1399/07/25

۵ نکته مورد نیاز برای بازاریابی در دوران کرونا

بازاریابی در دوران کرونا

ویروس کرونا به کلی زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده و زندگی عادی افراد بسیاری در سرتاسر جهان را مختل کرده است. علاوه بر مردم، ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها را تعطیل و ضرر مالی سنگینی به اقتصاد کشورها و صنایع مهم دنیا مانند توریست وارد آورده است. بررسی آمار اما یک نکته بسیار جالب را به ما نشان می‌دهد. کسب و کارهای اینترنتی نه تنها با مشکلی رو به رو نشدند، بلکه با شیب بسیاری تندی شروع به رشد کردند. با توجه به این حقیقت، می‌توان نتیجه گرفت که مردم در زمان همه گیری ویروس کرونا، بیشتر نیاز‌های خود را از طریق اینترنت فراهم می‌کنند. در نتیجه کسب و کارها برای نجات از این بحران، باید دست به دامن فضای مجازی، به خصوص شبکه‌های اجتماعی شوند. اینجاست که بازاریابی در دوران کرونا، اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. کسب و کارها باید با رعایت نکات مربوط به بازاریابی دیجیتال و حضور فعال در اینستاگرام، توییتر، تیک توک و ... می‌توانند خود را به کاربران دنیای مجازی معرفی کرده و میزان آگاهی از برندشان را افزایش دهند. استفاده زیاد از اینترنت، حتی بر حوزه تبلیغات هم تاثیرات گسترده‌ای داشته است. چرا که کسب و کارها برای شناساندن خود به مشتریان بالقوه، به استفاده از روش‌های آنلاین روی ‌آورده‌اند. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا با رعایت برخی نکات، کسب و کار خود را در فضای اینترنت معرفی کرده و با یک استراتژی درست، به اهداف مهم خود دست پیدا کنید. 

شما تنها نیستید

شما تنها نیستید در بازاریابی در دوران کرونا

بدون شک تمام دنیا در شرایط سخت و طاقت فرسایی قرار دارد. ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها را تا مرز ورشکستگی کشانده و افراد فراوانی شغل خود را از دست داده‌اند. شاید این روزها و با گذشت ماه‌ها از پیدایش کرونا، برخی کسب و کارهای فیزیکی آرام آرام به روند عادی برگشته‌اند. اما به دلیل وجود موج دوم و سوم، احتمال بازگشت محدودیت‌ها همچنان وجود دارد. اگر به عنوان صاحب یک کسب و کار، از روند تعدیل محدودیت‌ها راضی نیستید، به جای اعتراض به وضع موجود، بهتر است به دنبال راهی برای استفاده بهینه از زمان باشید. تصمیمات عجولانه ممکن است زحمات چندین و چند ساله شما را به هدر دهند. 

شما به عنوان صاحب یک کسب و کار، بیش از هر شخص دیگری به نیاز مشتریان خود آگاه هستید. از آن جایی که بسیاری از افراد امروزه بیشتر وقت خود را در اینترنت می‌گذارنند، گام اول برای نجات کسب و کار از بحران کرونا، برنامه ریزی برای داشتن حضور موثر در فضای اینترنت است. اینستاگرام، به عنوان یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در دنیا، بستر مناسبی برای فعالیت در دوران قرنطینه کرونا به شمار می‌رود. به عبارت دیگر، کسب درآمد از اینستاگرام یکی از گزینه‌هایی است که در دوران کرونا می‌تواند شما را برای ادامه مسیر امیدوار نگه دارد. به یاد داشته باشید فعالیت برنامه ریزی شده در فضای آنلاین به شما این امکان را می‌دهد که اعتماد کاربران را به دست آورده و کسب و کار خود را به شیوه‌های مختلف معرفی نمایید. موفقیت استراتژي‌های بازاریابی در دوران کرونا می‌تواند کمک ویژه‌ای به رشد کسب و کار شما و در نتیجه، افزایش ارزش برندتان داشته باشد.

حفظ ارتباط با مشتریان از طریق شبکه‌های اجتماعی

 حفظ ارتباط با مشتریان از طریق شبکه‌های اجتماعی 

در دوران کرونا، بسیاری از افراد از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر در ارتباط هستند. شرکت‌های زیادی نیز برای حفظ جان کارکنان خود، آن‌ها را به خانه فرستادند تا مفهوم نسبتا جدیدی به نام کار در منزل شکل بگیرد. مشتریان نیز به جای مراجعه حضوری، مجبور هستند تا برای رفع نیازهای خود به شیوه‌های آنلاین روی بیاورند. حال در نظر بگیرید که شما صاحب یک کسب و کار هستید و یک مشتری قصد دارد مشکلی را با شما در میان بگذارد. در دورانی که خروج از منزل برای امور غیر ضروری اکیدا ممنوع شده، بدون شک مشتری تلاش خواهد کرد تا از طریق اینترنت به شما دسترسی پیدا کند. حال بیایید این سوال را مطرح کنیم که اگر کسب و کار شما در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی حضور نداشته باشد، مشتری چه حسی را به برند و محصولات‌تان پیدا خواهد کرد؟ از آن جایی که پاسخ به این سوال خیلی دشوار نیست، نتیجه می‌گیریم که حضور موثر و فعال در شبکه‌های اجتماعی، به خصوص در دوران کرونا بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

کارشناسان معتقدند که با اجرای یک استراتژی درست محتوا و همراه کردن کاربران در فضای مجازی، نه تنها اعتماد آن‌ها را جلب می‌کنید، بلکه شاهد افزایش میزان فروش کسب و کارتان نیز خواهید بود. اینستاگرام یکی از فضا‌هایی است که ابزارهای فراوانی در اختیار بیزینس‌ها قرار می‌دهد تا از این طریق بتوانند با کاربران تعامل داشته باشند. قابلیت‌هایی مانند لایو اینستاگرام، آی‌جی‌تی‌وی و هایلایت، این امکان را فراهم می‌کنند تا بتوان به موثرترین شکل ممکن با کاربران ارتباط برقرار کرد.

تغییر استراتژی برای نجات از بحران

   تغییر استراتژی برای نجات از بحران برای بازاریابی در دوران کرونا   

روش بازاریابی بسیاری از کسب و کارهای B2B، برگزاری رویدادها و همایش‌های مختلف و دعوت از کارشناسان حوزه‌ای خاص برای دور هم جمع شدن و تبادل نظر است. بیشتر بودجه تبلیغات این شرکت‌ها نیز عمدتا صرف تبلیغات محیطی و فیزیکی می‌شود. از آن جایی که کرونا باعث لغو بسیاری از سمینارها و رویداد‌ها شد، به نظر می‌رسد که این شرکت‌ها با بن بست بزرگی رو به رو هستند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که راه حل خروج از این بن بست، برنامه ریزی درست برای حضور در فضای آنلاین است. به عبارت دیگر، با پیدایش بسترهای مختلف برای برگزاری رویدادها به صورت آنلاین، شرکت‌ها همچنان این امکان را دارند تا فعالیت خود را در فضایی کاملا متفاوت پیگیری کنند. به طور کلی، بازاریابی در دوران کرونا تماما در بستر اینترنت صورت می‌گیرد و کسب و کارها باید خود را با این حالت جدید وفق دهند. یکی از مزیت‌های مهم بازاریابی دیجیتال، قابلیت مدیریت لحظه به لحظه فاکتورهای موثر در کمپین‌ها یا سمینارهای آنلاین است. به عنوان مثال، اینستاگرام نشان می‌دهد که محتوای شما با چه استقبالی از سوی کاربران مواجه شده است. با جمع آوری و بررسی این اطلاعات، شما می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی خود را بهینه‌ کرده و با سرعت بیشتری به اهداف بازاریابی تعیین شده دست پیدا کنید.

سرمایه گذاری بر روی سئو 

سرمایه گذاری بر روی سئو

تولید محتوا بهینه در سایت و راه اندازی کمپین‌های مختلف جذب مشتری در شبکه‌های اجتماعی، یک تصمیم درست برای نجات پیدا کردن از شرایط سخت دوران کروناست. اما پیش از هر چیز، شما باید مسیر دسترسی مخاطب به محتوا‌های تولید شده را فراهم کنید. یکی از مهم‌ترین مسیرهایی که کاربران محتوا را مشاهده می‌کنند، موتورهای جستجو هستند. بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو که به اختصار به آن SEO گفته می‌شود، یکی از عواملی است که نه تنها در زمان کرونا، بلکه در تمام مدت‌ها باید توجه ویژه‌ای به آن داشت. مدتی است که مفهوم سئو علاوه بر وبسایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی مختلف را نیز شامل می‌شود. از آن‌ جایی که بسیاری از افراد در دوران کرونا، درصد قابل توجهی از نیاز خود را از طریق اینترنت فراهم می‌کنند، داشتن رتبه‌های بالا در موتورهای جستجو می‌تواند کسب و کار شما را در معرض دید کاربران زیادی قرار دهد. استفاده از ابزارهای سئو، می‌تواند دید مناسبی از رفتار کاربران در موتورهای جستجو را در اختیارتان قرار دهد. با این روش، شما می‌توانید نیاز کاربران را متوجه شده و برای پاسخ به آن‌ها، شروع به تولید محتوا کنید. 

ارائه پیشنهاداتی منطبق با نیاز کاربر

      ارائه پیشنهاداتی منطبق با نیاز کاربر در بازاریابی در دوران کرونا      

متاسفانه بسیاری از کسب و کارها و صنایع مختلف در سرتاسر دنیا، به دلیل شیوع بیماری کرونا، متحمل ضررهای مالی بسیار سنگینی شده‌اند. به عنوان مثال، صنعت توریست و مشاغلی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با این صنعت در ارتباط بودند، به صورت کامل تعطیل شدند. مشکل اینجاست که هنوز زمان دقیق بازگشت این صنعت به روال عادی مشخص نیست. حال این سوال مطرح است که کسب و کارهای فعال در این حوزه، چگونه می‌توانند از استراتژی‌های بازاریابی در دوران کرونا استفاده کنند؟ 

بررسی تجربیات افراد متخصص در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی، نشان می‌دهد که برگزاری کمپین یا تولید محتوا در اینستاگرام، باید منطبق با نیاز کاربر و شرایط فعلی باشد. بسیاری از آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های هواپیمایی به واسطه کرونا، نمی‌توانند پیشنهادات عادی خود را به مشتریان ارائه دهند. در نتیجه با تغییر استراتژي، این شرکت‌ها باید پیشنهاداتی را در اختیار مشتریان قرار دهند که آن‌ها بتوانند در دوران کرونا یا پسا کرونا، از آن بهره‌مند شوند. معرفی مکان‌های گردشگری دنیا، آشنایی با کشورهای مختلف و بحث در خصوص فرهنگ‌های مردم اقصی نقاط دنیا، مواردی است که علاوه بر سرگرم کردن کاربران، می‌توانند در دوران پسا کرونا نیز ارزش افزوده‌ای برای این کسب و کار به همراه داشته و میزان رشد آن‌ها را بهبود ببخشد.

سخن آخر

ویروس کرونا بسیاری از افراد جهان را به کام مرگ کشاند و زندگی عادی بشر را به کلی تغییر داد. کسب و کارها هم از گزند مشکلات ناشی از این ویروس در امان نبوده و بسیاری مجبور به تعطیلی شدند. در این میان، کسب و کارهای آنلاین به میزان قابل توجهی رشد کرده و شناخته شده‌اند. در نتیجه ورود یک کسب و کار به فضای اینترنت و استفاده موثر از استراتژی‌های بازاریابی در دوران کرونا، می‌تواند کلید نجات آن از این بحران جهانی باشد. از آن‌ جایی که افراد بسیاری، بیشتر وقت خود را در اینترنت سپری می‌کنند، این فضا می‌تواند بستر مناسبی برای شناخته شده و کسب درآمد باشد. 

 

 

مطالب مرتبط:

1399/07/25

فرم نظر سنجی