1399/10/08

سفیر برند کیست؟ چگونه برای برندتان یک سفیر مناسب پیدا کنید؟

سفیر برند

صاحبان برند معمولا برای افزایش تاثیر کسب و کار خود بر روی مردم، یک شخص شناخته شده را به عنوان سفیر برند خود انتخاب می‌کنند. این افراد می‌توانند ذهنیت مثبتی را در مخاطبان به وجود آورده و در نتیجه آن‌ها را به خرید محصول و یا انجام هر کار دیگری ترغیب کنند. سفیران برند به طور معمول از بین افراد مشهور مانند مدل‌ها، بازیگران، خواننده‌ها، افراد موفق و سرمایه‌دار، ورزشکاران و یا اینفلوئنسرها انتخاب می‌شوند.

البته باید در همین ابتدا به این نکته اشاره کنیم که استفاده از افراد به اصطلاح سلبریتی به عنوان سفیر برند همیشه هم کارساز نیست. به عنوان مثال، اگر شما میلیاردها تومان برای جذب یک شخص معروف به عنوان سفیر برند هزینه کنید اما نتوانید یک محصول با کیفیت و یا خدمات پس از فروش خوبی را در اختیار مشتریان قرار دهید، کمپین تبلیغاتی شما با شکست مواجه خواهد شد و اعتماد مردم به برندتان به شدت کاهش خواهد یافت.

به طور کلی انتخاب سفیر برند، فرآیندی است که نیاز به بررسی‌های زیاد و برنامه‌ریزی دقیق دارد. در این مقاله موبودید، ابتدا به این نکته می‌پردازیم که سفیران برند چه کسانی هستند. در ادامه نیز نکاتی در خصوص انتخاب یک سفیر برند مناسب را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

سفیر برند کیست؟

سفیر برند کیست؟

به فردی که به در ازای قراردادی تبلیغاتی، یک برند و یا محصولات آن را از طریق رسانه‌های مختلف به افراد جامعه معرفی می‌کند، سفیر برند می‌گویند. البته برای تبدیل شدن به یک سفیر برند، حتما نیاز نیست که آدم معروفی باشید. حتی مشتریانی که تجربه خوب خود در خصوص خرید یا همکاری با یک برند را به اشتراک می‌گذارند، سفیر آن برند به حساب می‌آیند. 

یکی از روش‌هایی که بیشتر سفیران برند برای معرفی یک کسب و کار استفاده می‌کنند، انتشار محتوایی مرتبط با آن برند در شبکه‌های اجتماعی خودشان مانند اینستاگرام، توییتر، تیک تاک، لینکدین و ... است. در نتیجه مخاطبان این افراد به صورت مستقیم با برند آشنا شده و به واسطه اعتمادی که به سفیر برند دارند، حس مثبتی در ذهن‌شان شکل می‌گیرد.

به صورت کلی رابطه کسب و کارها با سفیران برند، عمیق‌تر و طولانی‌تر از رابطه آن‌ها با اینفلوئنسرهای اینستاگرام و یا سایر شبکه‌های اجتماعی است. چرا که سفیران برند به صورت مستقیم با شرکت‌ها در ارتباط هستند و در بسیاری از مراسم‌ها و یا تبلیغات گسترده مربوط به آن‌ها حضور پیدا می‌کنند. همچنین شخصی که به عنوان سفیر یک برند فعالیت می‌کند، نمی‌تواند بدون رضایت آن شرکت، با برندهای دیگر همکاری تبلیغاتی داشته باشد. در حالی که اینفلوئنسرها در این زمینه آزادی عمل بیشتری دارند.

چرا یک کسب و کار به سفیر برند نیاز دارد؟

    چرا یک کسب و کار به سفیر برند نیاز دارد؟   

بسیاری از کارشناسان حوزه بازاریابی بر این باورند که مخاطبان در مقایسه با پست‌های تبلیغاتی اینفلوئنسرها، با محتوای تولید شده توسط سفیران برند ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. به صورت کلی، یک سفیر برند هیچ گاه مردم را به صورت مستقیم به خرید یک کالا و یا خدمات دعوت نمی‌کند. بلکه در عوض وظیفه دارد تا اعتماد مردم به آن برند را بالا ببرد. 

امروزه با گسترش کسب و کارهای آنلاین، شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از برندهایی که در حوزه اینترنت فعالیت دارند، یک شخص را به عنوان سفیر برندشان معرفی می‌کنند. البته شرکت‌های بزرگ و یا به اصطلاح Mega Merchant هم برای اعتمادسازی بیشتر، افراد تاثیرگذار جامعه را به عنوان سفیر برند خود انتخاب می‌کنند.

چگونه با کمک سفیر برند، یک کمپین تبلیغاتی موفق اجرا کنیم؟

      چگونه با کمک سفیر برند، یک کمپین تبلیغاتی موفق اجرا کنیم؟     

به صورت کلی، داشتن سفیر برند برای یک کسب و کار به منزله موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی آن و همچنین افزایش فروش محصولات تولید شده نیست. چرا که در صورت انتخاب اشتباه فرد و یا پیاده‌سازی نادرست کمپین، نه تنها مردم به برند اعتماد نمی‌کنند، بلکه سفیر هم اعتماد مردم را از دست می‌دهد. در نتیجه همیشه پیش از آغاز همکاری و همچنین در حین همکاری، مسائلی وجود دارد که به صورت دائم باید مورد بررسی قرار بگیرند. در ادامه این مقاله با چندین نمونه از آن‌‌ها آشنا خواهیم شد.

اهداف مشخص از جذب سفیر برند

مانند هر کمپین بازاریابی، راه‌اندازی یک کمپین به همراه سفیر برند پیش از هر چیزی، نیازمند برنامه‌ریزی و تعیین اهداف مشخص است. همچنین شما پیش از انتخاب یک شخص به عنوان سفیر برند، باید این سوال را از خودتان بپرسید که وجود یک سفیر چگونه می‌تواند به پیشرفت کسب و کارتان کمک کند؟

برای راه‌اندازی کمپین سفیر برند شما علاوه بر زمان و انرژی، نیازمند منابع مالی نیز هستید. به همین دلیل بهتر است پیش از این که در این بخش سرمایه‌گذاری کنید، نکات مثبت و منفی کمپین‌های بازاریابی سفیر برند را بررسی کرده و سپس تصمیم نهایی را اتخاذ نمایید. به یاد داشته باشید که اصلی‌ترین هدف استفاده از سفیر برند، اعتمادسازی و افزایش سطح آگاهی از برند است نه فروش مستقیم کالا. 

تمام اهدافی که برای کمپین مشخص می‌شود، باید کاملا واضح و قابل اندازه‌گیری باشد. به عنوان مثال، شما باید بگویید که پس از یک ماه، قصد دارید تعداد دنبال کنندگان صفحه رسمی برند شما در اینستاگرام ۶۰ درصد افزایش پیدا کند. 

همچنین اگر با راه‌اندازی کمپین بازاریابی سفیر برند قصد فروش بیشتر محصولات خود را دارید، بهتر است راهی را برای بررسی دقیق افزایش روند فروش در نظر بگیرید. به عبارت دیگر، شما باید بدانید که استفاده از سفیر برند به چه میزان توانسته بر روی فروش شما تاثیرگذار باشد.

بررسی‌های دقیق ویژگی‌های شخص مدنظر 

          بررسی‌های دقیق ویژگی‌های شخص مدنظر          

پیش از این که شخص یا گروهی را به عنوان سفیر برند انتخاب کنید، باید اطلاعات کافی در خصوص مشتریان خود به دست بیاورید. چرا که پیش از راه‌اندازی کمپین، باید به این سوال جواب دهید که آیا اکثریت مشتریان می‌توانند آن شخص را به عنوان سفیر برند شما بپذیرند؟ البته توجه به این نکته‌ هم خارج از لطف نیست که به دلیل اختلاف سلیقه میان افراد مختلف، هیچ گاه نمی‌توان یک انتخاب ایده‌آل انجام داد. به هر حال شما به عنوان صاحب کسب و کار، باید مطمئن شوید که درصد بالایی از مخاطبان و مشتریان‌تان با سفیر برند ارتباط مثبت برقرار خواهند کرد.

برگزاری جلسات هماهنگی با سفیر برند

سفیر یک برند آینه تمام نمای آن شرکت است. در نتیجه اگر رفتار اشتباهی از او سر بزند و یا اطلاعات به درستی در اختیار وی قرار نگیرد، اعتبار برند در معرض خطر قرار خواهد گرفت. در نتیجه برای جلوگیری از هر گونه ناهماهنگی، بهتر است دو طرف به منظور تبادل اطلاعات، جلساتی را با یکدیگر برگزار کنند. 

سفیر برند باید بتواند به بهترین شیوه ممکن، پیام کسب و کار را منتقل کرده و تاثیر مثبتی بر ذهن مخاطبان داشته باشد. به همین دلیل کسب و کارها موظفند اطلاعات مورد نیاز را در اختیار سفیر برندشان قرار دهند. همچنین پست‌هایی که توسط سفیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود باید با استانداردهای برند و یا با سبک انتشار محتوای آن همخوانی داشته باشد. چرا که این هماهنگی، یک ذهنیت ماندگار را در مخاطب به وجود می‌آورد.

علاوه بر این موضوعات، خود سفیر برند هم باید روند کمپین را مورد بررسی قرار داده و نظرات خود را با برگزارکنندگان کمپین بازاریابی و هیئت مدیره به اشتراک بگذارد. 

سخن آخر

امروزه بسیاری از کسب و کارها، چه در حوزه اینترنت و چه در فضای فیزیکی، برای افزایش اعتماد مشتریان، یک کمپین‌ بازاریابی راه‌اندازی کرده که در آن از افراد شناخته شده به عنوان عنوان سفیر برند خود استفاده می‌کنند.  داشتن سفیر برند تنها یک کار تبلیغاتی نیست. بلکه سفیران باید تلاش کنند تا حد ممکن واقعی به نظر برسند تا بتوانند بیشترین تاثیر را بر روی مخاطبان بگذارند. انتخاب سفیر برند مناسب، یکی از کارهایی است که برنامه‌ریزی و دقت بسیار زیادی را طلب می‌کند. چرا که اگر این کار به درستی صورت نگیرد، اعتماد مردم به برند و همچنین سفیر از بین خواهد رفت.

 

مطالب مرتبط:

1399/10/08

برچسب ها:

فرم نظر سنجی