1400/02/13

چند ترفند تلگرام که تجربه کاربری شما را بهبود می بخشد

ترفند تلگرام

سرعت، امنیت و سادگی تلگرام، این پیام رسان را به انتخاب اول بسیاری از افراد تبدیل کرده است. امکانات متعدد تلگرام به شما اجازه می‌دهد تا انواع پیام‌ها را با کمترین پیچیدگی و سریع‌ترین سرعت به دوستان خود ارسال نمایید. رابط کاربری جذاب این پیام رسان، از دیگر مزایای آن در مقایسه با سایر برنامه‌های مشابه به حساب می‌آید. تلگرام اجازه استفاده کاملا رایگان را به کاربرانش می‌دهد. همین مسئله باعث شده تا بسیاری از کاربران واتس‌اپ و یا مسنجر فیسبوک، به استفاده از تلگرام روی بیاورند. در این مقاله موبودید قصد داریم چندین ترفند بسیار پرکاربرد در تلگرام را به شما معرفی نماییم. به‌کار‌گیری این ترفندها در تلگرام بی‌شک باعث بهبود تجربه کاربری شما از این پیام رسان خواهد شد.

چند ترفند تلگرام که باید بدانید

قرار دادن چت‌ها در یک پوشه

قرار دادن چت‌ها در یک پوشه

بدون شک شما هم در کانال‌ها و گروه‌های زیادی عضو هستید که روزانه هزاران پیام در آن‌ها ردوبدل می‌شود. همین موضوع دسترسی به یک چت خاص و یا یک پیام مشخص را برایتان سخت خواهد کرد. برای حل این مشکل، تلگرام به شما اجازه می‌دهد تا چت‌های مرتبط را در یک ردیف و کنار یکدیگر قرار دهید. این ترفند تلگرام که Chat Folders نام دارد، امکان گروه‌بندی چت‌ها را در اختیار شما می‌گذارد. با گروه‌بندی چت‌ها فضای پنل کاربری تلگرام دیگر شلوغ نخواهد بود و نظم بیشتری پیدا می‌کند. همچنین شما می‌توانید سریع‌تر به پیام‌های مهم دسترسی پیدا کرده و به آن‌ها پاسخ دهید.

برای استفاده از این ترفند تلگرام، از قسمت منو وارد بخش Setting شوید و گزینه Folders را انتخاب نمایید. برای ساخت یک پوشه جدید، گزینهCreate New Folder را انتخاب کرده و سپس، آن را نامگذاری کنید. پس از پیاده‌سازی این ترفند، پنل اصلی تلگرام به چند ستون مختلف تقسیم خواهد شد. در هر ستون، تنها چت‌های مربوط به یک موضوع خاص به نمایش درخواهد آمد.

پیدا کردن افراد نزدیک (از لحاظ موقعیت مکانی)

سال گذشته، تلگرام قابلیت جدیدی را به کاربران ارائه داد که بر طبق آن، افراد می‌توانستند کاربرانی که در فاصله کمی با آن‌ها قرار دارند را شناسایی کرده و شروع به صحبت نمایند. یکی از مزیت‌های این ترفند تلگرام، این است که شما می‌توانید بدون دادن شماره‌تان به افراد نزدیک، با آن‌ها صحبت کنید. این موضوع تنها به حساب‌های شخصی محدود نمی‌شود. بلکه با به کارگیری این ترفند، شما می‌توانید در گروه‌های مختلف هم عضو شوید. به عنوان مثال، اگر وارد یک همایش و یا مهمانی می‌شوید، با استفاده از این ترفند تلگرام به راحتی می‌توانید گروه مرتبط با آن رویداد را پیدا کرده و با اعضای آن به گفتگو بپردازید. برای پیدا کردن گروه‌ها و افرادی که نزدیک به شما قرار دارند، وارد منو تلگرام شده و بر روی Contacts کلیک کنید. با انتخاب گزینه Add People Nearby، این قابلیت بر روی تلگرام شما فعال خواهد شد. 

ویرایش پیام‌های ارسالی

شاید بارها برای شما هم پیش آمده که پیامی را برای دوستانتان ارسال کرده‌اید اما با گذشت چند ثانیه، متوجه وجود یک اشتباه فاحش در آن شده‌اید. تلگرام به شما این امکان را می‌دهد تا پیام ارسال شده خودتان را ویرایش کرده و مجددا ارسال نمایید. این ترفند به راحتی قابل اجراست. تنها کافیست انگشت خود را بر روی پیام قرار داده و گزینه Edit را انتخاب نمایید. البته به یاد داشته باشید که گیرنده پیام، متوجه ویرایش پیام توسط شما خواهد شد. چرا که پس از ارسال مجدد، کلمه edited در کنار پیام نمایان می‌شود. همچنین این ترفند بر روی پیام‌هایی که قبل از ۴۸ ساعت گذشته ارسال شده‌اند، قابل اجرا نیست. 

ارسال پیام‌های بی‌صدا

    ارسال پیام‌های بی‌صدا    

در ابتدا باید منظورمان را از پیام بی‌صدا توضیح دهیم. پیام بی‌صدا در تلگرام، پیامی است که مخاطب در هنگام دریافت آن، نوتیفیکیشنی بر روی گوشی خود مشاهده نمی‌کند. به عنوان مثال، ممکن است دوستتان مشغول سخنرانی و یا مطالعه باشد و شما نمی‌خواهید باعث حواس‌پرتی او شوید. در نتیجه با ارسال پیام بی‌صدا یا Silent Message، مخاطبتان می‌تواند هرگاه که وارد پنل تلگرام شد، پیام شما را ببیند. برای ارسال پیام به صورت بی‌صدا، انگشت خود را بر روی آیکون ارسال نگه دارید. با این کار، یک منو دو گزینه‌ای به شما نمایش داده می‌شود. از این منو، گزینه Send without sound را انتخاب کنید تا پیام ارسال شود.

زمان‌بندی ارسال پیام

     زمان‌بندی ارسال پیام     

این ترفند تلگرام بیشتر به درد آن دسته از کاربرانی می‌خورد که از شدت کار زیاد، ممکن است برخی امور ساده را فراموش کنند. برای استفاده از این قابلیت، انگشت خود را بر روی آیکون ارسال پیام نگه داشته و از منو نمایش داده شده، گزینه Schedule Message را انتخاب نمایید.

پاک کردن پیام‌های دریافتی

پاک کردن پیام‌هایی که از طرف شما ارسال شده، در نسخه‌های قدیمی‌تر تلگرام نیز وجود داشت. اما جدیدترین به‌روز‌رسانی تلگرام به شما اجازه می‌دهد تا پیام‌هایی که از طرف مخاطبانتان دریافت کرده‌اید را هم حذف کنید. این امر شاید اندکی عجیب به نظر برسد ولی به میزان قابل توجهی امنیت این پیام‌رسان را بالا برده است. برای استفاده از این ترفند، تنها کافیست انگشت خود را بر روی پیام نگه داشته و گزینه Delete را انتخاب نمایید. برای جلوگیری از حذف اتفاقی پیام، یک پنجره جدید باز می‌شود تا شما تایید نهایی برای پاک کردن پیام را انجام دهید. در این پنجره، یک گزینه Also delete for X هم قرار گرفته است. با انتخاب این گزینه، پیام برای فرد ارسال کننده‌ هم پاک خواهد شد.

پاک شدن عکس به صورت اتوماتیک

امکان پاک شدن محتوا به صورت اتوماتیک یا Self-destruct یکی از قابلیت‌های پرطرفدار تلگرام است. این ترفند که قبل‌ها تنها در چت‌های مخفی قابل استفاده بود، به تازگی به چت‌های معمولی هم راه پیدا کرده و کاربران می‌توانند عکس‌ها و ویدیو‌ها را به صورت Self-destruct ارسال نمایند. برای استفاده از این ترفند تلگرام، کافیست بر روی آیکون تایمر (Timer) پیش از ارسال عکس یا ویدیو کلیک نمایید. حال شما می‌توانید مدت زمانی که محتوا باید نمایش داده شود را انتخاب کرده و سپس آن را ارسال کنید.

ویرایش ویدیو‌ها

تلگرام با معرفی چند قابلیت جذاب در جدیدترین نسخه‌اش، پا را از یک پیام‌رسان ساده بودن فراتر گذاشته و امکانات بسیار کاربردی را به کاربرانش ارائه داده است. پیش از این، تلگرام ابزارهای متنوعی را برای ویرایش عکس در اختیار کاربرانش گذاشته بود. در جدیدترین به‌روز‌رسانی تلگرام، کاربران می‌توانند علاوه بر عکس، ویدیوهای ارسال‌ را نیز ویرایش نمایند. برای استفاده از این ترفند تلگرام، ابتدا باید ویدیو را از گالری گوشیتان انتخاب کنید. سپس بر روی آیکون ویرایش (Tuning Icon) کلیک کرده تا صفحه ویرایش ویدیو برای شما باز شود. در این بخش می‌توانید مواردی مانند Saturation، Contrast، Exposure و چندین فاکتور دیگر را تغییر دهید. تلگرام حتی با نمایش منحنی RGB ویدیو، این امکان را به شما می‌دهد که ویرایش دقیق‌تری بر روی رنگ‌های ویدیو داشته باشید. 

اضافه کردن استیکرهای متحرک به تصاویر و ویدیوها

در جدیدترین به‌روزرسانی تلگرام، کاربران می‌توانند استیکرهای متحرک محبوبشان را به تصاویر و ویدیوهای ارسالی اضافه نمایند. این ترفند تلگرام می‌تواند در ساخت تصاویر جذاب‌تر به شما کمک کند. البته به یاد داشته باشید که با اضافه کردن این استیکرها به تصاویر، فرمت ارسالی به GIF تغییر پیدا خواهد کرد.

تنظیم Reminder

امکان تنظیم Reminder، از زمان پیدایش، به طور گسترده‌ای توسط کاربران تلگرام مورد استقبال قرار گرفت. البته قرار گرفتن این قابلیت در تلگرام، با انتقادهایی هم همراه بود. چرا که این ترفند تنها در بخش پیام‌های ذخیره‌شده Saved Messages قابل دسترس است. اما به هر حال بسیاری از کاربران تلگرام باز هم بدون هیچ مشکلی از این امکان استفاده می‌کنند. برای فعال کردن Reminder، کافیست پیامی را در بخش پیام‌های ذخیره‌شده یادداشت کرده و سپس با نگه داشتن انگشتتان بر روی آیکون ارسال پیام، گزینه Set a Reminder را انتخاب نمایید. 

پیدا کردن گیف و یا ارسال لینک یوتیوب

این ترفند تلگرام به شما اجازه می‌دهد تا بدون خارج شدن از این برنامه، در صفحه چت خود به مخاطبانتان لینک یوتیوب بفرستید و یا یک فایل گیف ارسال کنید. تنها باید عبارت @gif و @youtube را وارد نمایید تا بخش جستجو فعال شود. به این ترتیب شما می‌توانید لینک ویدیو مورد نظرتان را در همان بخش برای مخاطبتان ارسال نمایید. 

حالت آهسته

ترفند حالت آهسته، می‌تواند فرشته نجات ادمین‌های گروه‌های تلگرامی باشد. این قابلیت، نظم‌ مکالمه در گروه را افزایش داده و از ارسال پیام اسپم جلوگیری می‌کند. با فعالسازی این قابلیت، مخاطب پس از ارسال هر پیام، تا یک مدت مشخص اجازه ارسال مجدد هیچ محتوایی را نخواهد داشت. این امر به کمتر شدن تعداد پیام‌های گروه و بالاتر رفتن کیفیت مکالمات کمک خواهد کرد. برای فعالسازی حالت آهسته، پس از  انتخاب نام گروه، وارد منو Edit شده و سپس گزینه Permissions را انتخاب کنید.

تغییر شماره تلفن

یکی از بهترین قابلیت‌های تلگرام این است که کاربران می‌توانند بدون هیچ مشکلی، شماره‌ای که در زمان ساخت حساب کاربری استفاده کرده‌اند را تغییر دهند. برای این کار، منو کنار صفحه را باز کرده و بر روی شماره تلفنتان کلیک کنید. در اولین مرحله، تلگرام شما را از تغییراتی که پس از عوض کردن شماره اتفاق خواهد افتاد، مطلع می‌سازد. به صورت کلی، تمام چت‌های شما به حساب کاربری با شماره جدید منتقل خواهد شد. علاوه بر این، تمام مخاطبانی که شماره قدیمی شما را داشته‌اند، از این پس با شماره جدید با شما در تماس خواهند بود. از آنجایی که همه کارها به صورت اتوماتیک صورت می‌گیرد، دیگر نیازی نیست که شماره جدیدخود را تک‌تک به مخاطبان گذشته ارسال نمایید. برای تغییر شماره، بر روی گزینه Change Number کلیک کرده و سپس، شماره جدیدتان را وارد نمایید.

رمزگذاری چت‌ها

               رمزگذاری چت‌ها               

شاید بتوان تلگرام را از معدود پیام‌رسان‌هایی دانست که حریم خصوصی کاربر را در بالاترین سطح ممکن رعایت می‌کند. این برنامه نه تنها از روش رمزگذاری پیام در مبدا و مقصد (end-to-end encryption) برای بالا بردن امنیت استفاده می‌کند، بلکه به کاربران اجازه می‌دهد تا چت‌های خود را قفل کنند. در نتیجه هیچ کس جز شما نمی‌تواند به محتویات چت‌های خصوصیتان دسترسی داشته باشد. برای استفاده از این ترفند تلگرام، وارد بخش Setting شده و قسمتPrivacy and Security را انتخاب نمایید. سپس گزینه Passcode Lock را فعال کنید. پس از این، شما برای ورود به چت‌های رمزگذاری شده، باید پسوردتان را وارد نمایید.

استفاده از هشتگ برای مرتب‌سازی چت‌ها

بهترین ترفند برای دسته‌بندی چت‌ها در داخل گروه‌ها و کانال‌های تلگرام، استفاده از هشتگ است. با قراردادن هشتگ در متن پیام، این امکان برای سایر کاربران به وجود می‌آید تا با جستجوی یک هشتگ، به پیام‌های مرتبط با یک موضوع خاص دسترسی پیدا کنند. به عنوان مثال، اگر در گروه درباره سریال بازی تاج و تخت بحث شده است، کاربران جدید می‌توانند با جستجو #GoT به پیام‌هایی که از قبل ارسال شده دسترسی پیدا کرده و در جریان بحث قرار بگیرند.

ارسال موقعیت مکانی به صورت زنده

درست مثل قابلیتی که در واتس‌اپ وجود دارد، تلگرام نیز به شما این امکان را می‌دهد تا موقعیت مکانی زنده خود را با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید. برای استفاده از این ترفند تلگرام، باید وارد صفحه چت خود با یکی از مخاطبانتان شوید و سپس آیکون attachment را در پایین صفحه انتخاب نمایید. حال با کلیک بر روی گزینه Location، وارد صفحه‌ای جدید خواهید شد. در این بخش، موقعیت مکانی فعلی شما نمایش داده می‌شود. با انتخاب گزینه Live Location، تلگرام شروع به فرستادن موقعیت شما به شخص مورد نظر می‌کند. اشتراک موقعیت بسته به درخواست شما در ابتدا، می‌تواند تا ۱۵ دقیقه، ۱ ساعت و حتی ۸ ساعت هم ادامه پیدا کند.

استفاده از چندین حساب کاربری بر روی اپلیکیشن

به‌روزرسانی جدید تلگرام، به شما این امکان را می‌دهد تا به چندین حساب کاربری تلگرام مختلف دسترسی همزمان داشته باشید. در نتیجه اگر شما به جز حساب کاربری شخصی، حساب‌های دیگری هم در تلگرام دارید، با چند کلیک ساده می‌توانید بین حساب‌های مختلف خود جابه‌جا شوید. برای استفاده از این ترفند تلگرام، بر روی منو کنار صفحه کلیک کرده و گزینه Add Account را انتخاب نمایید. سپس تنها کافیست شماره خودتان را وارد کنید تا حساب کاربری فعال شود.

سخن آخر

تلگرام یک ابزار ارتباطی فوق‌العاده کارآمد است که به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر با دوستان خود صحبت کنید. این پیام‌رسان نه تنها با استفاده از تکنیک‌هایی مانند end-to-end encryption سعی در بالا بردن امنیت کاربران دارد، بلکه به تجربه کاربری هم اهمیت زیادی می‌دهد. در این مقاله موبودید، چندین ترفند تلگرامی مهم را به شما معرفی کردیم. ترفندهای معرفی شده نه تنها کیفیت تجربه کاربری شما را بهبود می‌بخشند، بلکه نیازتان به استفاده از سایر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان را نیز از بین می‌برند.

 

 

مطالب مرتبط:

1400/02/13

برچسب ها:

نظرات کاربران

رامتین

چند ترفند تلگرام که تجربه کاربری شما را بهبود می بخشد ایول چه خوب بود

رامتین

چند ترفند تلگرام که تجربه کاربری شما را بهبود می بخشد عالی بود

رامتین

چند ترفند تلگرام که تجربه کاربری شما را بهبود می بخشد چه باحالههههههههه

رامتین

چند ترفند تلگرام که تجربه کاربری شما را بهبود می بخشد جالب بود

رامتین

چند ترفند تلگرام که تجربه کاربری شما را بهبود می بخشد عجب چیزی بود

مشاهده همه نظرها

فرم نظر سنجی