1399/04/10

شیوه نگارش متن تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی

متن تبلیغاتی

مدیران بازاریابی و طراحان کمپین‌های تبلیغاتی همواره به دنبال پیدا کردن جواب این سوال هستند که بهترین راه برای نوشتن یک متن تبلیغاتی مناسب با شبکه‌های اجتماعی از قبیل اینستاگرام و تلگرام کدام است؟ پاسخ به این سوال می‌تواند کلید موفقیت یک کمپین تبلیغاتی در فضای مجازی به خصوص در شبکه‌های اجتماعی باشد.

هر چه مدیران و برنامه‌ریز‌ها زمان بیشتری برای تدوین یک متن تبلیغاتی مناسب بگذارند، کاربران بیشتری به سمت کمپین آن‌ها سرازیر خواهند شد که این امر درآمد قابل توجهی را با خود به همراه می‌آورد.

اگر به دنبال یافتن راه‌هایی برای موفقیت تبلیغات در اینستاگرام و یا تبلیغات تلگرام هستید این مقاله می‌تواند شما را به هدفتان برساند. چرا که در ادامه سعی داریم راهکارهایی برای نوشتن متن‌های تبلیغاتی با تاثیرگذاری بیشتر را به شما معرفی کنیم. این راهکارها تماما توسط متخصص بازاریابی شبکه‌های اجتماعی تایید شده و در کمپین‌های تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱- ساده نویسی متن تبلیغاتی

ساده نویسی متن تبلیغاتی

شما برای جلب توجه کاربران، زمان چندانی در اختیار ندارید. به عنوان مثال هر کاربر اینستاگرام بیش از شش ثانیه به یک پست توجه نمی‌کند. به همین دلیل است که شما باید تلاش کنید تا با استفاده به سادگی و با کمترین پیچیدگی، پیام‌تان را به وی منتقل کنید.

پس هر چه متن تبلیغاتی روان‌ و خوانا باشد، کاربر بیشتر ترغیب می‌شود که متنی که در بخش توضیحات قرار گرفته است را مطالعه کند. بهترین روش برای ساده‌سازی تبلیغات، حذف صفت‌های اضافی و کلمات بزرگ و پیچیده است.

۲- بازنگری متن نوشته شده

شاید نوشتن یک متن ساعتها از شما وقت بگیرد اما بدون شک ممکن است به دلیل بی‌دقتی و یا بی‌حوصلگی، اشتباهی در متن شما وجود داشته باشد. به همین دلیل پیش از انتشار متن تبلیغاتی، تلاش کنید بخش‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهید.

همین بررسی مجدد متن و ارزیابی نوشته، می‌تواند یک متن تبلیغاتی خوب را از بد جدا کند و تاثیر فوق‌العاده‌ای بر ذهن کاربران داشته باشد. کارشناسان توصیه می‌کنند همواره یک شخص خاص به غیر از نویسنده وظیفه ارزیابی متن تبلیغاتی را بر عهده داشته باشد. چرا که اگر چشم فرد به متن عادت نداشته باشد، مشکلات را با سرعت و دقت بیشتری مشاهده خواهد کرد.

۳- عدم استفاده از استعاره و آرایه‌های ادبی 

    عدم استفاده از آرایه های ادبی در متن تبلیغاتی    

یک متن تبلیغاتی، تفاوت بسیار زیادی با یک متن ادبی دارد. متون تبلیغاتی چارچوب خاص خودشان را دارند که یک تبلیغ‌نویس حرفه‌ای باید تمام این اصول را رعایت کند. یکی از مهم‌ترین نکات در زمان نگارش یک متن تبلیغاتی به خصوص در شبکه‌های اجتماعی، عدم استفاده از آرایه‌های ادبی یا عبارت‌های مبهم است. استفاده از متون ادبی در یک متن تبلیغاتی نه تنها کمکی به جذاب کردن متن نمی‌کند، بلکه به دست آوردن توجه کاربر در یک زمان کوتاه را سخت‌تر می‌کند. برای بالا رفتن شیوایی متن تبلیغاتی، بهتر است عبارت‌های پیچیده را با عبارت‌های ساده‌تر و واضح‌تر جایگزین کنید.

۴ – توجه به نیاز مخاطبان 

این روز‌ها بحث بهینه‌سازی متن برای موتورهای جستجو بسیار همه‌گیر شده و کارشناسان نکات بسیار زیادی در این خصوص به نویسندگان آموزش می‌دهند. اما نکته اینجاست که خواننده یک متن تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی و یا وبسایت‌های اینترنتی، کاربران آن هستند. الگوریتم‌ها تنها بر اساس یک سری معیار‌های خاص،‌ متن را بررسی کرده و آن را رتبه‌بندی می‌کنند. شما باید در نظر داشته باشید که مطلب شما در نهایت به کاربر نمایش داده خواهد شد و اوست که باید کیفیت متن را ارزیابی کند. برای اینکه بتوانید توجه مخاطب را به دست بیاورید، بهتر است پیش از نگارش هر گونه متن تبلیغاتی، نیاز او را مورد بررسی قرار دهید. توجه به مخاطبان و دسته‌بندی‌ آن‌ها به گروه‌های مختلف و در ادامه اتخاذ یک استراتژی خاص برای برقراری ارتباط با ایشان، می‌تواند تاثیر به شدت مثبتی در اثر بخشی یک متن تبلیغاتی داشته باشد. 

۵- انتشار مطلب به صورت عادی 

      انتشار مطلب به صورت عادی      

واکنش کاربران به مطالب آموزشی، تبلیغاتی، خبری و ... متفاوت است. از آنجایی که نمی‌توان میزان علاقه کاربران به یک مطلب تبلیغاتی را حدس زد، بهتر است پیش از آن که متن به صورت تبلیغات منتشر شود، با اندکی تغییر آن را به عنوان یک مطلب بر روی وبلاگ استفاده کرد. اگر این مطلب با استقبال خوبی توسط کاربران مواجه شد، آنگاه می‌توانید با تغییر قالب و تغییر متن، آن را به صورت رپورتاژ آگهی در وبسایت‌ها و یا به عنوان یک پست تبلیغاتی استفاده کنید.

این تغییرات شامل نوع تیتر، عکس‌های استفاده شده و همچنین کلید‌های فراخوان ( CTA ) می‌شود. با استفاده از این روش‌ می‌توان با کمترین هزینه، سلیقه کاربران را بررسی کرد و بهترین شیوه تبلیغات را برای افزایش میزان بازدهی استفاده کرد.

۶– توجه به قالب کلی متن

وقتی اقدام به راه اندازی یک کمپین تبلیغات اینستاگرامی می‌کنید، باید به تمام بخش‌ها به یک اندازه توجه کنید. به همان میزان که تصویر شما اهمیت دارد، متن تبلیغاتی شما نیز مهم است. به همین دلیل شناخت شیوه نگارش در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام، می‌تواند شما را در تدوین یک متن تاثیرگذار بیشتر کند. هماهنگی و یکپارچگی بخش‌های مختلف یک تبلیغات می‌تواند شما را در راه‌اندازی یک کمپین موفق کمک کند و بازدهی متن تبلیغاتی را افزایش دهد.

برای بهبود تجربه  کاربر باید به این سوال پاسخ داد که: تبلیغات مختلف کنار هم چگونه به نظر می‌رسند؟ آیا عکس‌ها می‌توانند مفهوم مورد نظر را منتقل کنند یا نیاز به تغییر دارند؟

۷- استفاده از شکلک‌ها

          استفاده از شکلکها در متن تبلیغاتی          

شکلک‌ها (Emoji) این قابلیت را دارند که یک پیام کوتاه را حتی بهتر از متن منتقل کنند. شکلک‌ها راهی جذاب برای جلب مخاطب هستند. البته استفاده از این مورد بسیار حساس است چرا که این کار باید با شخصیت برند همخوانی داشته باشد. استفاده از شکلک‌ها می‌تواند تاثیر گذاری یک کمپین را بیشتر کند.

در هر شرایطی که تصمیم دارید از آن‌ها استفاده کنید به یاد داشته باشید که مهترین بخش نظر مخاطب نسبت به مطلب شماست. اگر مخاطبانی دارید که احساس می‌کنید به شکلک‌ها واکنش مناسبی نشان نمی‌دهند، بهتر است ریسک نکنید.

۸- قرارگیری کلید‌های فراخوان

بدون شک کسب و کارهای مختلف هدف مشخصی از راه‌اندازی کمپین تبلیغات اینستاگرام و تلگرام دارند. یکی از اصول تبلیغات در صفحات اجتماعی، مشخص کردن یک مسیر ساده و کوتاه برای کاربر است. هر چه یک متن تبلیغاتی با اجزای دیگر هماهنگ‌تر باشد، می‌توان انتظار داشت که کاربر راحت‌تر مسیر مورد نظر ما را دنبال می‌کند. یکی از نکات مثبت یک متن تبلیغاتی خوب، پیوستگی بخش‌های مقدمه، توضیحات و فراخوانی است. این هماهنگی می‌تواند توجه کاربر را به یک متن تبلیغاتی جلب کرده و در نهایت او را به کلیک بر روی دکمه فراخوان ترغیب کند. دکمه‌های فراخوان باید به گونه‌ای باشند که کاربر را به کلیک کردن ترغیب نمیاد.

۹- هماهنگی متن با ویدیو، عکس و طرح گرافیکی

             هماهنگی متن تبلیغاتی با ویدیو عکس و طرح گرافیکی             

متن تبلیغاتی تنها نمی‌تواند تاثیر مناسبی بر روی کاربر داشته باشد. مدیران بازاریابی در کنار یک متن، از ویدیو، عکس و طرح‌های گرافیکی نیز استفاده می‌کنند. در نتیجه متن باید ارتباط مناسبی با سایر اجزای یک تبلیغات داشته باشد.

استفاده از ترکیب‌های مختلف، می‌تواند آزمایش خوبی برای به دست آوردن سلیقه مخاطبان باشد. با بررسی بازدهی هر کدام از این ترکیبات، می‌توان یک گزینه طلایی را برای دسترسی به بالاترین بازدهی به دست آورد.

۱۰- اصلاح مداوم شیوه‌های تبلیغاتی

               اصلاح مداوم روشهای تبلیغاتی               

امتحان روش‌های نوین تبلیغاتی، شاید در ابتدا اندکی ترسناک باشد. ولی در بسیاری از موارد می‌تواند شما را به نتیجه‌های بسیار جذابی برساند. همچنین اصلاح مداوم روش‌های تبلیغاتی می‌تواند ذهن مخاطب را به روز کند. زیرا همیشه باید دلایل علاقه نشان دادن کاربران به یک مطلب مورد بررسی قرار گرفته و نتایج در تبلیغات آینده استفاده شوند.

مدیران بازاریابی موفق هیچ ترسی از امتحان روش‌های جدید ندارند. چرا که سلیقه مخاطبان به صورت سریع در حال تغییر است و مدیران باید تلاش کند تا خودشان را در بازار رقابت نگه دارند.

سخن آخر

هنگامی که قصد تبلیغات در تلگرام و یا اینستاگرام یا در کل تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی را دارید، در ابتدا باید به ادبیات آن شبکه‌های اجتماعی تسلط داشته باشید. با در نظر گرفتن این نکات شما می‌توانید کیفیت متن تبلیغاتی خود را بالا ببرید. در نظر داشتن این نکات همچنین بازدهی تبلیغات شما را بالا می‌برد و باعث افزایش فروش محصولات و خدمات خواهد شد.

 

مطالب مرتبط:

1399/04/10

برچسب ها:

نظرات کاربران

مرمر

شیوه نگارش متن تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی خوب بود

مشاهده همه نظرها

فرم نظر سنجی