1399/07/07

۵ نکته بازاریابی در اینستاگرام برای رشد حساب کاربری کسب و کار

بازاریابی در اینستاگرام

توجه کسب و کارها به اینستاگرام، در سالیان اخیر افزایش چشمگیری داشته است. چرا که این شبکه اجتماعی محبوب، توانسته دسترسی مشتریان به کسب و کارها را آسان‌تر کند. در نتیجه شرکت‌ها این امکان را دارند تا بیشتر در معرض دید مشتریان احتمالی خود قرار بگیرند. همین موضوع باعث افزایش میزان آگاهی افراد از یک برند خاص می‌شود. علم بازاریابی در اینستاگرام، به دلیل تاثیر چشمگیر این شبکه اجتماعی بر روی زندگی افراد، امروز به یکی از پرطرفدارترین مباحث آموزشی در دنیا تبدیل شده است.

راه اندازی و توسعه یک کسب و کار در بستر اینستاگرام، شاید در ابتدا با سختی‌هایی همراه باشد. اما کارشناسان اینستاگرام اعتقاد دارند که همه کسب و کارها با تکیه بر استراتژی بازاریابی درست و همچنین تولید محتوا هدفدار، می‌توانند با گذشت زمان، کاربران خود را افزایش داده و به درآمد بیشتری برسند. البته در نظر داشته باشیم که کسب درآمد از طریق اینستاگرام، تنها دلیل فعالیت کسب و کارها در این شبکه اجتماعی نیست. بلکه بسیاری از برند‌های بزرگ و مطرح، از اینستاگرام به عنوان یک پل ارتباطی با مشتریان خود استفاده کرده و خدمات و قابلیت‌های جدید محصولاتشان را به اطلاع دیگران می‌رسانند.

در این مقاله نگاهی به ۵ تکنیک موثر در زمینه بازاریابی در اینستاگرام خواهیم داشت. اطلاعاتی که در ادامه مقاله به شما ارائه خواهیم کرد، با بررسی حساب‌های کاربری شرکت‌های بزرگ در دنیا مانند Nike و GE و برخی برند‌های متوسط مانند Localytics  به دست آمده است. کسب و کارها می‌توانند با استفاده از این نکات، حضور موثرتری در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام داشته و به اهداف تعیین شده در استراتژی بازاریابی خود دست پیدا کنند.

ساخت یک جامعه کاربری با استفاده از هشتگ‌ها

 ساخت یک جامعه کاربری با استفاده از هشتگ‌ها در بازاریابی اینستاگرام 

اگر به دنبال تعامل با کاربران در بستر شبکه‌های اجتماعی هستید، هشتگ‌ها می‌توانند به راحتی شما را به هدفی که در سر دارید، برسانند. این ابزار کارآمد نه تنها در اینستاگرام، بلکه در شبکه‌های اجتماعی دیگر نظیر توییتر و پینترست هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. هشتگ‌ها می‌توانند مطالب مرتبط با یکدیگر را کنار هم جمع کرده و امکان بحث و تبادل نظر در خصوص موضوعات متنوع را برای کاربران فراهم آورند. 

هشتگ‌ها به صورت کلی، نقش بسیار مهمی در پیشرفت استراتژی‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی دارند. یکی از نمونه‌های موفق استفاده از هشتگ، کمپین شرکت  Nike به نام Choose your Winter است. اما این تنها کمپین موفق شرکتNike  نبوده است. این شرکت با راه اندازی هشتگ runfree به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، توانست تاثیر ویژه‌ای را بر روی افراد علاقه مند به ورزش بگذارد.

استفاده از هشتگ‌ها برای کسب و کارهای کوچک نیز امکان پذیر است. به عنوان مثال، وبسایت Infatuation که یکی از شناخته شده‌ترین وبسایت‌های جهان در زمینه بررسی رستوران‌هاست، با استفاده از هشتگ #EEEEEATS توانست سر و صدای زیادی در فضای مجازی به پا کند. کاربران اینستاگرام بیش از ۸ میلیون تصویر را با این هشتگ از حساب‌های کاربری خود به اشتراک گذاشته‌اند. اما استفاده از هشتگ، تنها رمز موفقیت این کمپین نبود. وبسایت Infatuation در حساب کاربری اینستاگرام خود، سعی در تولید محتوای با کیفیت و موقعیت محور (geo-targeted) دارد و تلاش می‌کند افراد شیفته غذا را از سر تا سر جهان با خود همراه کند.

برقراری تعامل با کاربران با در نظر داشتن ارزش برند

   برقراری تعامل با کاربران با در نظر داشتن ارزش برند   

افراد فعال در زمینه بازاریابی اینستاگرام ، همواره به دنبال راهی هستند تا سلیقه مخاطب را پیدا کرده و با توجه به آن، تولید محتوا کنند. پیش از طراحی یک استراتژی کامل، شما برای موفق در اینستاگرام، به یک سری اطلاعات اولیه در خصوص کاربران‌تان نیاز خواهید داشت. این اطلاعات می‌تواند نشان دهد که مخاطبین هدف شما، بیشتر به چه موضوعاتی علاقه دارند و با کدام مدل از محتوا، ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند. استراتژي بازاریابی اینستاگرام شما، زمانی موفق خواهد بود که شما بتوانید نیازهای کاربر را به درستی شناسایی کرده و راه‌ حل‌های مناسب را در اختیار آن‌ها بگذارید. 

صرف نظر از اینکه توجه به سلیقه مخاطب چقدر می‌تواند در پیشرفت کسب و کار اینستاگرامی شما نقش داشته باشد، نباید فراموش کرد که محتوای تولید شده باید با هدف کلی برند همخوانی داشته باشد. برای اینکه درک روشن‌تری از قضیه داشته باشید، بیایید با هم یک مثال را بررسی کنیم.

فرض کنید شما یک مشاور حقوقی و وکیل بسیار حرفه‌ای هستید و قصد استفاده از اینستاگرام برای گسترش کسب و کار خود را دارید. با یک پرس و جوی ساده از مشتریان فعلی خود، متوجه می‌شوید که همه این افراد به ماشین‌های لوکس و قیمتی علاقه دارند. آیا می‌توان نتیجه گرفت که انتشار تصاویر ماشین‌های لوکس در صفحه اینستاگرام یک وکیل، ایده مناسبی است؟ قطعا نه! به یاد داشته باشید هدف اصلی مخاطب از دنبال کردن حساب کاربری یک وکیل، دیدن پست‌های مرتبط با ماشین نیست. عدم توجه به هماهنگی محتوا با زمینه فعالیت برند، یکی از اشتباهات رایج در بازاریابی اینستاگرام است.

لطفا زیاد پست نگذارید!

      در بازاریابی اینستاگرام لطفا زیاد پست نگذارید!      

استفاده مداوم از اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا روز به روز اطلاعات جدیدتری در خصوص کاربران و قابلیت‌های مختلف این اپلیکیشن به دست بیاورید. در این راه، استفاده از تجربیات افراد حرفه‌ای در خصوص موضوعات مختلف، می‌تواند شما را در مسیر پیشرفت یاری کند. یکی از توصیه‌های مهم بازاریاب‌های اینستاگرامی، مدیریت زمان انتشار محتواست. 

عدم توجه به تعداد استاندارد در هنگام انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی، تاثیر بسیار منفی بر روی تعامل کاربران خواهد گذاشت. اینستاگرام همچنین قابلیت انتشار آلبوم عکس را نیز در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. با استفاده از این قابلیت‌، کابران می‌توانند عکس‌ها و ویدیو‌های مرتبط با یکدیگر را تحت قالب یک پست در صفحه خود به اشتراک بگذارند.

توجه به تعداد پست‌های روزانه در حساب کاربری یک کسب و کار، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای لازم برای موفقیت استراتژی بازاریابی در اینستاگرام است. تحقیقات انجام شده توسط شرکت CoSchedule نشان می‌دهد که بهترین تعداد پست برای صفحه یک کسب و کار در اینستاگرام، یک الی دو مورد در روز است. علاوه بر تعداد پست، ساعت انتشار این پست‌ها در اینستاگرام نیز تاثیر ویژه‌ای بر میزان تعامل کاربران خواهد داشت. پیدا کردن زمان مناسب برای انتشار پست در اینستاگرام، اندکی زمان‌بر است و نیاز به انجام آزمایش و بررسی اطلاعات دارد. با توجه به ابزارهایی که اینستاگرام در اختیارتان قرار می‌دهد، شما به راحتی می‌توانید ساعت مراجعه کاربران به صفحه‌تان را مشاهده نمایید.

استفاده از فرصت‌ها برای معرفی و پروموشن

        استفاده از فرصت‌ها برای معرفی و پروموشن در بازاریابی اینستاگرام        

شما باید از هر فرصتی برای معرفی کانال‌های ارتباط آنلاین کسب و کارتان به مشتریان و مخاطبان خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر کسب و کار شما یک وبسایت اینترنتی دارد، فراموش نکنید که در بخش‌های مختلف این وبسایت، می‌توانید آدرس اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی را قرار دهید. 

با ساخت حساب کاربری، اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد تا دوستان فیسبوک‌تان را دعوت کنید. اما این تازه شروع راه است. برای اینکه بیشتر در اینستاگرام به چشم بیایید، باید محتواهای جذاب و مخاطب پسند به اشتراک بگذارید.

 همچنین راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی در اینستاگرام نیز می‌تواند تاثیر بسیار گسترده‌ای بر افزایش مخاطبان شما داشته باشد. این کمپین‌ها می‌توانند از طریق اینفلوئنسرها و یا شرکای تجاری، به اصطلاح پروموت (Promote) شده و در معرض دید کاربران جدید قرار بگیرند. از روش‌های مختلف تبلیغات در اینستاگرام، می‌توان به تبلیغات بازدیدی اینستاگرام، تبلیغات ریچ اینستاگرام ، تبلیغات ایمپرشن اینستاگرام و تبلیغات ساعتی اینستاگرام اشاره کرد.

به یاد داشته باشید اینستاگرام تنها راه ارتباط با مشتریان نیست. لذا اگر قصد راه اندازی یک کمپین آنلاین را دارید، علاوه بر اینستاگرام، در سایر شبکه‌های اجتماعی نیز به معرفی آن بپردازید. به عنوان مثال، می‌توانید محتوای مرتبط با کمپین تبلیغات اینستاگرامی را در حساب توییتر و لینکدین کسب و کارتان منتشر کنید. 

پیام اصلی کسب و کار شما چیست؟

           پیام اصلی کسب و کار شما چیست؟           

کسب و کارهایی که به صورت B2B فعالیت می‌کنند، حضور در اینستاگرام را یک کار بیهوده می‌دانند. این شرکت‌ها معتقدند از آن جایی که مشتریان عمده آن‌ها کسب و کارهای دیگر هستند، حضور در اینستاگرام ارزش افزوده‌ای به برند آن‌ها اضافه نمی‌کند. 

این حرف تا حدی صحیح است. مثلا اگر شما در حوزه تولید نرم افزارهای حسابداری فعالیت دارید ، بدیهی است که مخاطب محصولات شما، تنها شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ هستند. نه مخاطبان عادی که در اینستاگرام حضور دارند. اما نکته اینجاست که اینستاگرام،‌ تنها یک پلتفرم برای نمایش محصولات نیست. تولید محتوا در زمینه‌های مرتبط با بیزینس شما و بحث و گفت و گو در خصوص اتفاقات داغ حوزه فعالیت‌تان، می‌تواند توجه کاربران بسیاری را به حساب کاربری اینستاگرام کسب و کار شما جلب کند. 

به یاد داشته باشید هر چقدر که اعتماد مشتری به برند شما افزایش بیابد، به همان میزان درآمد شما هم در دراز مدت افزایش خواهد یافت. بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ، با نشان دادن پشت پرده تولید محصولات و یا مصاحبه با اعضای شرکت، قصد دارند تا از این روش توجه مخاطبان را به برند خود جلب نمایند. با اندکی خلاقیت در زمان طراحی استراتژی بازاریابی در اینستاگرام، شما می‌توانید ایده‌های بیشماری برای تولید محتوای مخاطب پسند و تاثیر گذار پیدا کنید.

سخن آخر

بازاریابی در اینستاگرام، یکی از پرطرفدارترین شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ در جهان است. بسیاری از کسب و کارها، با حضور در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام، توانسته‌اند برند خود را به افراد مختلف شناسانده و درآمدشان را افزایش دهند. حضور در اینستاگرام به یک امر حیاتی برای پیشرفت یک کسب و کار بدل شده و در این راه، کارشناسان روش‌های مختلفی را برای سرگرم کردن مخاطب به کار می‌گیرند. در این مقاله موبودید نکاتی را در خصوص بازاریابی در اینستاگرام بیان کردیم که به شما در تولید محتوای جذاب و جذب هر چه بیشتر مخاطب کمک خواهد کرد.

 

 

مطالب مرتبط:

1399/07/07

فرم نظر سنجی