1399/10/15

معرفی مهمترین ترندهای اینستاگرام در سال ۲۰۲۱

اینستاگرام در سال ۲۰۲۱

سال ۲۰۲۰ هم با تمام اتفاقات عجیب و دور از ذهنش به پایان رسید. با پیدایش ویروس کرونا در این سال، سبک زندگی افراد به صورت قابل توجهی تغییر کرد. خارج نشدن از خانه و کار در منزل سبب شد تا مردم وقت بیشتری در طول روز داشته باشند. یکی از جاهایی که مردم بیشتر وقت آزاد خود را در آن می‌گذراندند، شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام بود. در دوران قرنطینه کرونا، آمار بازدید از پست‌های اینستاگرام به شدت افزایش پیدا کرد و تولیدکنندگان محتوا سعی می‌کردند به طرق مختلف، مخاطبان خود را سرگرم کنند. از آنجایی که شرایط سال ۲۰۲۰ حداقل در چند ماه اول سال ۲۰۲۱ هم ادامه خواهد داشت، احتمال می‌رود که مخاطبان اینستاگرام همچنان رو به افزایش باشد. در این مقاله موبودید می‌خواهیم نگاهی به ترند‌های برتر اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ بیاندازیم. 

استوری‌های اینستاگرام همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد

استوری‌های اینستاگرام همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد

این قابلیت که تنها چهار سال از به وجود آمدن آن می‌گذرد، توانسته قلب کاربران اینستاگرام در سرتاسر جهان را به دست بیاورد. استوری اینستاگرام این روزها به یکی از مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین ویژگی‌های این شبکه اجتماعی تبدیل شده و نه تنها اینستاگرام، بلکه فیسبوک هم توانسته بازخوردهای بسیار مثبتی از آن دریافت کند. 

قابلیت استوری در اینستاگرام کاربردهای بسیار متنوعی دارد. به عنوان مثال، اینفلوئنسرهای اینستاگرامی برای معرفی یک برند و محصولات، آن از این قابلیت استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان داده که ۷۸ درصد برند‌هایی که کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اجرا می‌کنند، به محتوای منتشر شده در بخش استوری توجه ویژه‌ای دارند. همچنین آمار نشان می‌دهد که ۸۸ درصد اینفلوئنسرهای اینستاگرامی به صورت روزانه حداقل یک استوری را در صفحه خود منتشر می‌کنند. 

تمام شواهد حاکی از آن است که استوری اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ نیز یکی از ترند‌های مهم در این شبکه اجتماعی باقی می‌ماند. چرا که با شیوع ویروس کرونا و استفاده بیشتر مردم از اینستاگرام، تعداد استوری‌های منتشر شده توسط افراد فعال در این شبکه اجتماعی و به خصوص اینفلوئنسرها حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است.

ریلز (Reels) اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ قدرت بیشتری پیدا می‌کند

  ریلز (Reels) اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ قدرت بیشتری پیدا می‌کند  

قابلیت ریلز (Reels) در آگوست سال ۲۰۲۰ به صورت آزمایشی در ۵۰ کشور جهان راه‌اندازی شد. ریلز به کاربران این امکان را می‌دهد که ویدیوهایی ۱۵ ثانیه را بسازند، ویرایش کنند و در اینستاگرام به اشتراک بگذارند. بسیاری از کارشناسان این قابلیت را رقیبی برای Tik Tok معرفی می‌کنند.

البته اپلیکیشن Tik Tok توانسته طی سال‌های اخیر، محبوبیت فراوانی به دست آورد و بعید است که ریلز اینستاگرام بتواند به این زودی رقیب خود را شکست دهد. البته این اپلیکیشن در ماه‌های اخیر با مشکلات فراوانی هم روبه‌رو شده که روند پیشرفت آن را با مشکل مواجه کرده است. فقط چند ماه پیش از معرفی قابلیت ریلز توسط اینستاگرام، دولت هند استفاده از Tik Tok را در این کشور ممنوع اعلام کرد. همین موضوع سبب شد تا مردم هند به دنبال جایگزینی برای این اپلیکیشن باشند. آمار نشان می‌دهد که پس از معرفی قابلیت ریلز، استفاده کاربران هندی از اینستاگرام ۳.۶ درصد افزایش یافته است. پیش بینی می‌شود که ریلز اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ نیز این روند رو به رشد خود را حفظ کرده و کاربران بیشتری را جذب کند.

علاوه بر این، بحث‌هایی در خصوص ممنوعیت کامل Tik Tok در ایالات متحده نیز به گوش می‌رسد که در صورت درست بودن این قضیه، ریلز اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ می‌تواند محبوبیت فوق‌العاده‌ای به دست بیاورد. برای اطلاعات بیشتر درباره Reels می‌توانید به مقاله راهنمای جامع قابلیت Reels اینستاگرام مراجعه نمایید.

افزایش تعداد لایوهای اینستاگرامی در سال ۲۰۲۱

    افزایش تعداد لایوهای اینستاگرامی در سال ۲۰۲۱    

کاربران اینستاگرام در زمان قرنطینه سراسری، استفاده‌های مختلف از لایو اینستاگرام می‌کردند. مصاحبه با افراد مشهور یا کارشناسان یک حوزه، برگزاری کنسرت‌های مجازی، بحث و گفت و گو در خصوص مسائل متنوع و .... از جمله لایو‌هایی بودند که کاربران را در زمان قرنطینه سرگرم می‌کردند. جالب است بدانید که در ماه آپریل میلادی و همزمان با اعمال محدودیت‌های شدید در بسیاری از کشورهای جهان، استفاده از لایو اینستاگرام ۷۰ درصد افزایش پیدا کرد.

دانشمندان معتقد هستند که دلیل افزایش چشمگیر آمار استفاده از لایو اینستاگرام، این است که انسان به طور کلی نمی‌تواند ارتباط خود با دنیای بیرون را برای مدت بسیار طولانی قطع کند. تکنولوژي به ما کمک کرده که به راحتی به صورت تصویری با هر شخص دیگری در دنیا تماس بگیریم و با اون صحبت کنیم. از آنجایی که لایو اینستاگرام هم یک روش ارتباط تصویری با مخاطبان است، کاربران در زمان قرنطینه علاقه فراوانی به استفاده از این قابلیت پیدا کردند. لایو اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ هم همچنان طرفداران بسیار زیادی خواهد داشت. این موضوع به قدری با استقبال مواجه شده که حتی شاهد هستیم برخی از صفحات اینستاگرام به صورت روزانه و با موضوعات مختلف، جلسات لایو را برگزار می‌کنند.

خرید کالا از طریق اینستاگرام رونق می‌گیرد

      خرید کالا از طریق اینستاگرام رونق می‌گیرد      

بدون شک با گسترش ویروس کرونا و قرنطینه سراسری، بسیاری از افراد مجبور بودند که کالاهای مد نظر خود را به صورت آنلاین و از فروشگاه‌های اینترنتی تهیه کنند. به عبارت دیگر، ویروس کرونا عادت خرید بسیاری از مردم جهان را به کلی تغییر داد. چرا که آن‌ها می‌توانستند از خانه خود و تنها با چند کلیک، کالا مورد نظرشان را خریداری کرده و آن را درب منزل تحویل بگیرند. 

البته باید اعتراف کنیم که اینستاگرام تا به امروز نتوانسته خود را به عنوان یک فروشگاه آنلاین به کاربران بشناساند. اما به صورت کلی، این شبکه اجتماعی قابلیت‌هایی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد که امکان خرید مستقیم را برای آن‌ها فراهم می‌کند. در حال حاضر آمار نشان می‌دهد که تقریبا ۷۰ درصد کاربران کالا مورد نظر خود را در اینستاگرام بررسی کرده و سپس برای خرید آن به فروشگاه‌های فیزیکی و یا اینترنتی مراجعه می‌کنند. حال که اینستاگرام در تلاش است تا با معرفی قابلیت‌های متنوع، مسیر خرید کاربر را راحت‌تر کند، شک نداریم که در سال ۲۰۲۱ با افزایش چشمگیر خرید‌های اینستاگرامی مواجه خواهیم شد.

بخش اکسپلور پربازدیدتر می‌شود

        بخش اکسپلور پربازدیدتر می‌شود        

اینستاگرام در تلاش است تا با پیشنهاد مطالب متناسب با هر کاربر، زمان حضور او در اپلیکیشن را افزایش داده و تعامل وی با محتواهای مرتبط با سلیقه‌اش را بیشتر کند. آمار نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد کاربران اینستاگرام حداقل یک بار در ماه به بخش اکسپلور مراجعه می‌کنند. 

اینستاگرام همواره سعی کرده با معرفی به‌روزرسانی‌های مختلف، بخش اکسپلور را کاربرپسند‌تر کند. طراحی مجدد قالب نمایش پست‌ها و اضافه کردن Shortcut برای پیدا کردن راحت مطالب، از مواردی هستند که توانسته‌اند زمان ماندن کاربر در صفحه اکسپلور را افزایش دهند. 

یکی از مزیت‌های مهم اکسپلور اینستاگرام، دیده شدن بیشتر محتواست. در نتیجه این بخش به صفحات شرکت‌ها و حتی اینفلوئنسرها اجازه می‌دهد که مطالب خود را بیشتر در معرض دید سایر کاربران قرار دهند. 

با به‌روزرسانی‌های بیشتر اینستاگرام و جذاب‌تر شدن بخش اکسپلور،‌ انتظار داریم که کاربران زیادتری به این قسمت مراجعه کنند. در نتیجه، اکسپلور اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ هم از مهم‌ترین ترند‌های این شبکه اجتماعی خواهد بود.

افزایش انتشار ویدیو‌های Tik tok و پیام‌های توییتر در اینستاگرام

           افزایش انتشار ویدیو‌های Tik tok و پیام‌های توییتر در اینستاگرام           

اگر از گذشته کاربر اینستاگرام بوده‌اید، قطعا به یاد دارید که این شبکه اجتماعی در ابتدا تنها بستری برای به اشتراک گذاشتن عکس بود. اما با گذشت زمان، کاربران این امکان را داشتند تا ویدیو و فایل‌های تصویری کوتاه را نیز در اینستاگرام منتشر کنند. در حال حاضر هم اینستاگرام به مخاطبانش اجازه می‌دهد تا با استفاده از خلاقیت خود و کمک گرفتن از ابزارهای موجود در اپلیکیشن، گیف (GIF)، بومرنگ (Boomerang) و میم (Meme) تولید کرده و در صفحات خود به اشتراک بگذارند. 

از آنجایی که تعداد چالش‌ها در فضای مجازی به شدت رو به افزایش است، پیش بینی می‌کنیم که کاربران بیشتری ویدیو‌هایی که برای Tik Tok تولید می‌کنند را در اینستاگرام هم به اشتراک بگذارند. البته همانطور که گفتیم، اینستاگرام تلاش کرده تا با معرفی قابلیت Reels، کار مخاطبان را برای تولید محتوای شبیه Tik Tok راحت‌تر کند. در نتیجه می‌توان گفت که اینستاگرام در سال ۲۰۲۱، همچنان به عنوان یکی از پربازدیدترین شبکه‌های اجتماعی باقی خواهد ماند و افراد سعی خواهند کرد پست‌هایی که در سایر شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و یا Tik Tok تولید می‌کنند را مجددا در اینستاگرام به اشتراک بگذارند.

آی‌جی‌تی‌وی همچنان با قدرت ادامه می‌دهد

             آی‌جی‌تی‌وی همچنان با قدرت ادامه می‌دهد             

یکی از مهم‌ترین ترند‌های اینستاگرام در سال ۲۰۲۱، بخش جذاب آی‌جی‌تی‌وی است. اینستاگرام اعلام کرده که قصد دارد در آینده‌ای نزدیک در وسط ویدیو‌های آی‌جی‌تی‌وی، یک ویدیو تبلیغاتی کوتاه پخش کند (دقیقا همانند چیزی که در زمان پخش ویدیو‌های یوتیوب رخ می‌دهد). این موضوع از طرفی برای تولیدکنندگان محتوا بسیار خوشایند است. چرا که آن‌ها می‌توانند از این طریق درآمد خوبی را به دست بیاورند. از طرفی دیگر هم برند‌ها می‌توانند محصولات و خدمات خود را در این بخش به کاربرانی که در حال تماشای ویدیو آی‌جی‌تی‌وی هستند، نمایش دهند. 

طبق اعلام فیسبوک، بخش آی‌جی‌تی‌وی اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ شاهد اضافه شدن قابلیت‌های متنوعی خواهد بود که همین موضوع سبب می‌شود کاربران بیشتری به این سمت ترغیب شوند. همچنین تولیدکنندگان محتوا نیز به راحتی می‌توانند ویدیو‌های طولانی خود را در این بخش منتشر کرده و از اینستاگرام کسب درآمد کنند.

سخن آخر

در این مقاله موبودید سعی کردیم نگاهی کلی به مهم‌ترین ترند‌های اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ داشته باشیم. با دانستن این نکات، شما می‌توانید یک استراتژی تولید محتوا مخصوص سال ۲۰۲۱ را طراحی کرده و یک گام از رقبای خود پیشی بگیرید.

 

مطالب مرتبط:

1399/10/15

فرم نظر سنجی