1399/05/15

۴ نمونه از اشتباهات بازاریابی در اینستاگرام که باید از آنها دوری کرد!

اشتباهات بازاریابی در اینستاگرام

در سالهای اخیر، اینستاگرام از یک شبکه اجتماعی ساده که افراد در آن اقدام به انتشار عکس‌های سلفی‌ از خود می‌کردند، به یک پلتفرم جامع برای کسب و کارها و همچنین افراد مشهور و اینفلوئنسرها تبدیل شده است. این شبکه اجتماعی با ارائه قابلیت‌های متنوع، می‌تواند یک شبکه ارتباطی قدرتمند بین برندها و مشتریان‌شان ایجاد نماید. گستردگی روش‌های جذب مخاطب در اینستاگرام به حدی است که هر کسب و کار می‌تواند بسته به موضوع فعالیت خودش، مسیری برای رسیدن به مخاطب جدید را در پیش بگیرد. اما این مسیرها آنچنان هم که به نظر می‌رسند، ساده و آسان نیستند. بسیاری از کسب و کارهای نام آشنا در دنیا، مرتکب اشتباهاتی در بازاریابی اینستاگرام می‌شوند.

بسیاری از کسب و کارها استفاده از کمپین‌های تبلیغات اینستاگرام را یک راه موثر برای جذب مخاطب جدید و یا افزایش میزان فروش و آگاهی از برند می‌دانند. نکته اینجاست که این روش تنها زمانی جواب می‌دهد که تحت چارچوب و استانداردهای خاص اینستاگرام اجرایی شود. در سمت دیگر داستان، قدم برداشتن در مسیر اشتباه می‌تواند صدمات فراوانی به اعتبار برند و میزان رضایت مشتریان وارد آورد.

در این مقاله موبودید قصد داریم نگاه جدیدتری به تبلیغات در اینستاگرام داشته باشیم. با جستجویی در اینترنت، به لینک‌های بسیاری برخورد می‌کنید که به شما می‌گویند برای موفقیت در تبلیغات اینستاگرامی، چه کارهایی را انجام بدهید. اما ما در ادامه این مقاله موبودید، ۴ نمونه از رایج‌ترین اشتباهات بازاریابی در اینستاگرام را به شما معرفی خواهیم کرد. همچنین به شما می‌گوییم که شرکت‌های بزرگ چگونه توانسته‌اند با استفاده از نبوغ و خلاقیت خود، چالش‌ها را کنار گذاشته و محتوای خود را در مقابل دیدگان کاربران اینستاگرام قرار دهند.

اولین اشتباه بازاریابی در اینستاگرام: عدم بهره‌گیری از یک استراتژی مدون برای رسیدن به هدفی خاص

عدم بهره‌گیری از یک استراتژی مدون برای رسیدن به هدفی خاص اولین اشتباه بازاریابی در اینستاگرام

اینستاگرام به کسب و کارها و اینفلوئنسرها این اجازه را می‌دهد تا با استفاده از شیوه‌های مختلف داستان سرایی، محصولات و خدمات خود را با روش‌های خلاقانه به کاربران معرفی کنند. 

اما عدم رعایت چارچوب‌های مهم تبلیغاتی و نداشتن هدفی مشخص از راه اندازی کمپین، نه تنها بازده خاصی را به دنبال نخواهد داشت، بلکه ممکن است کاربران را از دست شما عصبانی کند.

کمپانی در یک کمپین‌ تبلیغاتی از کاربر درخواست می‌کرد که از بین دو گزینه نام دو شخص معروف یکی را انتخاب کند. این تبلیغات انتقادات بسیار زیادی از سمت کاربران دریافت کرد و بسیاری، آن را ترویج خفیف خشونت دانستند. با شکایت خوانندگانی که نام‌شان در این تبلیغ قرار گرفته بود، برند مورد نظر در یک هفته با بیش از ۸۰۰ میلیون دلار افت سرمایه مواجه گردید.

بسته به تصویری که از یک برند در ذهن کاربران وجود دارد، برگزاری یک کمپین تبلیغاتی می‌تواند اهداف متفاوتی داشته باشد. هدف برخی از کسب و کارها از اجرای کمپین‌های اینستاگرامی، افزایش آگاهی کاربران و همچنین جذب فالورهای جدید است. در حالی که کسب و کارهایی هم وجود دارند که تمرکز خود را بر افزایش بازدید از یک صفحه فرود خاص و یا افزایش تعداد دانلود اپلیکیشن قرار داده‌اند. 

به یاد داشته باشید که هیچ کار بازاریابی در حوزه دیجیتال، بدون هدف مشخص راه به جایی نمی‌برد. پس از آن که به یک هدف مشخص از راه اندازی کمپین بازاریابی و فروش در اینستاگرام رسیدید، می‌توانید نگاهی به مسیر‌های پیش رو انداخته و موارد مناسب را انتخاب کنید.

در نظر داشته باشید که بهترین راه برقراری ارتباط با کاربران، ارائه محتوای دست اول و خلاقانه است. صرف نظر از هدفی که برای کمپین خود در نظر گرفته‌اید، به یاد داشته باشید که بخش‌های مختلف یک کمپین مانند تکه‌های پازل هستند. یعنی همه آن‌ها باید به صورت کاملا درست و اصولی در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا شما را به هدف‌تان برسانند.

چگونه مرتکب این اشتباه نشویم؟

این اشتباه بازاریابی در اینستاگرام می‌تواند بهای سنگینی را برای شما و کسب و کارتان به همراه داشته باشد. به همین دلیل پیش از هر کاری، سوال‌های زیر را از خود بپرسید:

هدف شما از راه اندازی کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام چیست؟

آیا می‌خواهید برند خود را به افراد جدید نشان دهید یا دوست دارید ارتباط عمیق‌تری با کاربران فعلی خود داشته باشید؟

آیا قصد دارید تا کاربران را به بازدید از یک صفحه اینترنتی تشویق نمایید؟

پاسخ دقیق به این سوالات می‌تواند شما را در مسیر درست دستیابی به اهداف‌تان قرار دهد. 

شرکت‌های بزرگ چگونه بر این چالش غلبه کردند؟

یکی از مثال‌های موفق کمپین‌های اینستاگرامی، کمپین مجله مد و فشن Vogue است. شرکت تبلیغاتی Conde Nast که یکی از نام‌های آشنای حوزه تبلیغات است و تاکنون پروژه‌های موفق بسیاری برای برند‌های Vanity Fair، The New Yorker و ... انجام داده است. یکی از تجربیات بسیار موفق Conde Nast همکاری آن با برند مشهور Vogue برای راه اندازی کمپین افزایش مشتری بود. 

ایده‌ای که Conde Nast برای رسیدن به این هدف به کار گرفت، انتشار تصاویری از مجموعه مربوط به ماه سپتامبر این برند بود. ماه سپتامبر از دید علاقه‌مندان به حوزه مد و فشن، یک ماه بسیار مهم محسوب می‌شود. چرا که بسیاری از شرکت‌های شناخته شده در دنیا، جدیدترین کالکشن محصولات خود در فصل پاییز را در این ماه به بازار معرفی می‌کنند. 

مجله Vogue ‌برای تاثیر بیشتر بر روی مخاطبان، از روش اینفلوئنسر مارکتینگ نیز استفاده کرد و با قرار دادن عکس‌هایی از یک خواننده مشهور، نظر بسیاری از طرفداران او را نیز به این کمپین جلب کرد. در نهایت شاهد این بودیم که یک پنجم مشتریان جدید این مجموعه از طریق این کمپین وارد شده‌اند.

دومین اشتباه بازاریابی در اینستاگرام: تشخیص نادرست مخاطبان هدف

         دومین اشتباه بازاریابی در اینستاگرام: تشخیص نادرست مخاطبان هدف         

اینستاگرام ابزارهای بسیار زیادی را برای رسیدن به مخاطب هدف در اختیار شما قرار می‌دهد. اما پیش از اینکه بتوان از این ابزارها استفاده کرد، باید خود کسب و کار به درستی بتواند مخاطب هدف خود را بشناسد. این شناخت به کسب و کار کمک می‌کند تا بتواند سلیقه مخاطبان خود را تشخیص داده و با توجه به آن تولید محتوا کنند.

یکی از بزرگترین اشتباهات بازاریابی در اینستاگرام عدم شناخت یک برند نسبت به مخاطب‌های خود است.

به عنوان مثال برند Benetton که در زمینه فشن فعالیت می‌کند، کمپینی راه اندازی کرد که در آن سعی داشت تا مادران علاقه‌مند به فشن را جذب کند. این شرکت در تلاش بود تا با انتخاب یک نام بحث برانگیز، کمپین خود را بر سر زبان‌ها بیاندازد. به همین دلیل اسم این کمپین Girls not allow یا "ورود دختران ممنوع" انتخاب شد. اما همین کار کافی بود تا کمپین با یک شکست فاجعه بار مواجه شود و این برند بسیاری از مشتریانش را از دست بدهد. 

تنها چند ساعت پس از شروع این کمپین، سیل انتقادات به سوی Benetton راه افتاد. بسیاری از مجلات معتبر مانند Huffington Post و Cosmopolitan این برند را به تفکیک جنسیتی متهم کردند. در نهایت این داستان با عذرخواهی رسمی Benetton‌ خاتمه یافت.

برای شناخت بهتر مخاطبان، سعی کنید این سوالات را با دقت جواب دهید:

محصول و خدمات شما چه نیازهایی را از مشتریان برطرف می‌سازد؟

چه افرادی بیشتر تمایل به خرید محصول شما و یا استفاده از خدمات‌تان دارند؟

برای درک بهتر سلیقه مشتریان، بهتر است به نکات زیر توجه کنید

              برای درک بهتر سلیقه مشتریان، بهتر است به نکات زیر توجه کنید              

رقبای خود در بازار را به خوبی زیر نظر بگیرید

سعی کنید تمام رفتارها و فعالیت رقیبان خود را با دقت بررسی کرده و استراتژی‌‌های آن‌ها برای پیدا کردن بازار هدف را شناسایی کنید. با نگاهی دقیق به مشتریان بزرگ شرکت‌های رقیب و سهم آن‌ها از بازار، متوجه نقاط ضعف و قدرت آن‌ها در جذب مشتری خواهید شد. این کار به شما کمک می‌کند تا با تمرکز بر چندین حوزه خاص و بکر، توجه مشتریان را به برند خود جلب کنید.

فهم درست دموگرافی 

بازار هدف را می‌توان با استفاده از اطلاعات متنوع به گروه‌های متفاوت دسته‌بندی کرد. به صورت کلی مهم‌ترین فاکتور‌ها برای تقسیم جامعه هدف به گروه‌های متفاوت عبارت‌اند از سن، جنسیت، درآمد، موقعیت مکانی، رفتار، سبک زندگی، علایق و ارزش‌ها. پس برای اینکه در تشخیص مخاطب هدف دچار اشتباه نشوید، بهتر است به سوالات زیر پاسخ دهید. 

o رنج سنی مخاطبان شما چقدر است؟

o بیشتر مخاطبان شما را آقایان تشکیل می‌دهند یا خانوم‌ها؟

o مشتریان شما بیشتر در کدام شهر‌ها زندگی می‌کنند؟

o درآمد ماهیانه مخاطبان شما چقدر است؟

o آیا مشتریان شما بچه دارند؟

o مشتریان شما بیشتر وقت خود را صرف کدام موضوع می‌کنند؟

به اخبار اطراف خود واکنش نشان دهید

از آنجایی که دنیای آنلاین هر دقیقه شاهد یک اتفاق جدید و خبری تازه است، برای درک این موضوع که چه اتفاقی در اطراف شما می‌افتد، بهتر است به صورت مداوم اخبار را پیگیری کرده و از جدیدترین شیوه‌های تبلیغ و جذب مشتری، مطلع شوید.

چگونه مرتکب این اشتباه بازاریابی در اینستاگرام نشویم؟

با استفاده از ابزارهای آنالیز و بررسی کاربران مانند Hootsuite Insight می‌توانید رفتار مخاطبان هدف خود را تحت نظر بگیرید. 

این ابزار به شما کمک می‌کند تا از تمام رفتارهای کاربران در دنیای مجازی مطلع شده و موضوعات داغ و پرطرفدار را به سرعت شناسایی کنید. جمع‌آوری اطلاعات در خصوص کاربران می‌تواند شما را در هر چه دقیق‌تر کردن کمپین تبلیغات اینستاگرام‌تان کمک کند.

شرکت‌های بزرگ چگونه بر این چالش غلبه کردند؟

شرکت آدیداس در یکی از کمپین‌هایش تلاش کرد با استفاده از یک تکنیک خلاقانه، توجه بسیاری از جوانان را به خود جلب کند. آن‌ها تصمیم گرفتند این پیام را به افراد انتقال دهند که بر روی زندگی شخصی خود تمرکز کرده و با قوانین خودشان زندگی نمایند. نرخ Recall این کمپین در میان جوانان بین ۱۸ الی ۲۴ سال، ۲۷ واحد اعلام شده است.

سومین اشتباه بازاریابی در اینستاگرام: عدم توجه به محتوای تبلیغ

                       عدم توجه به محتوای تبلیغ سومین اشتباه بازاریابی در اینستاگرام                       

 رسیدن به لیستی از اهداف مشخص و تهیه اطلاعات دقیق در خصوص مخاطبان هدف، کارهای به شدت مهم و تاثیرگذار هستند. اما عدم توجه به جذابیت محتوای تبلیغ می‌تواند زحمات شما در دو بخش قبلی را به باد دهد.

بدون شک بسیاری از شما نام برند مشهور و لاکچری Dolce & Gabbana را شنیده‌اید. شاید برای‌تان عجیب باشد اما این برند شناخته در کمپین معرفی فشن شو سالانه‌اش در شانگهای، دچار اشتباه بسیاری بزرگی شد.

این تبلیغ Dolce & Gabbana در حال نشان دادن یک مدل چینی بود که با استفاده از چوب‌های مخصوص، در حال خوردن غذای محلی ایتالیاست. این ویدیو تبلیغاتی در زمان بسیار کوتاهی با حجمه سنگین کاربران چینی مواجه شد. چینی‌های خشمگین خواستار لغو فشن شو این برند در سال ۲۰۱۸ بودند. 

این فشارها تا حدی ادامه داشت که خواننده پاپ چینی Karry Wang  و بازیگر چینی Dilireba قرارداد‌های خود را با شرکت Dolce & Gabbana لغو کردند. دو فروشگاه اینترنتی بزرگ چین یعنی Tmall و JD.com نیز تمام محصولات این برند را از ویترین خود برداشتند.

بسیاری از کاربران چینی در فضای اینستاگرام نیز خشم خود از این حرکت Dolce & Gabbana را با آتش زدن محصولات این برند نشان دادند.

چگونه مرتکب این اشتباه نشویم؟

برای اینکه بتوانید یک محتوای تاثیرگذار و جذاب به مخاطبان‌تان عرضه کنید، بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید

o با استفاده از شیوه‌های اصولی و با در نظر گرفتن تمام استانداردها، محصولات و خدمات خود را معرفی کنید

o سعی کنید صرفا مانند یک فروشنده عمل نکرده و محتوای تاثیرگذار برای کاربران‌تان تولید کنید

حال که داریم در خصوص محتوا صحبت می‌کنیم، باید به اهمیت کپشن پست‌ها نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم. یک کپشن تاثیر گذار و جذاب می‌تواند توجه کاربران را به پیام اصلی شما جلب کند.

شرکت‌های بزرگ چگونه بر این چالش غلبه کردند؟

نمایندگی سامسونگ در کشور استرالیا، برای جلب توجه کاربران به جدیدترین نسخه تلویزیون‌های این شرکت، سعی کرد تا ویژگی‌های بی‌نظیر این محصول را به شیو‌ه‌ای بسیار خلاقانه معرفی نماید. درصد بالایی از مخاطبان هدف سامسونگ در این کمپین، افرادی بودند که به طراحی داخلی و معماری منازل علاقه زیادی داشتند.

سامسونگ با ترکیب هنر و طراحی، توانست پیام خود را به یک زبان ساده برای مشتریان هدف بازگو کند. این کمپین تبلیغات در اینستاگرام توانست میزان آگاهی کاربران از این برند را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

چهارمین اشتباه بازاریابی در اینستاگرام: داشتن دید کوتاه مدت

                               چهارمین اشتباه بازاریابی در اینستاگرام داشتن دید کوتاه مدت                               

رقابت در اینستاگرام تا حدی زیاد است که اگر شما به صورت مداوم در دیدرس کاربران نباشید، برند شما به سرعت به دست فراموشی سپرده می‌شود.

شرکتی به نام European Outdoors که در زمینه تولید و فروش تجهیزات ورزش‌های آبی فعالیت می‌کند، تنها پس از یک سال فعالیت خود در اینستاگرام یک تصمیم بسیار بزرگ را اتخاذ کرد. این برند بدون در نظر گرفتن تعداد کم کاربران، تصمیم به راه اندازی کمپین برای افزایش تعداد بازدیدهای وبسایتش گرفت. تمام تلاش‌های این شرکت برای برگزاری یک کمپین افزایش مشتری، راه به جایی نبرد و در نهایت اینستاگرام از لیست کانال‌های ارتباطی این برند حذف شد.

بسیاری از کارشناسان اینستاگرام بر این باورند که برای رسیدن به مخاطب با کیفیت، باید از یک استراتژی موفق تبعیت کرد. یکی از اشتباهات بازاریابی در اینستاگرام که اتفاقا تعداد قابل توجهی از کسب و کارها در دام آن می‌افتند، توجه بیش از حد به اهداف کوتاه مدت است. در نظر داشته باشید که موفقیت یک کسب و کار در اینستاگرام بیش از هر چیز، نیازمند زمان است.

چگونه مرتکب این اشتباه نشویم؟

پیشرفت کردن در اینستاگرام علاوه بر برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، به تعیین اهداف بلند مدت نیز وابسته است. به عبارت دیگر، تداوم در تولید محتوای تاثیرگذار برای کاربران و همچنین سرمایه‌گذاری بر روی شیوه‌های پربازدید تبلیغات در اینستاگرام مانند تبلیغات بازدیدی اینستاگرام و یا تبلیغات ساعتی اینستاگرام، می‌تواند آگاهی افراد از برند شما را تا میزان قابل توجهی افزایش دهد. 

تمرکز خود را بر روی تبلیغاتی قرار دهید که از همان ابتدا در نگاه کاربر جذاب به نظر می‌رسند. داشتن دید بلندمدت در رسیدن به برخی اهداف به شما کمک می‌کند تا در آینده نه چندان دور، با افزایش فروش و بالارفتن ارزش برند خود رو به رو شوید.

شرکت‌های بزرگ چگونه بر این چالش غلبه کردند؟

شرکت Zexy یکی از شناخته شده‌ترین شرکت‌های برگزار کننده مراسم عروسی در ژاپن است. این برند مطرح با درک این موضوع که اینستاگرام یک پلتفرم عالی برای جذب بانوان جوان است سعی کرد حضور موثر در این پلتفرم داشته باشد. تداوم این شرکت در استفاده از شیوه‌های مختلف تبلیغاتی در اینستاگرام به خصوص تبلیغات استوری، در یک بازه پنج ساله توانست Zexy را به یک برند پرطرفدار تبدیل کند. کمپین‌های ماهانه Zexy نیز با استقبال فوق‌العاده از سمت عروس‌های ژاپنی مواجه شد. اما این پایان کار نبود. چرا که این برند سعی کرد با تداوم استراتژي تبلیغات استوری اینستاگرام، گستره مخاطبان خود را وسیع‌تر کند.

ماحصل تمام این تلاش‌های Zexy باعث افزایش ۳ برابری تعداد نصب اپلیکیشن و همچنین افزایش دو برابری ثبت شماره موبایل کاربران شد. Zexy علاوه بر تمرکز بر روی اهداف بلند مدت، توجه ویژه‌ای به کیفیت محتوای خود نیز داشت و سعی می‌کرد همواره با ارائه تصاویری خلاقانه و اصیل، توجه کاربران را به خود جلب کند.

 

مطالب مرتبط:

1399/05/15

فرم نظر سنجی