRM)
  • نرم‌افزارهایی که الزامی به ارتباط آنلاین نداشته باشند.
 
بازاریابی الکترونیکی همپوشانی زیادی با بازاریابی اینترنتی دارد.
 

اینترنت مارکتینگ (بازاریابی اینترنتی، بازاریابی آنلاین) Internet Marketing

         اینترنت مارکتینگ یا بازاریابی ایتنرنتی         
 
اینترنت مارکتینگ که به آن آنلاین مارکتینگ هم گفته می شود، زیرمجموعه الکترونیک مارکتینگ و به طور کلی زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ است. مهمترین ویژگی بازاریابی آنلاین، وابستگی آن بهاینترنت است. به این معنی که بسیاری از کانال های ارتباطی دیجیتال که برایبازاریابی به کار می رود، همان مجراهای ارتباطی آنلاین هستند. به همین دلیل می توان گفت دیجیتال مارکتینگ مفهوم بسیار گسترده تری را در بر می گیرد که بازاریابی آنلاین را نیز پوشش می دهد. 
 
 طراحی و اجرای یک کمپین پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) برای یک کسب و کار، شکلی از آنلاین مارکتینگ است.به یک مثال دیگر توجه کنید، استفاده از پاپ آپ در یک وبسایت برای تبلیغ کالا یا خدمات ارائه شده نیز شکلی از این نوع تبلیغات است. تبلیغات نمایشی در فرمت بنر در سایت و یا متنی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
 

انواع بازاریابی های اینترنتی

بازاریابی های اینترنتی، بطور عمده به چهار دسته زیر طبقه بندی می شوند:
 
§       PPC یا همان پرداخت در ازای تعداد کلیک ها. چنین تبلیغاتی برای برندها و محصولات روی سایت های دیگر انجام می شود.
 
§        PPI پرداخت در ازای تعداد نمایش تبلیغات
 
§      SEO سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر، به روندی اطلاق می شود که رتبه سایت یا صفحاتی از سایت را در نتایج طبیعی یا غیر پولی موتورهای جستجوگر بالا می برد.
 
§        SMM بازاریابی در شبکه های اجتماعی 
 
         و همینطور تبلیغات در موبایل یا تبلیغات موبایلی شامل افزایش نصب اپلیکیشن و تبلیغات نوتیفیکیشن نیز جزو بازاریابی و  تبلیغات اینترنتی هستند.
 
 
 
همان طور که ملاحظه می کنید، همه ابزارها و تکنیک های مورد استفاده در آنلاین مارکتینگ می توانند در دیجیتال مارکتینگ هم استفاده شوند اما عکس این موضوع صادق نیست.
 
در حالی که آنلاین مارکتینگ همان دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال است اما عکس این قضیه صادق نیست و دیجیتال مارکتینگ لزوما آنلاین مارکتینگ نیست. بازاریابی دیجیتال می تواند دربرگیرنده روش هایی باشد که آنلاین نیستند مانند استفاده از تلویزیون، ویدیو، پادکست، بنر، بیلبورد، تلفن همراه و ... هر کدام از کانال های ارتباطیبازاریابی دیجیتال می توانند موثر و موفق عمل کنند اما برخی از آن ها تاثیرگذارتر هستند.
 
برای تشخیص بهتر تفاوت های بازاریابی دیجیتال و آنلاین مارکتینگ به این سوال فکر کنید: آیا همه کانال هایبازاریابی که از آن استفاده می کنید، آنلاین هستند؟ اگر پاسخ منفی است، احتمالا می توانید روشبازاریابی خود را شاخه ای از دیجیتال مارکتینگ بداند و اگر پاسخ مثبت است، روشبازاریابی شما همان آنلاین مارکتینگ است.
 
بازاریابی دیجیتال به استفاده از کانال ها، سخت افزارها و به طورکلی ابزارهای دیجیتال صرف نظر از آنلاین بودن یا نبودن آنها اشاره دارد. به عبارت دیگر کارشناسان و متخصصین بازاریابی با به کارگیری تکنیک های دیجیتال مارکتینگ خودشان را محدود به استفاده ازاینترنت نمی کنند.
 
برای مثال، وقتی شما یک بازی روی گوشی خود نصب می کنید، این کار را با استفاده از اینترنت انجام می دهید و بازی موردنظر شما با کمک تکنولوژی طراحی و ساخته شده است. با دانلود و نصب اپلیکیشن می توانید بدون نیاز به اینترنت بازی کنید. به زبان ساده تر اپلیکیشن بازی شما بدون اتصال به اینترنت کار می کند که شکلی از بازاریابی دیجیتال است.
 
به یک مثال دیگر توجه کنید، فرض کنید شما تصمیم دارید یک کمپین تبلیغاتی بر پایه تکنولوژی تلفن همراه  راه اندازی کنید و با ارسال پیام کوتاه به مشتریان خود، آن ها را از فروش فوق العاده محصولات کمپانی خود با خبر کنید. در این روند شما از تکنولوژی برای ارسال پیام کوتاه استفاده کرده اید اما مشتریان برای دریافت آن نیازی به اینترنت ندارند.
 
یکی از نقاط قوت اینترنت مارکتینگ در مقایسه با دیجیتال مارکتینگ، تکنیک ها و ابزارهای مورداستفاده آن است که به آگهی دهندگان این فرصت را می دهد تا با پرداخت هزینه کمتر کالا و خدمات خود را به مشتریان بالقوه ای که با دقت هدف گذاری شده اند، معرفی کنند و بازخورد تبلیغات خود را در لحظه اندازه گیری کنند و نتایج را مورد بررسی قرار دهند تا در صورت لزوم استراتژی خود را بر اساس بازخوردها تغییر دهند.
 
انتخاب هر یک از این نوع بازاریابی‌ها بستگی به نوع کسب ‌وکار دارد و البته نوع ارتباط با مشتری. ولی نکته‌ای که مهم است این است که موفقیت بازاریابی دیجیتال معمولا در به کارگیری روش‌های ترکیبی است، یعنی با روش‌های ترکیبی بازده فعالیت بازاریابی بالاتر خواهد رفت.

 

1396/08/28

نظرات کاربران

مریم پورهمدانی

مطلب آیا دیجیتال مارکتینگ، الکترونیک مارکتینگ و اینترنت مارکتینگ یکی هستند؟ خیلییییییی کاربردی بود.

تینا

مطلب آیا_دیجیتال_مارکتینگ،_الکترونیک_مارکتینگ_و_اینترنت_مارکتینگ_یکی_هستند؟ بد نبود

بهار راد

آیا دیجیتال مارکتینگ، الکترونیک مارکتینگ و اینترنت مارکتینگ یکی هستند؟ عالی

رضا

آیا دیجیتال مارکتینگ، الکترونیک مارکتینگ و اینترنت مارکتینگ یکی هستند؟ مفید بود

مشاهده همه نظرها

فرم نظر سنجی