1400/01/09

۶ نکته برای تولید محتوای ویدیویی در اینستاگرام

محتوای ویدیویی

تولید محتوای ویدیویی و انتشار آن در پلتفرم‌های اجتماعی مانند یوتیوب و اینستاگرام، در سال‌های اخیر بسیار مورد استقبال قرار گرفته و به یکی از روش‌های کسب درآمد تبدیل شده است. همین گرایش زیاد کاربران به محتوای ویدیویی، سبب شده تا بازاریاب‌ها از این نوع محتوا برای جذب مخاطبان و معرفی محصولات استفاده نمایند.

در این مقاله موبودید قصد داریم تا ۶ راهکار بسیار مهم برای تولید محتوای با کیفیت برای اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی را به شما معرفی کنیم. هدف از آموزش این نکات، تسریع فرآیند تولید محتوای ویدیویی و جذب بیشتر مخاطب است.

۱. آشنایی با پلتفرم‌های مختلف

آشنایی با پلتفرم‌های مختلف برای تولید محتوای ویدیویی

 به غیر از اینستاگرام، محتوای ویدیویی می‌تواند در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب و تیک‌تاک نیز منتشر شود. از آن‌ جایی که هر یک از این شبکه‌های اجتماعی تفاوت‌های فراوانی با یکدیگر دارند، به شما توصیه می‌کنیم تا پیش از تولید محتوای ویدیویی برای هر یک از آن‌ها، کاربران را به خوبی مورد بررسی قرار دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا شناخت مناسبی از سلایق و علایق آن‌ها پیدا کرده و در نتیجه، محتوایی متناسب با آن‌ها را تولید نمایید. به عنوان مثال، اینستاگرام یکی از پلتفرم‌هایی است که به شما اجازه می‌دهد تا به طیف گسترده‌ا‌ی از کاربران با جنسیت، سن، شغل مختلف دسترسی داشته باشید. همچنین از طریق اینستاگرام شما می‌توانید محتوای ویدیویی خود را به طرق مختلف مانند استوری، پست و یا آی‌جی‌تی‌وی به اشتراک بگذارید که این موضوع در بیشتر دیده شدن محتوا در این پلتفرم کمک ویژه‌ای خواهد کرد. در نهایت شما باید با توجه به مخاطبان‌تان، پلتفرم انتشار ویدیو را انتخاب نمایید.

به ابعاد تصویری ویدیو دقت کنید!

همیشه به این نکته توجه داشته باشید که پلتفرم‌های اجتماعی مختلف، استاندارد‌های متفاوتی را برای ابعاد ویدیوها تعریف کرده‌اند. در نتیجه شاید نتوان ویدیویی که مختص اینستاگرام تولید شده را با همان کیفیت در تیک‌تاک به اشتراک گذاشت. بنابراین، پیش از انتشار ویدیو، حتما در خصوص مناسب بودن ابعاد ویدیو تولید شده در پلتفرم مورد نظر اطمینان حاصل کنید. عدم توجه به ابعاد و کیفیت ویدیو، باعث کاهش چشمگیر نرخ تعامل کاربران با محتوای ویدیویی می‌شود.

۲. توجه ویژه به زمان‌بندی

  توجه ویژه به زمان‌بندی  

به یاد داشته باشید که شما بین ۶ تا ۸ ثانیه فرصت دارید تا توجه کاربر را به محتوای ویدیویی جلب نمایید. در نتیجه اگر این فرصت را به راحتی از دست دهید، شانستان برای برقراری ارتباط با مخاطب و تعامل کردن با او به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

 توجه به ساخت ویدیوهای زیر یک دقیقه برای اینستاگرام

آمار نشان می‌دهد که تنها ۵ درصد کاربران علاقه به دیدن ویدیو‌های بیش از ۱ دقیقه دارند. در نتیجه این که بتوانید پیام خود را در کمتر از یک دقیقه انتقال دهید، هنریست که در نهایت می‌تواند به جذب مخاطب بیشتر منجر شود. این ویدیوها نه تنها مخاطب بیشتری در اینستاگرام دارند، بلکه فرآیند تولید کوتاه‌تری هم خواهد داشت.

از ویدیو‌های طولانی غافل نشوید

بدون شک نمی‌توان همه موضوعات را در کمتر از ۱ دقیقه پوشش داد. اینجاست که نیاز به تولید محتوای ویدیویی بیش از یک دقیقه هم شدیدا احساس می‌شود. آمار نشان مي‌دهد که کاربران فیسبوک ویدیوی‌های ۹۰ ثانیه به بالا را بیشتر با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. 

کسب توجه کاربر برای مدت طولانی در مقایسه با ویدیو‌های ۱ دقیقه‌ای، به مراتب کار سخت‌تری است. به عنوان مثال، AirBnB و Hyundai دو نمونه از برند‌هایی هستند که این کار را بسیار حرفه‌ای و خوب انجام می‌دهند. بر این اساس، می‌توانید با مشاهده ویدیو‌هایی این دو شرکت، از کار آن‌ها ایده بگیرید.

۳. بهینه سازی ویدیو برای موبایل

      ۳. بهینه سازی ویدیو برای موبایل      

بیش از ۵۰ درصد کاربران برای بازدید از محتوای ویدیویی از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. این عدد برای کاربران توییتر در مواقعی به ۹۳ درصد هم رسیده است. در نتیجه رعایت نکاتی که در ادامه خواهیم گفت، می‌تواند باعث بازدید بیشتر کاربران از محتوای ویدیویی برای اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی باشد.

توجه به گرافیک 

اگر برای جذاب‌تر کردن محتوای ویدیویی تولید شده به دنبال استفاده از انیمیشن‌ و یا موشن گرافیک هستید، آبجکت‌ها را طوری طراحی کنید که در صفحه موبایل به وضوح قابل مشاهده باشند. همچنین تمام متون نیز باید با یک فونت و اندازه خوانا در ویدیو قرار بگیرند. همچنین بهتر است پیش از انتشار آن در حساب کاربری اصلی، ویدیو را در صفحه نمایش‌های مختلف پخش کنید تا از کیفیت آن مطمئن شوید.

استفاده از زیرنویس

بیشتر کاربران بیشتر در محیط‌های بیرون از خانه و محل کار حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی را چک می‌کنند. در داخل اتوبوس، مترو، تاکسی و یا مکان‌هایی مانند کافی شاپ، رستوران و غیره. از آن جایی که در بسیاری از این مکان‌ها نمی‌توان ویدیو را با صدای بلند پلی کرد، تعداد قابل توجهی از کاربران از دیدن ویدیو صرف نظر می‌کنند. برای حل این مشکل، می‌توان از زیرنویس استفاده کرد. این کار نه تنها به کاربر اجازه می‌دهد تا در محیط‌های مختلف ویدیو را تماشا کند، بلکه امکان مشاهده ویدیو را برای کاربرانی که مشکل شنوایی دارند هم فراهم می‌آورد.

۴. بررسی اطلاعات

          بررسی اطلاعات برای محتوای ویدیویی          

تنها ۳۶ درصد کسب و کارها بازخورد ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و فیسبوک به اشتراک گذاشته‌اند را بررسی می‌کنند. این نکته بسیار مهم است که پس از هر ویدیو، شما نظرات مخاطبان را جمع‌آوری کرده و تلاش کنید تا در ویدیوهای بعدی آن‌ها را رعایت کنید تا در نهایت یک کار جذاب‌تر و مخاطب پسند‌تر تولید نمایید.

استفاده از ابزارهای Tracking

در حال حاضر ابزارهای زیادی در فضای اینترنت وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند به صورت رایگان حساب کاربری اینستاگرام‌تان را مورد بررسی قرار دهید. استفاده از این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا استراتژي خود در این شبکه اجتماعی را زیر ذره‌بین قرار دهید و در صورت بروز هرگونه مشکل و یا اشتباه، سریعا آن را رفع کنید. در زمان استفاده از این ابزارها، همواره سوال‌های زیر را از خود بپرسید. 

آیا کاربران محتوای ویدیویی را تا انتها تماشا می‌کنند؟

آیا کاربران با محتوای تولید شده تعامل لازم را انجام می‌دهند؟

کدام موضوعات بیشتر از بقیه توجه کاربران را به خود جلب کرده‌اند؟

استفاده از محتواهای متنی یا تصویری برای ساخت ویدیو

به عنوان مثال، شما می‌توانید مطالبی که در بلاگ کسب و کارتان با استقبال خوبی مواجه شده‌ است را انتخاب کرده و آن را در قالب ویدیو در اینستاگرام یا یوتیوب منتشر نمایید. البته پیش از این کار، به سوالات زیر پاسخ دهید:

آیا محتوا به اندازه کافی قابل فهم است؟

مدت زمان ویدیو چقدر باشد؟

آیا استفاده از انیمیشن در بیشتر دیده شدن ویدیو تاثیری دارد؟

۵. ارائه محتوایی با کیفیت

                 ارائه محتوایی با کیفیت                

شاید این نکته بسیار واضح به نظر برسد. اما بحث اینجاست که بسیاری از افراد به هیچ عنوان به این موضوع توجهی ندارند. 

احترام به خواست کاربر

می‌توان گفت ویدیوهایی که به مشکلات و سوالات اساسی کاربران پاسخ می‌دهند، تاریخ مصرفی ندارند. در نتیجه اگر با سوالی مواجه می‌شوید که هیچ کس جواب درستی به آن نداده است می‌توانید در یک ویدیو کوتاه به آن سوال پاسخ داده و آن را به صورت استوری یا پست به اشتراک بگذارید. قابلیت هایلایت اینستاگرام این امکان را برای شما فراهم کرده است که ویدیو‌ها را در این بخش ذخیره کنید تا کاربران همیشه بتوانند به پاسخ سوالشان دسترسی داشته باشند.

داستان سرایی

در مقاله‌های مختلف وبسایت موبودید به اهمیت داستان سرایی در محتواهای متنی اشاره کردیم. تکنیک داستان سرایی نه تنها در محتوای متنی بسیار حائز اهمیت است، بلکه باعث جذاب‌تر شدن محتوای ویدیویی هم می‌شود.

درگیر کردن احساسات کاربر

عواطف و احساسات دو ابزار بسیار قدرتمند برای برقراری ارتباط با دیگران هستند. به عنوان مثال شما می‌توانید با یک ویدیو، پیام مثبتی را به کاربر ارائه دهید یا حس خوبی را در او ایجاد نمایید. این موضوع باعث می‌شود تا کاربران تعامل بیشتری با آن ویدیو داشته باشند. چرا که آن‌ها دوست دارند محتوایی که این حس را در آن‌ها ایجاد کرده را با دیگران هم به اشتراک بگذارند. این موضوع باعث رشد نرخ بازدید از محتوا شده و امکان کسب درآمد از اینستاگرام را فراهم می‌کند.

۶. اهمیت ابتدا و انتهای ویدیو 

                     اهمیت ابتدا و انتهای ویدیو                      

بهتر است بدانید که دو قسمت از محتوای ویدیویی بیشتر از سایر قسمت‌های آن در ذهن کاربر ماندگار می‌شود. ۵ ثانیه آغازین و ۵ ثانیه پایانی. در نتیجه توجه به این دو بخش بسیار حائز اهمیت است.

۳ ثانیه سرنوشت ساز

آمار نشان می‌دهد که ۴۵ درصد افرادی که ۳ ثانیه اول یک محتوای ویدیویی در اینستاگرام را تماشا می‌کنند، حداقل ۳۰ ثانیه دیگر به تماشای ویدیو ادامه می‌دهند. پس بهتر است با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های مختلف، توجه کاربر را در همان ابتدا جلب کنید.

کال تو اکشن در انتها

نرخ تبدیل (Conversion Rate) محتوای ویدیویی در اینستاگرام از همه محتوای دیگر بالاتر است. در نتیجه اگر ویدیو شما از کیفیت خوبی برخودار باشد و توانسته باشید تا کاربر را تا انتها همراه خود نگه دارید، انتهای ویدیو بهترین زمان استفاده از کال تو اکشن است. چرا که مخاطب توانسته با مطلب شما ارتباط برقرار کند و در نتیجه اعتماد او جلب شده است. این کار با قرار دادن لینک در بخش توضیحات ویدیو و یا در بخش استوری اینستاگرام قابل انجام است.

سخن آخر

محتوای ویدیویی به افراد کمک می‌کنند تا تاثیر گسترده‌تری بر روی کاربران داشته باشند. چرا که توجه کاربر به محتوای بصری به مراتب بیشتر از محتوای متنی است. مشکل اینجاست که بسیاری از افراد پیش از ورود به مقوله ساخت ویدیو، نکات اساسی که منجر به موفقیت محتوا می‌شوند را در نظر نمی‌گیرند. در این مقاله موبودید سعی کردیم ۶ نمونه از مهم‌ترین مواردی که در موفقیت محتوای ویدیویی در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی نقش دارند را معرفی نماییم.

 

مطالب مرتبط:

 

1400/01/09

برچسب ها:

نظرات کاربران

رضا

۶ نکته برای تولید محتوای ویدیویی در اینستاگرام خیلی به جذب مخاطب کمک میکنه

sohrabi

۶ نکته برای تولید محتوای ویدیویی در اینستاگرام نکات خوبی بود

نیلو

۶ نکته برای تولید محتوای ویدیویی در اینستاگرام همشون درستو کاربردی بود

zangane

۶ نکته برای تولید محتوای ویدیویی در اینستاگرام واقعا باید به همین نکات دقت کنیم

رامتین

۶ نکته برای تولید محتوای ویدیویی در اینستاگرام جالب بود

مشاهده همه نظرها

فرم نظر سنجی