1399/10/24

چگونه مخاطب هدف را در اینستاگرام پیدا کنیم؟

مخاطب هدف در اینستاگرام

بررسی و پیدا کردن مخاطب هدف در اینستاگرام، یکی از اولین و مهم‌ترین کارهایی است که باید در هنگام تدوین استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام مورد توجه قرار بگیرد. به عبارت دیگر، برای این که یک کسب و کار بتواند از تمام مزایای اینستاگرام استفاده کند، باید محتوای خود را در معرض دید مخاطبان هدف قرار دهد. بهره‌مندی از یک شناخت کافی از مخاطبان هدف و یا افرادی که به نحوی می‌توانند با محتوای شما تعامل داشته باشند، کلید موفقیت در اینستاگرام است.

اما سوال اصلی اینجاست که مخاطبان هدف چه کسانی هستند و چگونه می‌توان آن‌ها را از دیگر کاربران جدا کرد؟ برای پاسخ به این سوال، با ادامه این مقاله موبودید همراه باشید. چرا که قصد داریم شما را با راهکارهای پیداکردن مخاطب هدف در اینستاگرام آشنا کنیم.

مخاطب هدف کیست؟

مخاطب هدف کیست؟

در ابتدا باید بدانیم مخاطب هدف با سایر مخاطبان چه تفاوتی دارد. مخاطبان هدف در اینستاگرام، آن دسته از کاربرانی هستند که به نحوی با محصول و یا کسب و کار شما ارتباط دارند. باید به این نکته توجه کنیم که هر کاربر در اینستاگرام، سلیقه متفاوتی دارد و علایق هر کاربر با کاربر دیگر فرق دارد. اگر شما بتوانید با استفاده از راهکارهایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، توجه مخاطب هدف را جلب کنید، می‌توانید شانس فروش محصولات خود را بالا ببرید. به عبارت دیگر، یافتن درست مخاطب هدف، یکی از مهم‌ترین ارکان کسب درآمد از اینستاگرام است.

چگونه مخاطب هدف خود را در اینستاگرام پیدا کنیم؟

 چگونه مخاطب هدف خود را در اینستاگرام پیدا کنیم؟ 

در ادامه چندین روش بسیار ساده و در عین حال موثر را برای یافتن مخاطب هدف در اینستاگرام آموزش می‌دهیم.

ساخت یک پرسونای بزرگ از مشتریان

یک کسب و کار برای موفقیت در زمینه فروش، نیاز به داشتن یک پرسونای گسترده از مشتریان احتمالی دارد. این پرسونا شامل اطلاعات تماس افراد و یا کسب و کارهایی است که به نحوی می‌توانند مشتری محصول کسب و کار شما باشند.

برای ساخت یک پرسونای مربوط به مشتریان اینستاگرام، تنها کافیست برخی از اطلاعات موجود در پرسونای فروش را تغییر دهید. تیم بازاریابی یک کسب و کار وظیفه دارد تا با انجام بررسی بر روی مشتریان موجود، سلیقه آن‌ها را پیدا کند. به هر میزان که اطلاعات تیم بازاریابی در خصوص رفتار مشتریان در شبکه‌های اجتماعی بیشتر شود، به همان میزان احتمال موفقیت آن‌ها در پیدا کردن مخاطبان هدف در اینستاگرام بیشتر می‌شود. 

برای تهیه پرسونای مشتریان، همواره سوالات زیر را از خود بپرسید:

ما چه محصولی را به کاربر ارائه می‌دهیم؟

محصول ما برای چه افرادی طراحی شده و چه کسانی می‌توانند از قابلیت‌های محصول ما استفاده کنند؟

مخاطب ما به دنبال چه چیزهاییست؟

چگونه می‌توانیم مخاطب مورد نظر خود را جذب کنیم؟

به عنوان مثال، کسب و کاری را در نظر بگیرید که در زمینه ساخت جواهرات فعالیت می‌کند. کاملا مشخص است که محصولات این برند جواهرات و زیور آلات هستند. اما آیا این پاسخ برای سوال اول کافیست؟ برای پاسخ کامل به این سوال، باید ویژگی‌های محصول را نیز بیان شود. مثلا می‌توان گفت که ساخت جواهرات با استفاده از طلای ۱۸ عیار با طراحی مینیمال،‌ ساخت کشور ایتالیا. این گونه تیم بازاریابی کسب و کار متوجه می‌شود که مخاطب هدف آن‌ها در اینستاگرام، باید از بین افرادی انتخاب شود که اولا به طراحی مینیمال علاقه دارند، ثانیا به دنبال خریداری محصول ساخته شده با طلای ۱۸ عیار هستند. علاوه بر این، از آن جایی که قیمت این محصولات قطعا نسبت به نمونه‌های بدلی بالاتر است، باید کاربرانی را جستجو کنند که قدرت مالی  کافی برای خرید این زیورآلات را داشته باشند.

با استفاده از اطلاعات بالا، تیم بازاریابی باید بتواند استراتژی مناسب برای پیدا کردن مخاطب هدف در اینستاگرام را طراحی کند.

استفاده از آمار و اطلاعات اینستاگرام

        استفاده از آمار و اطلاعات اینستاگرام        

اگر به دنبال اطلاعاتی در خصوص مخاطبان هدف خود در اینستاگرام هستید، بخش demographical insight اینستاگرام می‌تواند اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهد. برای دسترسی به این بخش،‌ وارد قسمت Insight در اپلیکیشن اینستاگرام شده و بر روی گزینه Audience کلیک کنید. با باز شدن صفحه، سه اطلاعات مهم در خصوص کاربران به شما نمایش داده می‌شود. جنسیت، سن و سال و موقعیت مکانی.

این اطلاعات مخصوصا در زمان‌هایی که شما قصد راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی را دارید، می‌تواند کارساز باشد. چرا که با استفاده از این داده‌ها، شما می‌توانید محتوای مناسب برای جذب بیشتر مخاطب را طراحی کنید.

بخش Insight اطلاعات مربوط به فالوورها را در اختیار شما قرار دهد. در نتیجه اگر استراتژی محتوای شما با اطلاعاتی که اینستاگرام در خصوص کاربران می‌دهد، همخوانی ندارد، بهتر است به فکر اعمال تغییراتی در استراتژی خود باشید. حال باید به دنبال پاسخ این سوال بروید که مخاطب هدف شما به دنبال چیست؟ برای جواب دادن به این پرسش، دوباره مثال کسب و کار فعال در حوزه جواهرات و زیورآلات را مطرح می‌کنیم. در حال حاضر می‌دانیم که مخاطب ما چه ویژگی‌هایی دارد. اما نکته اصلی اینجاست که تیم بازاریابی باید بفهمد که مخاطب او به چه دلیل در اینستاگرام حضور دارد. به عبارت دیگر، تیم بازاریابی باید رفتار مخاطب را تشخیص دهد. با بررسی کاربران، می‌توان محتوای مورد نظر آن‌ها را شناسایی کرده و با بالاترین کیفیت ممکن به ایشان ارائه داد. به عنوان مثال، یک کسب و کار در حوزه جواهرات باید سوالات زیر را از خود بپرسد:

آیا مخاطب صرفا برای دیدن محصولات از صفحه ما بازدید می‌کند؟

آیا مخاطب به دنبال یادگیری نکاتی در خصوص تشخیص اجناس اصل و تقلبی است؟

آیا مخاطب به دیدن پشت صحنه‌هایی از طراحی و تولید جواهرات علاقه دارد؟

این سوالات و دیگر سوالات مشابه می‌توانند به شما در پیداکردن مخاطب هدف کمک کند. با کنار هم قرار دادن پاسخ این پرسش‌ها و اطلاعاتی که از بخش demographic اینستاگرام به دست می‌آورید، قادر هستید تا علایق کاربران خود را دسته‌بندی کرده و با توجه به آن، استراتژی تولید محتوا را پیش بگیرید.

بررسی دقیق مخاطبان

            بررسی دقیق مخاطبان            

یکی از کارهایی که می‌تواند اطلاعات دست اول در خصوص مخاطبان هدف را در اختیار شما قرار دهد، بررسی حساب‌های کاربری فالوورهای حال حاضرتان است. به عبارت دیگر، شما باید افرادی که به صورت منظم با محتوای شما تعامل دارند را شناسایی کرده و بررسی کنید. 

برای این کار، تنها کافیست وارد آخرین پست خود در اینستاگرام شوید و لیست کاربرانی که آن را لایک کرده‌اند را باز کنید. حال می‌توانید به راحتی وارد حساب تک تک آن‌ها شده و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید. اما در این بازبینی‌ها باید به چه نکاتی توجه کرد؟

در مرحله اول، نگاهی به پست‌های کاربران مختلف بیاندازید و ببینید که مخاطبان شما اغلب چه محتوایی را به اشتراک می‌گذارند. علاوه بر این، بهتر است نگاهی به هشتگ‌هایی که آن‌ها در زیر پست‌هایشان استفاده کرده‌اند هم داشته باشید. بررسی کپشن‌ها و Bio صفحات هم می‌تواند اطلاعاتی ارزشمند در اختیار شما قرار دهد. سپس وارد لیست Followingها شوید و ببینید که مخاطبان هدف شما، معمولا چه حساب‌هایی را دنبال می‌کنند. به عنوان مثال، شخص مخاطب ممکن است چندین حساب کاربری مختلف که در حوزه مشابه با شما فعالیت می‌کنند را نیز دنبال کند. شاید هم صفحاتی با موضوعات مرتبط با کار شما را پیگیری می‌کند. به عنوان مثال، بیایید در نظر بگیریم که شما با بررسی حساب‌های کاربری مخاطبان حال حاضر خود، به این نتیجه ‌رسیدید که این افراد علاقه فراوانی به یک اینفلوئنسر خاص دارند. در نتیجه شما می‌توانید به فکر راه‌اندازی یک کمپین مشترک با آن اینفلوئنسر باشید تا در نهایت مخاطبان بیشتری که اتفاقا بسیاری از آن‌ها با محصول شما مرتبط هستند را به صفحه خود وارد کنید.

ارسال یک پیام دایرکت به مخاطبان جدید

               ارسال یک پیام دایرکت به مخاطبان جدید               

البته این موضوع برای تمام کسب و کارها مناسب نیست. اما خب اگر کسب و کار شما در ابتدای مسیر خود در اینستاگرام قرار دارد، می‌توانید از این روش استفاده نمایید. تنها کافیست به کاربرانی که تازه شما را دنبال کرده‌اند، پیام دهید و پس از تشکر از همراهی‌شان، از آن‌ها بپرسید که چرا تصمیم گرفتند صفحه شما را Follow کنند.

بررسی صفحه اینستاگرام رقبا

                بررسی صفحه اینستاگرام رقبا                

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند شما را با سلیقه مخاطب هدف در اینستاگرام آشنا کند، بررسی صفحات رقیب است. همیشه در مواجهه با صفحه یک کسب و کار که در حوزه مشابه با شما فعالیت می‌کند، این دو سوال را از خود بپرسید:

مخاطبان با کدام یک از پست‌ها تعامل بیشتری داشته‌اند؟

استراتژی محتوای صفحه به چه سمتی حرکت می‌کند؟

برای این که اطلاعات بیشتری در این خصوص به دست بیاورید، به شما توصیه می‌کنیم مطلب "چگونه صفحه اینستاگرام رقبا را آنالیز کنیم" را در وبلاگ موبودید مطالعه نمایید.

پرسش مستقیم از کاربران

اگر به دنبال سلیقه کاربران و جذب مخاطبان هدف در اینستاگرام هستید، بهترین گزینه برای رسیدن به جواب مناسب، این است که به صورت مستقیم از خود آن‌ها سوال بپرسید. این موضوع به صورت کلی توسط بسیاری از افراد نادیده گرفته می‌شود. اما با بررسی صفحات افراد تاثیر گذار در اینستاگرام، مشاهده می‌کنیم که حتی افرادی که فالوورهای میلیونی دارند، به صورت مستقیم با کاربر ارتباط گرفته و از آن‌ها می‌خواهند تا پیشنهادات خود را مطرح کنند. 

نظر سنجی در استوری اینستاگرام

                    نظر سنجی در استوری اینستاگرام برای پیدا کردن مخاطب هدف در اینستاگرام                    

قابلیت استوری در اینستاگرام از همان اوایل ورودش به این شبکه اجتماعی، طرفداران بسیاری را جذب کرد. یکی از کاربردهای این قابلیت، امکان نظرسنجی و سوال پرسیدن از کاربر است. به عنوان مثال، گزینه Instagram poll به شما اجازه می‌دهد تا یک سوال دو گزینه‌ای از کاربر بپرسید. همانطور که در بخش قبل اشاره داشتیم، سوال پرسیدن از کاربر نه تنها کار اشتباهی نیست، بلکه می‌تواند مسیر حرکت درست را به شما نشان دهد. همچنین با استفاده از ویژگی Ask me question در استوری اینستاگرام، می‌توانید به سوالات مخاطب خود پاسخ دهید. همین پرسش و پاسخ‌ها می‌تواند اطلاعات بسیاری کارآمدی را در اختیار شما قرار دهد. پس از اتمام نظرسنجی و یا پرسش و پاسخ، نتایج به دست آمده را بررسی کرده و از آن‌ها برای جذب مخاطب هدف استفاده نمایید.

سخن آخر

پیداکردن و جذب مخاطب هدف در اینستاگرام، نیاز به وقت و حوصله فراوان دارد. چرا که سلیقه افراد به صورت مداوم در حال تغییر است. در نتیجه ممکن است استراتژی که یک زمان به خوبی عمل می‌کرده، پس از گذشت مدتی باعث ریزش فالوورهای شما شود. در نتیجه فرآیند بررسی و جذب مخاطب هدف، یک فرآیند مداوم است. به هر میزان که شناخت شما نسبت به مخاطبان‌تان بیشتر شود، به همان اندازه شانس موفقیت و در نتیجه کسب درآمد از اینستاگرام هم افزایش پیدا می‌کند.

 

مطالب مرتبط:

1399/10/24

برچسب ها:

فرم نظر سنجی