1399/07/15

بهبود کیفیت لایو اینستاگرام

لایو اینستاگرام

دوران قرنطینه کرونا باعث شد مردم زمان بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام سپری کنند. آمار نشان می‌دهد که در ۶ ماه ابتدایی سال میلادی ۲۰۲۰، بازدید از لایو‌های اینستاگرام بیش از ۷۰ درصد افزایش داشته است. به عبارت دیگر، می‌توان لایو اینستاگرام را به عنوان یک ابزار ارتباطی کارآمد و مفید دانست که رابطه کاربران با یک صفحه اینستاگرام را بهبود می‌بخشد. 

در دوران قرنطینه ناشی از همه گیری ویروس کرونا، بسیاری از حساب‌های کاربری در اینستاگرام شروع به انتشار تولید محتوای سرگرم کننده و یا آموزشی از طریق لایو کردند. این برنامه‌های زنده که در موضوعات مختلف مانند آشپزی، بدنسازی و ... در اینستاگرام منتشر می‌شدند، در بسیاری از موارد مورد توجه کاربران قرار گرفته و تولید آن‌ها همچنان ادامه دارد. 

لایو، ابزاری عالی برای افزایش اینگیجمنت ریت در یک صفحه اینستاگرام است. همچنین کاربران به واسطه مشاهده شما به صورت زنده، ارتباط نزدیک‌تری با برندتان برقرار کرده و اعتماد بیشتری به شما خواهند داشت. اما برای اینکه یک لایو موفق اینستاگرامی داشته باشیم، باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ پاسخ به این پرسش باید در سه بخش جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد. 

کارهای که باید پیش از ضبط لایو انجام شود

کارهایی که در حین لایو لازم به اجراست

کارهایی که پس از اتمام لایو اینستاگرام باید انجام شود

تاثیرات لایو اینستاگرام بر روی حساب کاربری شما

  تاثیرات لایو اینستاگرام بر روی حساب کاربری شما  

پیش از آن که راهنمای مرحله به مرحله تولید یک لایو با کیفیت اینستاگرام را به شما ارائه دهیم، در ابتدا بهتر است بدانیم که چرا برگزاری جلسات لایو در اینستاگرام از اهمیت بالایی برخوردار است. 

لایو اینستاگرام باعث می‌شود تا کاربران ارتباط بیشتری با برند شما برقرار کرده و صدای شما را بهتر بشنوند.

جلسات لایو در مقایسه با استوری و پست، اولویت بالاتری دارند. در نتیجه احتمال دیده شدن محتوای شما از طریق لایو بیشتر خواهد بود.

در هنگام شروع لایو، یک نوتیفیکیشن به تمام کاربران داده می‌شود که آن‌ها را از برگزاری جلسه لایو در حساب کاربری شما مطلع می‌کند.

لایو اینستاگرام باعث افزایش تعامل با کاربر شده و می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف بازاریابی‌تان کمک کند

پیش از برگزاری لایو اینستاگرام، چه کارهایی انجام دهیم؟

     پیش از برگزاری لایو اینستاگرام، چه کارهایی انجام دهیم؟     

برنامه ریزی

پیش از برگزاری یک جلسه لایو، باید تمام کارهایی که قصد انجام‌شان دارید را لیست کرده و برای آن برنامه زمانی مشخص کنید. به یاد داشته باشید که لایو بدون برنامه، قطعا کیفیت پایین‌تری خواهد داشت و نمی‌تواند شما را به نتیجه دلخواه‌تان برساند. پس اگر قصد دارید یک لایو گفت و گو محور برگزار کنید، پیش از هر چیز، باید یک برنامه زمانی درست تهیه نمایید. در نظر داشته باشید که جلسه لایو شما باید ساختار درستی تبعیت کند. در نتیجه حتما از بخش‌های مقدمه و نتیجه گیری استفاده نمایید. برنامه ریزی نه تنها اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد، بلکه از وقوع بسیاری از اتفاقات ناگوار در لایو جلوگیری می‌کند.

اطلاع رسانی

پیش از این که لایو را شروع کنید، حتما از طریق استوری و یا پست، کاربران خود را از زمان برگزاری لایو آگاه سازید. این کار، هیجان درونی کاربران برای پیگیری و تماشای جلسه لایو شما را افزایش می‌دهد. 

یکی از ابزارهایی که بسیاری از افراد در استوری‌های اطلاع رسانی لایو از آن استفاده می‌کنند، استیکر شمارش معکوس است. این ابزار می‌تواند ساعت برگزاری لایو را به کاربر نشان داده و هیجان را در او برانگیزد.

بررسی اتصال اینترنت

هیچ چیز بیشتر از یک اینترنت ضعیف نمی‌تواند کیفیت لایو شما را کاهش دهد. پس پیش از شروع جلسه لایو، وضعیت شبکه اینترنت خود را بررسی کرده و تا حد امکان، در یک مکان ثابت قرار بگیرید.

قرار دادن گوشی در حالت Do not Disturb

بدون شک هیچ کس نمی‌خواهد در زمان لایو اینستاگرامش، یک تماس تلفنی ناگهانی دریافت کند. این اتفاق، باعث می‌شود که شما از اینستاگرام خارج شوید و در نتیجه، فالوورها لایو شما را از دست می‌دهند. مشکل اینجاست که ادامه لایو ممکن است با استقبال کمتری مواجه شود و شما مجبور باشید لایو را با تعداد کاربر کمتری از سر بگیرید. در نتیجه بهتر است گوشی خود را در حالت Do Not Disturb قرار دهید تا از وقوع چنین مشکلی جلوگیری کنید.

آزمایش بر روی یک اکانت غیر رسمی

تمام روش‌هایی که تا به اینجا مطرح کردیم، تقریبا تئوری بودند. اما برای اطمینان بیشتر از روند درست کار، نیاز است تا شما تمام کارها را به صورت عملیاتی امتحان کنید. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم پیش از شروع جلسه اصلی لایو، با استفاده از یک حساب فرعی، امکانات لایو خود را بررسی کرده و در صورت مشاهده هر گونه مشکل، سریعا آن را رفع کنید.

در طول لایو اینستاگرام چه کارهایی را انجام دهیم؟

            در طول لایو اینستاگرام چه کارهایی را انجام دهیم؟            

اعتماد به نفس بالا

اگر می‌خواهید که کاربران را مدت طولانی پای لایو اینستاگرام خود نگه دارید، باید بتوانید حس خوبی به آن‌ها منتقل کنید. بدون شک هیچ کس دوست ندارد در لایوی شرکت کند که یک شخص در حال روخوانی از یک متن از پیش نوشته شده است. به یاد داشته باشید که مخاطبان به دنبال برقراری ارتباط نزدیک‌تر با شما هستند. به همین دلیل شما نباید از نشان دادن شخصیت خود هراسی داشته باشید. در نتیجه بهتر است با اعتماد به نفس، پیام خود را انتقال دهید. 

تعامل با کاربران 

یکی از بهترین قابلیت‌های لایو اینستاگرام، امکان تعامل همزمان با کاربر در هنگام برگزاری لایو است. کاربران می‌توانند در زمان تماشای لایو، نظرات خود را در همان زمان به اشتراک بگذارند و حتی درخواست یک لایو مشترک را ارسال کنند. پاسخ به سوالات کاربران و همچنین شرکت در لایوهای مشترک، نه تنها می‌تواند علاقه کاربران به ادامه بحث را بیشتر کند، بلکه اعتماد مشتریان به برند شما را نیز افزایش می‌دهد. اگر نگران این موضوع هستید که پاسخ به سوالات کاربران در حین لایو تمرکز شما را به هم می‌زند، بهتر است بخش پرسش و پاسخ را به انتها لایو منتقل کرده و در سایر وقت‌ها، کامنت‌ها را بسته نگه دارید.

اشتراک گذاری عکس و ویدیو

یکی از راه‌های افزایش جذابیت لایو اینستاگرام، استفاده از تصاویر و ویدیوهایی جذاب و مرتبط با موضوع است. شما با کلیک بر روی آیکون سمت راست صفحه، می‌توانید دوربین دستگاه را روشن کرده و تصویر مورد نظر خود را به نمایش بگذارید. این کار همچنین لایو اینستاگرام شما را در ادامه به یک پست آی‌جی‌تی‌وی با کیفیت نیز تبدیل خواهد کرد. 

استفاده از CTA

لایوهای اینستاگرام به دلایل و گونه‌های متفاوتی برگزار می‌شوند. عده‌ای از لایو اینستاگرام برای برگزاری یک جلسه پرسش و پاسخ استفاده می‌کنند. افرادی هم هستند که از لایو برای معرفی جدیدترین محصولات و خدمات کسب و کار خود استفاده می‌نمایند. 

در برخی از شرایط، صحبت مستقیم در خصوص یک محصول و ویژگی‌های آن، می‌تواند مخاطب را جذب کند. اما در نظر داشته باشید که لایو شما نباید تماما جنبه تبلیغاتی داشته باشد. کاربران بعد از هر جلسه لایو، از خود می‌پرسند که چه چیزی به دانش آن‌ها اضافه شده است. اگر نتوانید کاربر را به خوبی سرگرم کرده و اطلاعات جدیدی در اختیار او بگذارید، به راحتی او را از دست خواهید داد. در نتیجه سعی کنید مرز درست تبلیغات در لایو اینستاگرام و ارائه یک محتوای جذاب را پیدا کرده و به کاربران نزدیک و نزدیک‌تر شوید. یکی از نمونه‌های خوب CTA برای لایو اینستاگرام، دعوت از کاربران برای بازدید از لایو‌ها و پست‌هایی است که در گذشته آن‌ها را منتشر کرده‌اید. با این روش، نه تنها بازدید پست‌های قبلی خود را بالاتر می‌بردید، بلکه می‌توانید مطمئن باشید که کاربر اطلاعات جدیدی را به دست می‌آورد.

احساس راحتی در کار

فضای لایو با فضای پست و استوری اینستاگرام اندکی متفاوت است. هدف کاربران از مشاهده لایو، آشنایی بیشتر با شما و برند شماست. پس در طول یک لایو اینستاگرامی، سعی کنید همواره از خود انرژی مثبت نشان داده و با کاربران ارتباط داشته باشید. از هیچ اشتباهی در اینستاگرام نترسید. چرا که یک لایو با کیفیت، لزوما بی نقص نیست. تنها کافیست بتوانید ارتباط خود را با کاربران گسترش داده و به فکر راه‌های متفاوتی برای انتقال محتوا باشید.

کارهایی که باید بعد از لایو انجام دهید

                  بعد از لایو اینستاگرام                  

تداوم در تولید محتوا

همانطور که در سایر مقالات موبودید هم اشاره کردیم، امروزه الگوریتم اینستاگرام توجه ویژه‌ای به اصل تداوم در تولید محتوا دارد. کاربر اینستاگرام همواره به دنبال جدیدترین مطالب و به روزترین اتفاقات است. پس اگر شما در تولید محتوا تعلل داشته باشید، کاربرانتان کم کم علاقه خود را از دست داده و به سراغ صفحات دیگر می‌روند. برای نگه داشتن مخاطبان قدیمی و جذب مخاطبان جدید، بهتر است در یک برنامه زمانی مشخص، لایوهای اینستاگرامی خود را برگزار کنید. به عنوان مثال هر جمعه یا شنبه، محتوای خود را آماده کرده و در یک لایو ۱۵ الی ۲۰ دقیقه‌ای، با کاربران خود در میان بگذارید.

سیو کردن در آی‌جی‌تی‌وی

تا چند وقت قبل، اینستاگرام تنها به شما اجازه می‌داد که لایو را تنها به مدت ۲۴ ساعت بر روی حساب کاربری خود ذخیره کنید. در حالی که اخیرا اینستاگرام این قابلیت را به شما می‌دهد تا لایوها را به صورت یک ویدیو و تحت قالب آی‌جی‌تی‌وی ذخیره نمایید. این امر به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا بتوانند محتوای مورد نظر خود را به خوبی دسته بندی کرده و هم در قالب لایو و هم در قالب آی‌جی‌تی‌وی از آن استفاده کنند. اگر قصد دارید که لایو خود را به صورت آی‌جی‌تی‌وی ذخیره نمایید، باید پیش از شروع لایو به چند نکته مهم توجه داشته باشد. در ابتدا بهتر است توضیحات مربوط به پست آی‌جی‌تی‌وی را به صورت کامل در یک بخش دیگر یادداشت کرده و در هنگام ذخیره لایو، آن را در بخش توضیحات قرار دهید. یکی از مزایای این بخش، امکان استفاده از لینک‌های کلیک پذیر است. نکته دوم این که پیش از شروع لایو، حتما یک عکس مناسب به عنوان کاور پست آی‌جی‌تی‌وی انتخاب نمایید. در نهایت نیز از طریق استوری به کاربران خود اعلام کنید که لایو در بخش آی‌جی‌تی‌وی در صفحه شما قابل دسترس است.

سخن آخر

لایو اینستاگرام بدون شک یکی از ابزارهای شناخته شده برای برقراری ارتباط با کاربران است. به همین دلیل هم اشخاص و هم کسب و کارها باید بتوانند تا حد امکان از قابلیت‌های آن استفاده نمایند. برگزاری لایو‌های مداوم نه تنها در جذب مخاطب جدید به شما کمک می‌کند، بلکه می‌تواند اعتماد کاربران به برند شما را نیز افزایش دهد.

 

مطالب مرتبط:

1399/07/15

فرم نظر سنجی