1399/01/12

۶ گام ساده برای راه اندازی کمپین در اینستاگرام

کمپین در اینستاگرام

تبلیغات در پلتفرم‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی که مردم روزانه با آن‌ها سر و کار دارند، می‌تواند این امکان را فراهم کند تا کسب و کارها به سرعت محصولات خود را به مخاطبین هدف نمایش دهند. در گذشته گوگل، توییتر، لینکدین و حتی فیسبوک بستری بودند تا کسب و کارها با ایجاد یک کمپین تبلیغاتی آنلاین، به هدف بازاریابی خود دست پیدا کنند. مدتی‌ است که اینستاگرام هم پا در این میدان گذاشته که باعث شده توجه صاحبان کسب و کار به این شبکه اجتماعی پر طرفدار معطوف شود.

بدون شک اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین فضاهایی اجتماعی آنلاین است که به صورت گسترده توسط تعداد زیادی از کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد. درست است که این شبکه اجتماعی در مقایسه با برادر بزرگ خود یعنی فیسبوک، کاربران کمتری در کل دنیا دارد اما توانسته آهسته آهسته مسیر پیشرفت را طی کرده و در حال حاضر از آن به عنوان یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی یاد  می‌شود.

امروزه اینستاگرام حدود ۸۰۰ میلیون کاربر فعال دارد که درصد قابل توجهی از آن‌‌ها از سال۲۰۱۳ به بعد عضو این شبکه اجتماعی شده‌اند. اما یک کسب و کار کوچک با تعداد کاربران بسیار کم، چطور می‌تواند از قابلیت‌های اینستاگرام برای بیشتر دیده شدن استفاده کند؟

اینجاست که تبلیغات در اینستاگرام زمام کار را در دست گرفته و با نشان دادن پست شما به مخاطبان هدفتان در یک زمان مناسب، امکان گسترش کسب و کار شما را فراهم می‌آورد. اگر تصمیم به راه‌اندازی یک کمپین اینستاگرامی دارید، ما قصد داریم که در ادامه روش انجام این کار را برای شما شرح دهیم.

۱. وارد صحفه مدیریت تبلیغات فیسبوک شوید

یادگیری یک ابزار جدید برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی یکی از چالش‌هایی است که مدیران بازاریابی با آن رو به رو هستند. خبر خوب این است که اگر تجربه کار با Facebook Ad Manager را دارید، می‌توانید از همین ابزار برای مدیریت تبلیغات در اینستاگرام نیز استفاده کنید. البته اگر برند شما یک برند شناخته شده است و به دنبال ابزارهای پیشرفته برای شخصی سازی کمپین آنلاین خود هستید، می‌توانید از ابزار‌هایی مانند Power Edit و یا Facebook Marketing API استفاده کنید.

برای دسترسی به صفحه مدیریت تبلیغات در فیسبوک، روی این لینک کلیک کرده و اطلاعات حساب کاربری خود را وارد کنید. توجه داشته باشید که هیچ ابزار اختصاصی برای مدیریت تبلیغات اینستاگرام وجود ندارد و تمامی کارها از طریق رابط کاربری Facebook Ads صورت می‌گیرند.

۲. اهداف بازاریابی خود را مشخص کنید

هر کسب و کار بسته به حوزه‌ای که در آن فعالیت دارد و نحوه رفتار مشتریان هدف، یک استراتژی به خصوص را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کند. اهداف مورد انتظار از یک کمپین تبلیغی اینستاگرام در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرند.

آگاهی از برند

بازدید از یک پست یا حساب کاربری

ترافیک

تعامل با کاربر

دانلود نرم افزار

بازدید از ویدیو

تبدیل کاربر به مشتری

بسته به هدفی که انتخاب می‌کنید، فرآیند متفاوتی پیش روی شما خواهد بود. 

 آگاهی از برند

   آگاهی از برند در کمپین تبلیغات اینستاگرام   
       

این هدف، استانداردترین حالتی است که شما می‌توانید برای یک کمپین اینستاگرامی از آن استفاده کنید. پس دیگر نیازی به انجام مراحل پیچیده نیست. با انتخاب این گزینه، شما به اینستاگرام می‌فهمانید که دوست دارید پست تبلیغاتی شما در مقابل دیدگان مشتریان هدف قرار بگیرد. نحوه دسترسی اینستاگرام به مشتریان هدف یک راز است اما شما می‌توانید اطمینان داشته باشید که پس از این کمپین، میزان افرادی که با کسب و کار شما در ارتباط هستند افزایش پیدا خواهد کرد.

بازدید از یک حساب کاربری یا پست

تعیین Reach به عنوان هدف کمپین به این معنی است که شما در نظر دارید تا بازدید افراد از یک حساب یا یک پست را افزایش دهید. یکی از قابلیت‌هایی که توسط رابط کاربری مدیریت تبلیغات در فیسبوک ارائه می‌شود، Split Testing یا آزمایش جداگانه نام دارد. از این طریق شما می‌توانید استراتژي خود را به دو بخش تفکیک کرده و هر کدام را در عمل بسنجید. سپس با بررسی نتایج، تمرکز خود را بر روی موردی قرار دهید که بازدهی بالاتری داشته است. همچنین از آنجایی که تبلیغات در استوری اینستاگرام نیز قرار می‌گیرند، می‌توان نرخ بازدید از استوری‌های تبلیغاتی را نیز با استفاده از این هدف گذاری مورد بررسی قرار داد.

ترافیک

اگر به دنبال این هستید که افراد از سایت شما بازدید کرده یا به صفحه دانلود اپلیکیشن مراجعه کنند، این هدفی است که شما باید برای کمپین خود انتخاب کنید. تنها کافیست یکی از این دو مورد را انتخاب کرده و منتظر ورود کابران جدید باشید.

تعامل با مخاطبان

مدیران شبکه‌های اجتماعی همواره در تلاشند تا استراتژی‌هایی مهیا کنند تا تعداد لایک و کامنت‌های مربوط به یک پست را افزایش دهند و کاری کنند تا کاربران آن را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. اگر به دنبال بالا رفتن تعامل خود با کاربران هستید، ابزار مدیریت فیسبوک می‌تواند میزان درگیری کاربران با یک پست اینستاگرام را برای شما نمایش دهد. البته قابلیت‌‌هایی از قبیل تعامل کاربران با حساب کاربری (Page Engagement) و تعامل کاربران با رخداد‌ها (Event Engagement) همچنان مختص فیسبوک باقی مانده‌ و برای اینستاگرام در دسترس نیستند.

دانلود نرم افزار

            دانلود نرم افزار برای کمپین اینستاگرام            

پس از انتخاب این گزینه به عنوان هدف، کافیست آدرس برنامه خود در استور اپل یا گوگل را وارد نمایید. 

بازدید ویدیو

این هدف، مانند مورد اول نیازی به تنظیمات پیچیده‌ای ندارد.

جذب مخاطب و تبدیل آن به مشتری

داشتن یک پایگاه اطلاعاتی از مشتریانی که به سرویس یا محصول شما علاقه دارند، این فرصت را به شما می‌دهد که در آینده بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. مشتریان این امکان را دارند تا آدرس ایمیل، جنیست، شماره موبایل و نامشان را در یک صفحه از پیش طراحی شده وارد کنند. 

علاوه بر این، شما می‌توانید کاربران را به سمت وبسایت هدایت کرده و توضیحات تکمیلی را در اختیار آن‌ها قرار دهید.

۳. تعیین مخاطبان هدف

حال که کار انتخاب اهداف به پایان رسید، باید به اینستاگرام کمک کنید تا لیستی از کابرانی که می‌توانند مخاطب تبلیغ شما باشند را بسازد. با استفاده از ابزارهای بصری که فیسبوک برای شما فراهم کرده، می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

فاکتور‌های جداسازی مخاطبان برای تبلیغات اینستاگرامی، تفاوتی با تبلیغات فیسبوک ندارد. در ادامه نگاهی به برخی از فاکتورهای شناسایی مخاطب هدف توسط فیسبوک خواهیم انداخت.

منطقه

شما می‌توانید کابران را بسته به کشور، استان، شهر و حتی کد پستی دسته بندی کنید.

سن

مشتریان شما می‌توانند در بازه‌های مختلف سنی باشند.

جنسیت

باید یکی از سه گزینه مرد، زن و یا هردو را انتخاب کنید.

زبان

فیسبوک پیشنهاد می‌کند که این بخش را خالی بگذارید. مگر اینکه اصرار داشته باشید که تبلیغات تنها برای مردمی با یک زبان خاص نمایش داده شود.

Demographics

پایین‌تر از عبارت detailed Targeting، قسمت Demographics قرار گرفته که خود شامل چندین زیر مجموعه است.

علایق

اینستاگرام به نوعی سلایق و علایق افراد را می‌شناسد. این امکان وجود دارد که شما نحوه نمایش پست تبلیغاتی خود را با در نظر گرفتن علایق کاربر تعیین کنید.

رفتار

در پایین Detailed Targeting با بخش Behaviors مواجه خواهید شد که مانند موارد بالا، خود از چندین زیر مجموعه تشکیل می‌شود. این گروه‌ها شامل تاریخچه خرید، شغل و موارد دیگر هستند. 

۴. نحوه قرارگیری تبلیغ را مشخص کنید

 اینک وقت مشخص کردن نحوه قرارگیری تبلیغات است. در این مرحله باید مشخص کنید که کمپین تبلیغاتی تنها مربوط به اینستاگرام است یا اینکه کاربران فیسبوک نیز با این پست تبلیغاتی مواجه خواهند شد. 

در حالت پیش فرض،‌ تبلیغات شما در هر دو پلتفرم یعنی فیسبوک و اینستاگرام به نمایش درمی‌آید. اما اگر شما کمپین تبلیغاتی خود را طوری طراحی کرده‌اید که فقط و فقط در اینستاگرام اجرا شود، می‌توانید با انتخاب گزینه Edit Placement کمپین خود را به صورت کامل در این شبکه اجتماعی اجرا کنید.

با انتخاب این گزینه، یک منو به نمایش در خواهد آمد که دسته بندی‌های مختلفی را در بر دارد. در بخش اینستاگرام دو زیر مجموعه Feed و Stories قرار دارند که بسته به اهداف کمپین،‌ می‌توان یکی از آن‌ها را انتخاب کرد.

۵. میزان بودجه و زمان بندی کمپین را مشخص کنید

                           بودجه کمپین اینستاگرام                           

پیش از عملی شدن یک کمپین تبلیغاتی، اعضای هیئت مدیره و تیم بازاریابی یک کسب و کار،‌ یک بودجه مشخص را برای پشتیبانی از هزینه‌های تبلیغاتی برای آن تعیین می‌‌کنند. هر چقدر این بودجه به درستی مصرف شود،‌ درصد موفقیت کمپین تبلیغاتی نیز بیشتر خواهد شد. اینجاست که مدیران بازاریابی علاوه بر دانش تئوری، باید تجربه کافی در راه‌اندازی و مدیریت یک کمپین آنلاین را داشته باشند. 

در بخش اول Budget & Schedule باید میزان بودجه‌ای که به صورت روزانه برای تبلیغات در اینستاگرام در نظر گرفته شده است، اعلام شود. پس از آن نیز باید مشخص شود که کمپین تا چه مدتی در اینستاگرام فعال خواهد بود.

سوالی که همواره مطرح می‌شود، این است که از بین دو گزینه Daily و Lifetime کدام یک برای کسب و کار ما بهتر است؟ در ابتدا باید اشاره کنیم که شما این امکان را دارید که کمپین تبلیغاتی خود را در زمان دلخواه متوقف کنید. استفاده از حالت تسویه حساب روزانه به شما کمک می‌کند تا بودجه خود را با دقت بیشتری مصرف کنید. از سمت دیگر با انتخاب گزینه Lifetime می‌توانید آزادی عمل بیشتری در رابطه با زمان بندی کمپین تبلیغاتی داشته باشید. هر دو مورد امکانات متفاوتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا بتوانند با راحتی بیشتری کمپین اینستاگرامی خود را مدیریت کنند.

تنظیمات این بخش تنها به زمان بندی و میزان بودجه محدود نمی‌شود. رابط کاربری مدیریت تبلیغات در فیسبوک گزینه‌های پیشرفته‌تری را در اختیار مدیران بازاریابی قرار می‌دهد تا آن‌ها بتوانند یک کمپین تماما شخصی سازی شده را بسازند. 

همانطور که در بالا اشاره کردیم، این امکان وجود دارد که کمپین در زمان‌های خاص و یا روزهای به خصوصی از هفته به کاربران نمایش داده شود. این قابلیت باعث می‌شود تا بتوانید مدیریت بهتری بر روی بودجه تبلیغاتی خود داشته باشید.

۶. پست تبلیغاتی خود را طراحی کنید

همانطور که گفتیم، هر کمپین اینستاگرامی باید اهداف‌ مشخصی داشته باشد. پس از پاسخ به این سوال که چرا نیاز به تبلیغ در اینستاگرام دارید، باید پست تبلیغاتی خود را طراحی کنید.

بسته به اهداف تعیین شده در مراحل قبل، گزینه‌هایی که در صفحه Create Ad با آن مواجه می‌شوید، اندکی متفاوت خواهد بود. در این صفحه، فرمت‌های از پیش تعیین شده‌ای برای نمایش تبلیغات در اینستاگرام وجود دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

تبلیغاتی که در Feed اینستاگرام قرار می‌گیرند

قرار دادن پست‌های تبلیغاتی در بخش Feed‌ یکی از گزینه‌های پرطرفدار مدیران بازاریابی برای تبلیغات در اینستاگرام است. پست تبلیغاتی شما در زمانی که کاربر در حال اسکرول کردن Feed است، به او نمایش داده می‌شود.

اینستاگرام تلاش کرده تا پست‌های تبلیغات، کمترین صدمه را به تجربه کاربری وارد کند. این موضوع از ریزش کاربران اینستاگرام جلوگیری کرده و باعث می‌شود که افراد با حوصله بیشتری تبلیغات را مشاهده کنند. برای قرار دادن یک پست تبلیغاتی، باید موارد زیر را رعایت کنید.

فرمت فایل باید JPG و یا PNG باشد

حجم فایل نباید از ۳۰ مگابایت فراتر رود

عرض حداقلی تصویر ۶۰۰ پیکسل است

نسبت تصویر در کمترین حالت 4:5 و در بیشتری حالت 16:9 است

متن مورد استفاده باید حداکثر ۲۲۰۰ کاراکتر داشته باشد

بیشترین میزان هشتگ برای یک پست تبلیغاتی، ۳۰ عدد است

تصاویر که در استوری نمایش داده می‌شوند

تمام مواردی که در خصوص پست‌های تبلیغاتی بیان کردیم، در خصوص استوری‌ها نیز صدق می‌کند.

ویدیو‌هایی که در فید نمایش داده می‌شوند

ساختن ویدیو نیازمند صرف زمان و هزینه قابل توجهی است. اما اگر تمام استانداردها به خوبی رعایت شوند و محتوای جذابی در اختیار بیننده قرار بگیرد، تاثیر بسیار بیشتر در مقایسه با عکس خواهد داشت. یکی از راه‌های دیده شدن یک ویدیو، قرار گرفتن آن درFeed  است.

اینستاگرام به صورت کلی از تمامی فرمت‌های ویدیویی پشتیبانی می‌کند اما پیشنهاد ما این است که ترجیحا از خروجی h.264 برای ویدیو و AAC-128kbps برای صدا استفاده کنید و میزان Frame Rate را ثابت نگه دارید. در ادامه مواردی که باید در خصوص قرار دادن ویدیو اینستاگرام به آن‌ها توجه کنید را معرفی کرده‌ایم.

حداقل رزولوشن ویدیو باید ۱۰۸۰ * ۱۰۸۰ باشد

حجم فایل نباید از ۴ گیگ بیشتر باشد

مدت زمان ویدیو باید کمتر از ۶۰ ثانیه باشد

متن ویدیو باید شامل ۱۲۵ کاراکتر باشد

بیشترین تعداد هشتگ برای یک ویدیو تبلیغاتی، ۳۰ عدد است

ویدیو‌هایی که در استوری نمایش داده می‌شوند

استوری اینستاگرام بهترین جا برای نمایش ویدیو است. چرا که بیشتر کاربران به دیدن محتوای تصویری همراه با صدا در قسمت استوری عادت کرده‌اند. پس درخواست از آن‌ها برای دنبال کردن یک حساب کاربری یا خرید محصول از طریق ویدیو، کار غیر متعارفی به نظر نمی‌رسد. تنظیمات یک ویدیو برای استوری شباهت زیادی با مورد قبل دارد. تنها چند مورد را اضافه خواهیم کرد.

حداقل رزولوشن یک ویدیو باید ۱۰۸۰* ۱۹۲۰ باشد

بیشترین حجم یک ویدیو ۴ گیگابایت است

بهترین ابعاد برای قرار دادن ویدیو 9:16 است

مدت زمان یک ویدیو باید نهایتا ۱۵ ثانیه باشد

امکان قرار دادن زیر نویس به صورت مجزا وجود ندارد

استفاده از فرمت Carousel برای انتشار پست

حتما می‌دانید که اینستاگرام اجازه انتشار پست به صورت یک گالری ۱۰ تایی را در اختیار کابران قرار می‌دهد. با استفاده از این روش، می‌توان نه تنها یک تصویر، بلکه چندین تصویر را در معرض دید مخاطب قرار داد. این روش بیشتر توسط کسب و کارهایی استفاده می‌شود که می‌خواهند نمونه تولیدات خود را به کاربران نشان دهند. کسب و کارهایی در زمینه صنایع غذایی، مبلمان، پوشاک، خودرو قادر خواهند بود تا با استفاده از این قابلیت،‌ در زمان کوتاهی که در اختیار دارند،‌ اعتماد مخاطبان را به دست بیاورند. البته استفاده از این روش تنها به مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، محدود نمی‌شود و هر کسب و کار بسته به هدفی که از راه اندازی کمپین دارد، می‌تواند از این قابلیت استفاده کند.

سخن آخر

در این مقاله موبودید به چگونگی ایجاد کمپین در اینستاگرام پرداختیم. در واقع در مواقعی که خود اینستاگرام کار تبلیغ را انجام می‌دهد و شما هزینه تبلیغ را به خود اینستاگرام پرداخت می‌کنید. با توجه به وجود تحریمها امکان پرداخت با حسابهای بانکی ایران وجود ندارد و با توجه به قیمت بالای دلار و اینکه این نوع تبلیغ به دلار محاسبه می‌شود حتی اگر واسطه‌هایی در داخل ایران برای این نوع تبلیغات و پرداخت به اینستاگرام وجود داشته باشد اصلا مقرون بصرفه و منطقی نخواهد بود. بنابراین اگر می‌خواهید تبلیغی در اینستاگرام داشته باشید به پیجهای ایرانی اینستاگرام بسنده کنید و تبلیغ خود را به موبودید بسپارید که واسطه شما و پیجهای ایرانی اینستاگرام متناسب با نوع تبلیغ شماست. موبودید اولین و بزرگترین سایت تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی در ایران است.

 

مطالب مرتبط:

1399/01/12

نظرات کاربران

مریم

۶ گام ساده برای راه اندازی کمپین در اینستاگرام عالی بود

الیما قاسمی

موبودید ۶ گام ساده برای راه اندازی کمپین در اینستاگرام رو یادمون میده

نیلو

۶ گام ساده برای راه اندازی کمپین در اینستاگرام عالی بود

سودابه غضنفری

شما عالی هستید . من برای صفحه آرایشگاهم واقعا استفاده کردم و کلی کمک شد بهم ..مرسی از مطالب خوبتون

نغمه آوازیان

عالی بود

مشاهده همه نظرها

فرم نظر سنجی