1399/12/11

استراتژی بازاریابی برای کسب و کارها (B2B) و مشتریان حقیقی (B2C)

استراتژی بازاریابی

استراتژي بازاریابی مسیر رسیدن شما به مشتریان هدف‌تان را مشخص می‌کند. در نتیجه به هر میزان که این استراتژی دقیق‌تر و کارآمدتر باشد، درآمد شما افزایش خواهد یافت و افراد بیشتری با برندتان آشنا خواهند شد. اما استراتژي‌های بازاریابی، انواع مختلفی دارند. چرا که مشتریانی که یک کسب و کار با آن‌‌ها سر و کار دارد، متفاوت از یکدیگر هستند. همین متفاوت بودن مشتریان، باعث می‌شود تا ما استراتژی بازاریابی را در دو گروه B2B و B2C قرار دهیم. در این مقاله موبودید قصد داریم تا بیشتر در خصوص هر یک از این گروه‌ها حرف بزنیم و چند استراتژي بازاریابی برتر هر حوزه را به شما معرفی نماییم.

بهترین استراتژی بازاریابی B2B

بهترین استراتژی بازاریابی B2B

B2B (Business to Business) یعنی طرف کار و مشتری کسب و کار شما، یک کسب و کار دیگر است و شما در این کسب و کار با مصرف‌کننده نهایی سر و کار ندارید. جلب اعتماد یک کسب و کار و قانع کردن آن‌ برای برقراری ارتباط و خرید محصول، به مراتب سخت‌تر از قانع کردن یک فرد است. در نتیجه استراتژی بازاریابی که برای این موضوع انتخاب می‌کنید پیچیدگی بیشتری دارد. در این مقاله سعی داریم تا چند استراتژي بازاریابی B2B را به شما آموزش دهیم.

۱. بازاریابی محتوا

استفاده از محتوا به شما در آموزش‌ دادن مخاطب و همچنین تاثیرگذاری مثبت بر روی او کمک می‌کند. برای اجرای این استراتژي مهم، باید تلاش کنید تا محتوایی جذاب و تعاملی برای مخاطبان تولید کرده و از آن‌ها بخواهید تا نظرات خود را با شما در میان بگذارند. این نظرات و پیشنهادات می‌تواند نیازها و علایق آن‌ها را پوشش دهد. علاوه بر این، اگر شما برای رفع نیازهای ایشان راه حلی در سر دارید، به راحتی می‌توانید با انتشار محتوایی متناسب با خواسته‌های آن‌‌ها ، به این نیاز پاسخ دهید. چنین استراتژي در طول زمان، اعتماد کاربران را به برند شما بالا برده و باعث افزایش میزان فروش محصولا‌ت خواهد شد. برای این که محتوای تولیدی تکراری به نظر نرسد و سلیقه‌های مختلف را پوشش دهد، بهتر است از انواع مختلف محتوا از جمله اینفوگرافیک، ویدیو، بلاگ، وبینار و کتاب‌های الکترونیکی استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که موضوع بازاریابی محتوا با بازاریابی درونگرا ( که در ادامه در خصوص آن صحبت خواهیم کرد) تفاوت‌هایی دارد. دلایل اهمیت بازاریابی محتوا عبارتند از:

افزایش میزان آگاهی از برند و همچنین بالا بردن سطح اعتماد افراد

قابلیت طبقه‌بندی سلایق مخاطبان هدف و تولید محتوا برای هر گروه به صورت جداگانه

۲. بازاریابی درونگرا (Inbound marketing)

   استراتژی بازاریابی درونگرا (Inbound marketing)   

بازاریابی درونگرا به عبارتی ترکیبی از سایر روش‌های بازاریابی است که در ادامه مطرح خواهیم کرد. چرا که استراتژی بازاریابی inbound می‌تواند توجه مشتریان زیادی را به سوی برند شما جلب نماید. بر خلاف استراتژیهای بازاریابی قدیمی، استراتژي بازاریابی درونگرا به شما کمک می‌کند تا از طریق محتوایی جذاب و کارآمد، توجه کاربر را به دست آورده و در نهایت او را وارد وبسایت خود نمایید. در این روش، به جای اذیت و آزار مخاطب با پیام‌های تبلیغاتی بی‌شمار، شما کاری می‌کنید تا او با علاقه و خواست خود مطلب‌تان را دنبال کرده و از وبسایت دیدن کند. از مزایای بازاریابی درونگرا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برای تمام کسب و کارها با هر اندازه‌ای موثر است

ایجاد چشم‌اندازهای منطقی با دانش کافی

قابلیت پیاده‌سازی این استراتژی با استفاده از ابزارهایی نظیر HubSpot CRM

۳. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

در استراتژي بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، شما موظفید تا محتوایی را در اختیار کاربران این شبکه‌ها قرار دهید که با علایق و نیاز‌های آن‌ها همخوانی داشته و توجه آن‌ها را جذب ‌کند. اجرای این استراتژی می‌تواند شدیدا بر افزایش ترافیک وبسایت‌تان تاثیر مثبت داشته باشد. پیاده‌سازی یک استراتژي بازاریابی صحیح در شبکه‌های اجتماعی، نه تنها شما را به کاربران این پلتفرم‌ها معرفی خواهد کرد، بلکه بر روی SEO وبسایت‌تان نیز تاثیرگذار خواهد بود. چرا که یکی از عوامل موثر رتبه‌‌بندی سایت‌ها در موتورهای جستجو، وضعیت شبکه‌های اجتماعی مرتبط به آن‌‌ها مانند توییتر، فیسبوک، لینکدین و ... است. به عنوان مثال، دنبال کردن یک استراتژي مشخص برای تبلیغات در اینستاگرام، شاید در ابتدا هزینه‌هایی را برای شما به همراه داشته باشد. ولی در انتها با دیده‌شدن بیشتر برندتان ، افراد بیشتری به محصولات و خدمات شما اعتماد خواهند کرد. این استراتژي می‌تواند مزایای زیر را برای کسب و کارها به دنبال داشته باشد.

افزایش تولید LEAD با بودجه کمتر

به دست آوردن آمار دقیق در خصوص سلایق مشتریان برند

برقراری ارتباط نزدیک‌تر یک برند با مشتریان هدف

۴. بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو

بهینه‌سازی وبسایت برای موتورهای جستجو که در اصطلاح به آن SEO گفته می‌شود، به فرآیند استانداردسازی یک سایت با فاکتورهای موتورهای جستجو گفته می‌شود که منجر به نمایان شدن نام یک سایت در رتبه‌های بالا‌تر موتورهای جستجو می‌گردد. البته پیدایش نام سایت در رتبه‌های بالاتر یک موتور جستجو مانند گوگل، Bing و یاهو تنها به موارد مربوط به خود سایت مربوط نمی‌شود. بلکه عوامل مانند شبکه‌های اجتماعی و حضور برند در رسانه‌های مختلف می‌تواند به رتبه‌‌بندی بهتر وبسایت کمک کند. به یاد داشته باشید که کاربران امروزه بیش از گذشته در موتورهای جستجو به دنبال پاسخ سوالات خود می‌گردند. در نتیجه حضور فعال در این فضا‌ها می‌تواند تاثیر مثبتی بر دسترسی کاربران به شما داشته باشد. استفاده از تکنیک‌های SEO خود به یک استراتژی مجزا نیاز دارد. اما به صورت کلی، SEO بخش مهمی از استراتژي بازاریابی هر کسب و کار است و می‌تواند شرایط آن‌ را به کلی تغییر دهد. تکنیک‌های SEO مزایای فراوانی را برای یک کسب و کار به همراه دارند که از میان آن‌‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش دسترسی کاربران مختلف به محتوای تولید شده

صرفه اقتصادی بالا و نگه داشتن کسب و کار در میدان رقابت با سایر برند‌های فعال در حوزه‌های مرتبط

۵. بازاریابی برای موتور جستجو یا SEM

          استراتژی بازاریابی برای موتور جستجو یا SEM          

با استفاده از این روش تبلیغاتی، شرکت‌ها می‌توانند با صرف هزینه، نام خود را در رتبه‌های بالاتر موتورهای جستجو قرار ‌دهند. این موضوع به صورت مستقیم ترافیک وارده به وبسایت را افزایش خواهد داد. یکی از شیوه‌های بسیار پرکاربرد در این استراتژی بازاریابی، استفاده از متد پرداخت به ازای هر کلیک یا PPC است. به این صورت که هر بار بر روی لینک تبلیغاتی کلیک شود، شخص تبلیغ کننده باید مبلغی را به موتور جستجو پرداخت نماید. این موضوع می‌تواند منافع زیر را در اختیار یک کسب و کار قرار دهد.

یک روش به شدت کارآمد برای تولید Lead

طبقه‌بندی مخاطبان بر اساس نیازها و افزایش بهره‌وری تبلیغات با نشان دادن لینک به کاربرانی که کلمه کلیدی خاصی را جستجو می‌کنند

۶. بازاریابی مبتنی بر حساب یا ABM

استراتژي بازاریابی B2B مبتنی بر حساب یا ABM با استفاده از اطلاعات یک حساب کاربری، آن‌ها را وارد یک کمپین تبلیغاتی می‌کند. این موضوع تیم‌های بازاریابی و فروش را قادر می‌سازد تا دسترسی بسیار راحت‌تری به مشتریان هدف داشته باشند و فرآیند فروش را به سرعت انجام دهند. در نتیجه با صرف کمترین هزینه، می‌توان به بیشترین میزان بهره‌وری دست پیدا کرد. البته استفاده از روش هدف‌گذاری مجدد یا Retargeting هم یکی از روش‌هاییست که با استفاده از آن، می‌توان به مشتریان هدف دسترسی داشت. در این روش، با بهره‌گیری از Cookieها، می‌توانید کاربرانی که به وبسایت شما وارد شده‌اند را دنبال کنید. در نتیجه قادر خواهید بود تا در جستجو‌های آینده، تبلیغات سایت خود را به آ‌ن‌ها نمایش دهید. این موضوع یک روش تبلیغاتی بسیار موثر است که در بسیاری از استراتژي‌های بازاریابی B2B مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرا که به این ترتیب شما همواره در مقابل دیدگان کاربران قرار خواهید گرفت و شانس ورود مجدد ایشان به سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد. مزایای این روش عبارتند از:

افرادی که مشتری دائم شما نیستند، ممکن است از شما خرید کنند

قرار گرفتن تبلیغات مربوط به سایت شما در مقابل دیدگان کاربر

۷. قرار گرفتن در رسانه‌ها و توجه به روابط عمومی (Earned Media /PR)

معروفیت و محبوبیت به دست آمده، که می‌تواند از طریق تاثیر تبلیغ در دیگر رسانه‌های پولی باشد. برای حضور در رسانه‌ها، همیشه نیاز به صرف هزینه گزاف برای تبلیغات نیست. بلکه شما می‌توانید با تلاش و نوآوری و استفاده از روش‌هایی که شما را بر سر زبان‌ها می‌اندازد، توجه رسانه‌های مختلف را به خود جلب نمایید. به عنوان مثال، ویژگی‌های خاص محصول شما ممکن است برای مجلات، برنامه‌های تلویزیونی رادیویی و حتی پادکست‌ها جذاب به نظر برسد. در نتیجه شما به عنوان صاحب کسب و کار می‌توانید در این برنامه‌ها حضور پیدا کرده و محصول خود را به طیف عظیمی از مخاطبان آن رسانه معرفی نمایید. همچنین انجام صحیح کارهای مربوط به روابط عمومی با مشتریان و حتی سایر سازمان‌های دیگر، می‌تواند سرعت پیشرفت کسب و کار شما را گسترش دهد. با این روش شما می‌توانید بر روی افراد بیشتری تاثیر بگذارید. از مزیت‌های این روش می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

این روش هیچ هزینه‌ای برای کسب و کار به همراه ندارد.

تاثیرپذیری مخاطب از این روش بسیار بیشتر است.

مخاطب پس از مشاهده حضور شما در این رسانه‌ها، تلاش می‌کند تا شناخت خود را از کسب و کارتان گسترش دهد و سایر محتوای مرتبط با شما را نیز مطالعه نماید.

۸. بازاریابی ارجاعی (Referral Programs)

به مجموعه‌ای از روش‌ها که بازاریاب‌ها و مشتریان قدیمی برای ترغیب و تشویق افراد مختلف برای خرید محصولات استفاده می‌کنند، بازاریابی ارجاعی گفته می‌شود. پیاده‌سازی برنامه‌های مشخص برای روش‌های مختلف مانند بازاریابی معرف (Affiliate)، ساختن کد معرف برای مشتریان کنونی و همکاری با کسب و کارهای دیگر، از روش‌هاییست که می‌تواند باعث بالا رفتن ترافیک سایت و در نهایت افزایش میزان فروش محصولات و خدمات شود.

از نکات مثبت این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انعکاس بازخوردهای مثبت مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی

توجه ویژه به مفهوم وفاداری مشتری (Customer Loyalty)

۹. برگزاری همایش‌ به هدف ایجاد همکاری (industry Events)

در ابتدا باید بیان کنیم که منظور از همایش، برگزاری یک جشنواره در ابعادی گسترده با مهمانان زیاد نیست. چرا که این موضوع از توان بسیاری از کسب و کارها، به خصوص کسب و کارهای کوچک خارج است. بلکه می‌توان با برگزاری یک جلسه همفکری و تبادل نظر در خصوص موضوعات مرتبط با صنعت، اقتصاد، فرهنگ و ... اقدام به شبکه‌سازی و پایه‌ریزی همکاری کرد. البته وضعیت کنونی دنیا و شیوع ویروس کرونا تا حد زیادی اجرای این استراتژی بازاریابی را با مشکل مواجه کرده است. اما به لطف ابزارهای آنلاین و ارتباط از طریق اینترنت، همچنان می‌توان با محدودیت‌ها کنار آمد و جلسات مجازی را از این طریق برگزار نمود. در ادامه چند نکته مثبت در خصوص این استراتژی بازاریابی را مطرح می‌کنیم.

برقراری ارتباط سازنده و شبکه‌سازی

گسترش میزان آگاهی افراد مختلف از برند

شناخت افراد مختلفی که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با کسب و کار شما مرتبط هستند و گرفتن مشاوره 

۱۰. بازاریابی مکالمه‌ای (Conversational Marketing)

روش استراتژي بازاریابی مکالمه‌ای نه به منظور فروش محصول به مخاطب، بلکه به منظور نگه داشتن او در قیف بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از کاربران پس از مواجه شدن با تبلیغات برند شما از رسانه‌های مختلف، از صفحات اجتماعی و یا وبسایت شما بازدید می‌کنند. هر مخاطب در زمان مواجه شدن با یک محصول جدید، علامت سوال‌های فراوانی در ذهن خود دارد و این وظیفه کسب و کار شماست که به سوالات او پاسخ دهد. مخاطبان جدیدالورود ابتدا از طریق صفحه پرسش‌های متداول اقدام به جمع‌آوری اطلاعات می‌کنند. اما نکته اینجاست که همیشه کاربرانی نیز هستند که دوست دارند سوال خود را به صورت مستقیم از بخش پشتیبانی بپرسند. در چنین مواردی، مخاطبان جدید از طریق بخش‌هایی مانند چت وبسایت، تیکت، دایرکت اینستاگرام و یا آیدی تلگرام سوال خود را با تیم پشتیبانی در میان می‌گذارند. اینجاست که رفتار یک کسب و کار در مقابل مشتری نمود پیدا می‌کند. اگر تیم پشتیبانی یک کسب و کار قادر باشد تا با سرعت و دقت بیشتری پاسخ کاربر را بدهد، قطع به یقین کاربر سریع‌تر به آن برند اعتماد خواهد کرد.

استراتژي بازاریابی B2C

                       استراتژي بازاریابی B2C                       

B2C (Business to Consumer) طرف کار و مشتری کسب و کار شما، مصرف‌کننده‌ها هستند. اگر محصول شما به صورت مستقیم برای کسب و کارها طراحی نشده و افراد جامعه خریداران آن‌‌ها هستند، روش‌های بازاریابی شما نسبت به نمونه‌هایی که در بالا دیدیم اندکی متفاوت است.

 ۱. شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی وایرال (Viral)

هدف اصلی از استراتژي‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، انتقال مفاهیم مفید و تاثیرگذار به کاربر است. به هر میزان که تعامل کاربران با محتوای منتشر شده در پلتفرم‌های مختلف افزایش پیدا کند، به همان میزان مواردی مانند ترافیک سایت و آگاهی از برند بهبود پیدا خواهند کرد. علاوه بر این، برقراری ارتباط با سایر صفحات و حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند منجر به ایجاد همکاری میان شما و برندهای دیگر شود. از این نوع روشهای تبلیغات می‌توان تبلیغات در تلگرام و تبلیغات اینستاگرامی را نام برد.

۲. تبلیغات در رسانه‌های پولی (Paid Media Advertising)

                          تبلیغات در رسانه‌های پولی (Paid Media Advertising)                          

برای دسترسی به مخاطبان هدف بیشتر، شما نیاز دارید تا برند و محصولات خود را در معرض دید آن‌ها قرار دهید. استفاده از روش‌های تبلیغاتی گوناگون در رسانه‌های مختلف می‌تواند روش مناسبی برای دستیابی به این هدف باشد. یکی از روش‌های پرطرفدار توسط کسب و کارهای کوچک و متوسط برای افزایش ترافیک ورودی سایت، تبلیغات در موتورهای جستجو است. به طوری که هر زمان که یک کاربر کلمه کلیدی را جستجو کند، لینک آن‌ها در بالاترین رتبه نتایج قرار خواهد گرفت (به این روش در اصطلاح بازاریابی موتور جستجو یا SEM هم گفته می‌شود). 

۳. بازاریابی اینترنتی (internet Marketing )

اینترنت روز به روز تاثیر گسترده‌تری بر روی زندگی‌های افراد دارد. در نتیجه کاملا منطقی به نظر می‌رسد که کسب و کارها به جای سرمایه‌گذاری بر روی روش‌های قدیمی تبلیغات اعم از رادیو، تلویزیون و روزنامه، به تبلیغات در فضای اینترنت روی بیاورند. یکی از بهترین اتفاقاتی که می‌تواند در فضای آنلاین رخ دهد، نظرات و پیشنهادات سایر کاربران در خصوص محصول و یا خدمات شماست. چرا که بسیاری از مشریان پیش از مراجعه به فروشگاه، سعی می‌کنند نظرات کاربران فضای آنلاین را مطالعه کرده و سپس تصمیم‌گیری نمایند. جلب رضایت مخاطب و نظرات مثبت آن‌ها در خصوص خدمات و یا محصولات شما، می‌تواند یکی از مورد اعتمادترین و پربازده‌ترین شیوه‌های شناساندن برند به مشتریان جدید باشد. چرا که تجربه ثابت کرده که مشتریان بیش از آن که به تبلیغات شما اهمیت دهند، به نظرات کاربرانی که از محصولات شما استفاده کرده‌اند اهمیت می‌دهند. به عبارت دیگر، علی رغم پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن روش‌های مختلف برای بازاریابی، همچنان بازاریابی دهان به دهان (WOMM) نقش موثری را در فروش محصول بازی می‌کند.

۴. بازاریابی ایمیلی (email Marketing)

                            استراتژي بازاریابی ایمیلی (email Marketing)                            

یکی از بهرین روش‌های افزایش آگاهی از برند و همچنین افزایش تعداد Lead بازاریابی با استفاده از ایمیل است. با اضافه شدن ابزارهای پیشرفته برای رساندن ایمیل به دست مخاطبان هدف، شما به راحتی می‌توانید پیام خود را به مناسب‌ترین شکل ممکن ارسال نمایید. این امر باعث افزایش بازدهی تبلیغات و همچنین کاهش چشمگیر هزینه‌های و اسپم نشدن ایمیل‌ها می‌شود.

۵. فروش مستقیم (Direct Selling‌)

دقیقا همانطور که از نام این روش بازاریابی مشخص است، فروش مستقیم به معنای برقراری ارتباط مستقیم با مشتری و فروش محصول به اوست. در این روش، مشتری به صورت حضوری در مغازه، شرکت و یا حتی خانه فرد فروشنده حضور پیدا کرده و خرید می‌کند.

۶. بازاریابی نقطه خرید (Point of Purchase Marketing)

این روش برای افرادی طراحی شده که در فروشگاه حاضر شده و قصد خرید دارند. استفاده از بنرهای تبلیغاتی بزرگ برای معرفی محصول، توضیحات موجود بر روی بسته‌بندی و حضور فروشندگان در محل برای راهنمایی خریداران،‌ از روش‌های بازاریابی در نقطه خرید است. هدف اصلی استفاده از این روش در استراتژي‌های بازاریابی این است که مشتری در هنگام مواجهه با یک پیشنهاد خرید، نتواند مقاومت کند و اقدام به خرید نماید. بازاریابی POP معمولا به صورت گسترده در زمان کمپین‌های فروش ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

۷. برندسازی و فروش مشارکتی (Co-Branding, Affinity and cause Marketing)

برندسازی مشارکتی (Co-Branding) یکی از روش‌های پرطرفدار بازاریابی است که به صورت مداوم توسط استراتژیست‌های بازاریابی کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، دو یا چند برند با یکدیگر برای فروش یک محصول مشترک همکاری می‌کنند. در استراتژي برندسازی مشارکتی، در اصل برندهای درگیر کمپین سعی دارند تا با اضافه کردن ارزش افزوده‌ به محصول، توجه مشتری را جلب نمایند. در کنار برندسازی مشارکتی، روش دیگری نیز با نام بازاریابی Affinity  وجود دارد که در آن یک تامین کننده با یک نهاد و یا مجموعه که به مشتریان هدف دسترسی مستقیم دسترسی دارد، همکاری می‌کند. به عنوان مثال، یک تامین‌کننده قهوه می‌تواند به صورت مستقیم با چندین کافی شاپ در سطح شهر همکاری کند.

۸. بازاریابی مکالمه‌ای (Conversational Marketing)

روش استراتژي بازاریابی مکالمه‌ای همانطور که پیشتر بیان شد نه به منظور فروش محصول به مخاطب، بلکه به منظور نگه داشتن او در قیف بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از کاربران پس از مواجه شدن با تبلیغات برند شما از رسانه‌های مختلف، به صفحات اجتماعی و یا وبسایت شما بازدید می‌کنند. هر مخاطب در زمان مواجه شدن با یک محصول جدید، علامت سوال‌های فراوانی در ذهن خود دارد و این وظیفه کسب و کار شماست که به سوالات او پاسخ دهد. مخاطبان جدیدالورود ابتدا از طریق صفحه پرسش‌های متداول اقدام به جمع آوری اطلاعات می‌کنند. اما نکته اینجاست که همیشه کاربرانی نیز هستند که دوست دارند سوال خود را به صورت مستقیم از بخش پشتیبانی بپرسند. در چنین مواردی، مخاطبان جدید از طریق بخش‌هایی مانند چت وبسایت، تیکت، دایرکت اینستاگرام و یا آیدی تلگرام سوال خود را با شما در میان می‌گذارند. از آن‌ جایی که کسب و کارهای B2C باید ارتباط نزدیک‌تری با کاربران خود داشته باشند، انتظار می‌رود که در هر کدام از پلتفرم‌های ارتباطی خود حضور فعال داشته باشد تا اعتماد کاربر خدشه‌دار نشود.

۹. قرار گرفتن در رسانه‌ها و توجه به روابط عمومی (Earned Media/PR)

معروفیت و محبوبیت به دست آمده، که می‌تواند از طریق تاثیر دیگر تبلیغات پولی باشد. قرار گرفتن در رسانه‌های پرطرفدار و معرفی برند به طیف بزرگی از افراد جامعه، می‌تواند نقطه عطف یک کسب و کار B2C باشد. این کار نه تنها می‌تواند میزان آگاهی از برند را افزایش دهد، بلکه می‌تواند باعث به وجود آمدن شرایط بازاریابی دهان به دهان (WOMM) شود. البته رسانه‌ها همواره به دنبال سوژه‌های مختلفی در کسب و کارها هستند. اما به هر میزان که محصول شما تاثیر بیشتری بر روی مخاطبان داشته باشد، می‌توان انتظار داشت که رسانه‌ها بیشتر به پوشش داستان شما علاقه نشان دهند.

۱۰. داستان سرایی (Storytelling)

با استفاده از داستان سرایی در وبسایت و یا صفحه اینستاگرام کسب و کارتان، می‌توانید توجه مشتریان زیادی را به برند خود جلب کنید. چرا که شما با استفاده از این روش، یک داستان واقعی و جذاب را با مخاطب در میان می‌گذارید. به یاد داشته باشید داستان چند نفر آدم که برای رسیدن به یک هدف مشخص گرد هم آمدند و با همکاری و کار شبانه‌روزی بر موانع غلبه کردند، برای هر مخاطبی جذاب خواهد بود.  

سخن آخر

تنظیم و اجرای استراتژي بازاریابی مناسب برای هر کسب و کاری در مقایسه با کسب و کار دیگر متفاوت است. به این صورت که بسته به نوع مشتریان‌ یک برند، باید از استراتژی‌های بازاریابی B2B و یا B2C استفاده کرد. در این مقاله موبودید تلاش کردیم تا چند استراتژي بازاریابی موثر در هر یک از این حوزه‌ها را به شما معرفی نماییم. 

 

مطالب مرتبط:

1399/12/11

برچسب ها:

نظرات کاربران

رامتین

استراتژی بازاریابی برای کسب و کارها (B2B) و مشتریان حقیقی (B2C) مفید بود

علی

استراتژی بازاریابی برای کسب و کارها (B2B) و مشتریان حقیقی (B2C) عالی بود

بهنام

استراتژی بازاریابی برای کسب و کارها (B2B) و مشتریان حقیقی (B2C) چه جالب

ارسام

استراتژی بازاریابی برای کسب و کارها (B2B) و مشتریان حقیقی (B2C) افرین خوب بود

مشاهده همه نظرها

فرم نظر سنجی