1399/08/20

چگونه صفحه اینستاگرام رقبا را آنالیز کنیم؟

آنالیز اینستاگرام رقب

اگر به دنبال پیشرفت در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام هستید، باید فعالیت رقبای خود را از نزدیک دنبال کنید. آنالیز اینستاگرام رقبا اطلاعات دست اولی از نحوه فعالیت و تعامل با کاربر آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. با بررسی اطلاعات صفحات رقیب، شما می‌توانید تاثیرگذارترین محتوا را پیدا کرده و مخاطب هدف‌تان را بهتر بشناسید. در نهایت این اطلاعات استراتژی بازاریابی در اینستاگرام شما را در مسیر درست قرار داده و شانس موفقیت‌تان را بالا می‌برد. 

چرا باید صفحات رقیب را آنالیز کنیم؟

 چرا باید صفحات رقیب را آنالیز کنیم؟

پیش از این که درباره چگونگی آنالیز صفحه اینستاگرام رقبا صحبت کنیم، می‌خواهیم ابتدا دلیل انجام این کار را متوجه شویم. دلایل بسیار زیاد و محکمی برای آنالیز کردن صفحات رقیب در اینستاگرام وجود دارد که در این بخش نگاهی کوتاه به برخی از آن‌ها خواهیم داشت.

ساخت KPIهای دقیق

با بررسی دقیق پارامترهای صفحه اینستاگرام خود و مقایسه آن‌ها با صفحات رقیب، شما به سرعت متوجه تفاوت‌ها و شباهت‌های موجود می‌شوید. این موضوع همچنین سبب می‌شود تا شما استراتژي‌های دقیق‌‌تر و موثرتری را برای خود معین کنید. به عبارت دیگر، با بررسی عملکرد صفحات رقیب، KPIهای شما تغییر پیدا کرده و پیج در مسیر پیشرفت قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، اگر به دنبال تعداد مناسب پست در یک روز هستید، با نگاهی به صفحات موفق اینستاگرام در حوزه کاری خود، می‌توانید اطلاعات مورد نیازتان را به دست بیاورید.

شکل‌گیری ایده‌ها موثر برای تولید محتوا

تولید محتوا موثر به نحوی که کاربران بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند، یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های موفقیت یک صفحه اینستاگرام است. شاید فکر کنید که افراد پیش از شما تمام محتوای جذاب را در اینستاگرام منتشر کرده‌اند و دیگر جایی برای خلاقیت وجود ندارد. اما این تفکر به هیچ عنوان صحیح نیست. چرا که نیاز‌های کاربران مدام در حال تغییر است و در نتیجه نیاز به محتوایی که مشکلات آن‌ها را برطرف می‌سازد، همچنان احساس می‌شود. پس می‌توان گفت که استفاده از یک استراتژي محتوای درست و شناخت نیاز‌های مخاطب هدف، می‌تواند شانس موفقیت شما در اینستاگرام را افزایش دهد. 

این موضوع بدون آنالیز اینستاگرام رقبا نیز امکان پذیر خواهد بود. اما مشکل اینجاست که عدم استفاده از تجربیات صفحات موفق، به معنی آن است که شما اشتباهاتی شبیه به آن‌هایی که دیگران مرتکب شده‌اند را تکرار خواهید کرد. در نتیجه شما برای پیشرفت به زمانی بسیار طولانی نیاز خواهید داشت. البته منظور از بررسی صفحات رقیب، این نیست که شما تمام کارها و محتوای آن‌ها را عینا تکرار کنید. بلکه باید با استفاده از تجربیات آن‌ها و ادغام آن با قوه خلاقیت‌تان، محتوایی جذاب و در عین حال منحصر به فرد را به کاربر ارائه دهید.

صرفه‌جویی در هزینه و زمان

آنالیز اینستاگرام رقبا به صورت کلی یک کار دقیق و زمان‌بر است. به همین دلیل، برخی شرکت‌ها افرادی را استخدام می‌کنند تا به صورت تمام وقت فعالیت رقبا را تحت نظر گرفته و اتفاقات مهم را در بازه‌های زمانی مشخص به اطلاع دیگر اعضای تیم برسانند. البته وجود ابزارهای فراوان برای آنالیز پیج‌های اینستاگرام، سبب شده تا افراد بتوانند با بررسی فاکتورهای مهم، به جمع بندی برسند. در صورت آنالیز نکردن پیج‌های رقیب و عدم بررسی اطلاعات مهم، استراتژی شما احتمالا با شکست مواجه خواهد شد که این امر ممکن است ضرر زیادی را به برندتان تحمیل کند.

در هنگام آنالیز اینستاگرام رقبا، به چه اطلاعاتی دقت کنیم؟

     در هنگام آنالیز اینستاگرام رقبا، به چه اطلاعاتی دقت کنیم؟    

وجود ابزارهای گسترده برای آنالیز صفحات اینستاگرام، کاربران را قادر می‌سازد تا تک تک فعالیت‌های رقبا را بررسی کرده و اطلاعات ارزشمندی به دست بیاورند. علاوه بر این، کاربر می‌تواند تا عملکرد یک صفحه اینستاگرام در زمان‌های مختلفی از سال را مشاهده کرده و از این طریق، میزان تاثیر استراتژي‌های مختلف را مقایسه کند. در ادامه شما را با اطلاعات ارزشمندی که از آنالیز صفحه اینستاگرام رقبا به دست می‌آید، آشنا می‌سازیم.

محتوای مورد علاقه کاربران هدف

       محتوای مورد علاقه کاربران هدف      

بهترین راه برای آشنایی با سلیقه مخاطبان هدف، مراجعه به پیج‌های اینستاگرام رقیب و بررسی نحوه تعامل آن‌‌ها با کاربر است. با استفاده از ابزارهای مختلف تحلیل اینستاگرام، شما متوجه می‌شوید که کاربران بیشتر با کدام نوع از محتوا تعامل می‌کنند و چه واکنشی در مواجهه با موضوعات مختلف از خود نشان می‌دهند. در نهایت این موضوع سبب می‌شود شما بهترین مسیر را برای انتقال پیام خود به مخاطب پیدا کنید.

بهترین زمان انتشار پست

        بهترین زمان انتشار پست       

یکی مهم‌ترین فاکتورهای یک صفحه اینستاگرام موفق، تعداد ریچ ارگانیک (Organic Reach) است. اساسی‌ترین عامل تاثیرگذار بر بالا رفتن میزان ریچ، زمان انتشار محتوا در اینستاگرام است. به عبارت دیگر، شما باید بدانید که مخاطب هدف پیج اینستاگرامتان در چه ساعتی از شبانه روز، بیشترین تعامل را با محتوای منتشر شده دارد. از آن جایی که بخش اعظمی از جامعه مخاطبان شما و رقبایتان یکسان است، می‌توانید از الگو زمانی استفاده شده توسط آن‌ها پیروی کنید. با انجام این کار، شما رفته رفته کاربران بیشتری را به سمت محتوای خود جذب خواهید کرد و در نتیجه، میزان آگاهی از برند شما در اینستاگرام افزایش پیدا می‌کند.

انتخاب هشتگ‌های بهینه برای محتوا

          انتخاب هشتگ‌های بهینه برای محتوا         

هشتگ‌ها نقش ویژه‌ای در دیده شدن محتوای شما در اینستاگرام دارند. پس انتخاب درست آن‌ها می‌تواند مسیر دسترسی کاربران اینستاگرام به صفحه شما را هموارتر سازد. یکی از سریع‌ترین و بهترین روش‌های اطلاع از هشتگ‌های پرطرفدار، آنالیز اینستاگرام رقباست. با نگاهی به هشتگ‌های استفاده شده در زیر پست‌های آن‌ها، شما می‌توانید یک استراتژي درست برای خود تعیین کرده و با اندکی آزمون و خطا، هشتگ‌های مناسب محتوای صفحه خود را پیدا کنید.

سخن آخر

بررسی و الگو گرفتن از صفحات حریف در اینستاگرام نه تنها یک کار اشتباه نیست، بلکه یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت استراتژی بازاریابی شما خواهد بود. آنالیز اینستاگرام رقبا اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار تیم‌‌های بازاریابی دیجیتال قرار می‌دهد که به آن‌ها در تعیین استراتژی درست و هدف‌گذاری منطقی کمک می‌کند. با آنالیز دقیق پیج‌های رقیب، شما شناخت بیشتری از مخاطب هدف خود خواهید داشت و در نتیجه، محتوای بهتری را با آن‌ها به اشتراک خواهید گذاشت.

 

مطالب مرتبط:

1399/08/20

فرم نظر سنجی