1400/03/17

کسب درآمد از طریق همکاری در فروش اینستاگرام

یکی از راحت‌ترین روش‌های کسب درآمد از اینستاگرام به خصوص به عنوان یک اینفلوئنسر از طریق مشارکت در فروش محصولات برندهای مختلف است. همکاری در فروش اینستاگرام که با نام بازاریابی پورسانتی (Affiliate Marketing) نیز شناخته می‌شود، به این صورت است که شخص اینفلوئنسر با تولید محتوا در خصوص یک محصول خاص و معرفی آن به مخاطبانش، سهم مشخصی از درآمد فروش آن محصول را از آن خود می‌کند. این روش به عنوان یکی از مهم‌ترین و پرسودترین روش‌های کسب درآمد از اینستاگرام شناخته می‌شود که توسط افراد بسیاری در فضای مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر به عنوان اینفلوئنسر در اینستاگرام فعالیت می‌کنید، تا انتهای این مقاله موبودید با ما همراه باشید. چرا که در ادامه توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توان از طریق همکاری در فروش محصول برندهای مختلف در اینستاگرام، کسب درآمد داشت. 

همکاری در فروش یا بازاریابی پورسانتی چیست؟

یکی از رایج‌ترین پست‌های اینفلوئنسرهای اینستاگرامی، معرفی محصولات برندهای مختلف است. این معرفی می‌تواند در قالب پست، استوری و به صورت عکس یا ویدیو در اینستاگرام منتشر شود. اما شاید از خود بپرسید که معرفی یک محصول چه سودی برای اینفلوئنسر دارد؟ در جواب به این سوال، باید گفت که یکی از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ توسط برندها، افزایش میزان فروش محصولات است. به عبارت دیگر، برندها به دنبال این هستند تا محصولات خود را در مقابل دیدگان مخاطبان اینفلوئنسرها قرار داده و در نتیجه میزان فروششان را افزایش دهند. اینفلوئنسرها با شرکت در این کمپین‌ها، می‌توانند به دو شیوه کسب درآمد کنند. روش اول به این صورت است که شخص اینفلوئنسر به ازای انتشار محتوای تبلیغاتی در صفحه خود، از برند پول دریافت می‌کند. مشابه این روش را می‌توان در شیوه‌های مختلف تبلیغات فیزیکی نیز مشاهده کرد.

روش دوم کسب درآمد از طریق همکاری در فروش محصول است. بدین ترتیب اینفلوئنسر به نحوی به شریک تجاری برند تولیدکننده محصول تبدیل شده و به ازای هر خریدی که از طریق صفحه او انجام می‌پذیرد، میزان مشخصی به عنوان پورسانت فروش دریافت می‌کند. حال شاید این سوال را بپرسید که چگونه می‌توان مطمئن شد که مشتری از طریق صفحه اینفلوئنسر با محصول آشنا شده و آن را خریداری کرده است؟ اینجاست که برندها و اینفلوئنسرها از ابزاری به نام لینک‌های قابل رهگیری (Trackable links) استفاده می‌کنند. این لینک‌ها به ازای هر اینفلوئنسر یکتاست. در نتیجه اگر کاربر از طریق این لینک وارد صفحه خرید محصول شده و فرآیند خرید را تکمیل کند، به این معناست که شخص اینفلوئنسر در فروش محصول همکاری کرده و در نتیجه باید بخشی از سود محصول در اختیار او قرار بگیرد.

یکی دیگر از روش‌های همکاری در فروش اینستاگرام، معرفی کدهای تخفیف (Promo Code) هستند. بدین ترتیب که مخاطبان با وارد کردن کد معرفی شده توسط اینفلوئنسر در صفحه خرید محصول، از سمت فروشنده میزان مشخصی تخفیف دریافت می‌کنند. از طرف دیگر هم می‌توان متوجه شد که کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ تا چه میزان توانسته بر روی فروش محصول نقش داشته باشد.

پرداخت پورسانت فروش به چه صورت شکل می‌گیرد؟

  پرداخت پورسانت فروش به چه صورت شکل می‌گیرد؟  

بسته به توافق صورت گرفته بین اینفلوئنسر و برند، نحوه پرداخت پورسانت متفاوت است. در برخی از موارد، اینفلوئنسرها از زمان شروع کمپین، پورسانت مربوط به خودشان را به صورت مستقیم دریافت می‌کنند. در حالی که در برخی موارد، اینفلوئنسرها برای دریافت سهم خود از فروش محصولات، باید تا اتمام کمپین صبر داشته باشند. 

شیوه‌های همکاری در فروش اینستاگرام 

به صورت کلی، دو روش برای همکاری در فروش در فضای آنلاین وجود دارد که در اینستاگرام نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند:

پرداخت به ازای کلیک (Pay Per Click)

پرداخت به ازای جذب مشتری (Cost Per Acquisition)

در مدل اول، اینفلوئنسر به ازای هر یک کلیک بر روی لینک و ورود به صفحه‌ای خاص، مبلغی مشخص را دریافت می‌کند. اما در مدل دوم، پورسانت اینفلوئنسر تنها در زمانی لحاظ می‌گردد که فرآیند خرید تکمیل شود. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، دو طرف پیش از برگزاری کمپین بر روی عدد دقیق پورسانت به توافق می‌رسند. هر یک از این دو مدل، مزایا و معایب خودشان را دارند اما بیشتر اینفلوئنسرها ترجیح می‌دهند از روش Cost per Acquisition استفاده نمایند. هر اینفلوئنسر بسته به توافقی که با برند انجام داده، بین ۱۰ تا ۲۵ درصد سود خرید را دریافت می‌کند. به هر میزان که کیفیت محتوا منتشر شده در خصوص محصول بیشتر باشد، جلب اعتماد کاربران نیز راحت‌تر خواهد بود. در نهایت، می‌توان انتظار داشت که فروش محصول هم افزایش داشته باشد.

کسب درآمد از طریق همکاری در فروش به عنوان اینفلوئنسر اینستاگرام

     کسب درآمد از طریق همکاری در فروش به عنوان اینفلوئنسر اینستاگرام     

شاید شما هم این عبارت را از زبان بسیاری از اینفلوئنسرها شنیده‌اید که می‌گویند: "بسیاری از شما از من سوال کرده‌اید که لباس‌های خود را از کدام برند یا فروشگاه خریداری می‌کنی؟" همین سوال ساده که در ذهن مخاطبان ایجاد می‌شود، باعث می‌شود تا برندها به سراغ افراد تاثیرگذار در پلتفرم‌های مجازی، به خصوص اینستاگرام بروند و با آن‌ها همکاری کنند. بدین صورت که اینفلوئنسر با برندهای مختلف قرارداد می‌بندد که از محصول آن‌ها استفاده کرده و آن را به مخاطبانش معرفی نمایند. اینستاگرام برای گسترش همکاری در فروش، یک قابلیت مخصوص را به پست‌های خود اضافه کرده که اینفلوئنسرها بتوانند اسپانسر رسمی خود را معرفی نمایند. سری بعدی که پست‌های تبلیغاتی اینفلوئنسرها را در اینستاگرام مشاهده کردید، به عبارت (نام برند) In partnership with در بالای پست توجه کنید. 

اگر از روش Pay Per Click برای همکاری در فروش اینستاگرام استفاده می‌کنید، به شما توصیه می‌کنیم که همواره لینک‌ها را در محل‌هایی قرار دهید که کاربر به راحتی آن‌ها را پیدا کند. همانطور که می‌دانید، بخش Bio اینستاگرام، توضیحات ویدیو‌های IGTV و استوری‌ها، از محل‌هایی هستند که امکان اشتراک گذاری لینک‌های قابل کلیک در آن‌ها وجود دارد. به عنوان مثال، اگر لینکی را در استوری اینستاگرام منتشر می‌کنید، حتما یا به صورت متن یا ویدیو، به وجود لینک اشاره کرده و از کاربران بخواهید تا صفحه را بالا بکشند.

نقطه شروع همکاری در فروش اینستاگرام

برای کسب درآمد از طریق همکاری در فروش اینستاگرام، اولین قدم پیدا کردن یک Affiliate Network مناسب است. Affiliate Networkها در اصل ابزارهایی هستند که تمام موارد مربوط به راه‌اندازی و مدیریت یک کمپین بازاریابی را در اختیار اینفلوئنسر قرار می‌دهند. هر یک از این ابزارهای مختلف، قابلیت‌های ویژه‌ای دارند که اینفلوئنسرها می‌توانند با پرداخت یک هزینه جزئی، از آن‌‌ها بهره‌مند گردند. یکی از شبکه‌های مطرح در حوزه فشن و استایل که با بیش از ۱ میلیون برند در این حوزه همکاری دارد، rewardStyle است. از دیگر Affiliate Networkها می‌توان به ClickBank و Shopstyle اشاره کرد.

علاوه بر عضویت در این شبکه‌ها، اینفلوئنسرها می‌توانند به صورت مستقیم با برندها ارتباط برقرار کرده و پلن‌های موردنظر برای همکاری دوطرفه را با آن‌ها در میان بگذارند. بسیاری از برندها در وبسایت خود، بخشی به عنوان "همکاری با ما" دارند که می‌توان از آن طریق، اطلاعات ارزشمندی را برای شروع یک پروژه استخراج کرد. 

۵ نکته مهم برای کسب درآمد از طریق بازاریابی پورسانتی 

اگر به عنوان یک اینفلوئنسر، به دنبال روش‌های متعدد برای کسب درآمد از اینستاگرام هستید، مشارکت در فروش می‌تواند بهترین گزینه پیش روی شما باشد. یک اینفلوئنسر می‌تواند با استفاده از یک استراتژي محتوای درست و همکاری با برندهایی که با سلیقه مخاطبانش همخوانی دارد، درآمد بسیار قابل توجهی را از این روش به دست بیاورد. در ادامه ۵ نکته مهم برای قانع کردن مخاطبان برای خرید محصول و در نهایت افزایش درآمد از اینستاگرام را معرفی خواهیم کرد.

انتخاب صحیح محل قرار گرفتن لینک‌های تبلیغاتی

          انتخاب صحیح محل قرار گرفتن لینک‌های تبلیغاتی          

همانطور که گفتیم، اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد تا تنها در مکان‌های خاصی لینک‌های قابل کلیک قرار دهید. در نتیجه دانستن این نکته که کاربران بیشتر بر روی لینک‌های موجود در کدام بخش کلیک می‌کنند، می‌تواند یک اطلاعات مهم به شمار بیاید. با قرار دادن لینک در مکان درست، احتمال کلیک کردن مخاطب بر روی آن بیشتر می‌شود و در نتیجه درآمد بیشتری نیز نصیب اینفلوئنسر می‌گردد. بهترین روش برای اطلاع از پربازده‌ترین محل قرارگیری لینک، امتحان کردن است. همچنین باید بررسی شود که کدام مدل از محتوا، کاربران را به کلیک بیشتر ترغیب می‌کنند. اطلاع از این موضوع می‌تواند باعث جهت‌گیری صحیح استراتژی تولید محتوا و جلب اعتماد بیشتر مخاطبان شود.

صداقت با کاربران در زمان تبلیغ

تلاش برای خوب جلوه دادن یک محصول و پوشاندن ضعف‌های آن، موضوعیست که به مرور زمان اعتماد مخاطبان را نسبت به تبلیغات اینفلوئنسرها کاهش می‌دهد. به همین دلیل اینفلوئنسرها بهتر است به جای تلاش برای فروختن محصول، نظر واقعی و صادقانه‌ خود را با کاربران درمیان بگذارند. بدین ترتیب نه تنها اعتماد مخاطبانشان را از دست نمی‌دهند، بلکه به خاطر صداقتشان تحسین خواهند شد. این موضوع در آینده می‌تواند به پیشرفت سریع‌تر صفحه اینفلوئنسر کمک کند.

استفاده از استراتژي‌های مختلف فروش

            استفاده از استراتژي‌های مختلف فروش            

صداقت با کاربر و ارائه اطلاعات درست در خصوص محصول به این معنا نیست که نباید کاربر را به خرید کردن دعوت کرد. یک اینفلوئنسر برای کسب درآمد از همکاری در فروش اینستاگرام باید استراتژی‌ها مختلف را به کار بگیرد تا توجه کاربران را جلب کند. اینجاست که اهمیت استراتژي محتوا و شناخت کاربر مشخص می‌شود. اگر یک اینفلوئنسر شناخت خوبی از کاربرانش داشته باشد و بداند که آن‌ها معمولا به دنبال چه نوع محتواهایی هستند، قطعا شانس موفقیت بیشتری خواهد داشت. به عنوان مثال، برخی مخاطبان ممکن است علاقه بیشتری به کد تخفیف داشته باشند. در حالی که عده دیگری از افراد هستند که مي‌خواهند اطلاعات بیشتری در خصوص محصول تبلیغ شده کسب کنند. در نتیجه اینفلوئنسر باید محتوای خود را به گونه‌ای در اختیار کاربران قرار دهد که تا حد امکان نیازهایشان را پاسخ دهد. همچنین نحوه به کار بردن CTA هم از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است. برای اطلاع بیشتر در خصوص به‌ کارگیری CTA، مقاله ۷ نکته برای ساخت یک CTA قدرتمند را مطالعه کنید.

بررسی فرآیند فروش محصول 

اینفلوئنسرهایی که از روش pay per click برای کسب درآمد استفاده می‌کنند، معمولا از تکنولوژی‌های مختلفی برای رهگیری کلیک‌ها (مانند استفاده از کوکی‌ها)  کمک می‌گیرند. بدین روش افراد می‌توانند مطمئن شوند که پورسانت‌های تمام خرید‌های صورت گرفته از طریق آن لینک را دریافت خواهند کرد. 

در طرف دیگر ماجرا، اینفلوئنسرهای اینستاگرامی که از روشCost per Acquisition برای کسب درآمد استفاده می‌کنند، با یک چالش بزرگ مواجه هستند. اینفلوئنسر تنها زمانی می‌تواند از فروش محصول پورسانت دریافت کند که کاربر اینستاگرام بر روی لینک موجود در صفحه کلیک کرده و فرآیند خرید را از طریق مرورگر اینستاگرام انجام دهد. به عبارت دیگر، اگر کاربر لینک صفحه فروش محصول را در مرورگر دیگری کپی کند، هیچ پورسانتی به اینفلوئنسر تعلق نمی‌گیرد. یکی از روش‌هایی که بسیاری از اینفلوئنسرهای مطرح برای حل این مشکل استفاده می‌کنند، ارجاع دادن کاربران به وبسایت شخصی و یا کانال یوتیوبشان است. در این روش می‌توان بر روی مرورگر کاربر کوکی‌هایی را نصب کرد تا فعالیت او را دنبال کنند. در نتیجه حتی اگر کاربر اینستاگرام خارج از فضای این برنامه اقدام به خرید از شریک تجاری اینفلوئنسر نماید، او می‌تواند پورسانت خود را دریافت کند.

استفاده از ابزارهای آنالیز برای بررسی وضعیت کمپین

               استفاده از ابزارهای آنالیز برای بررسی وضعیت کمپین               

بسیاری از Affiliate Networkها داشبوردی را در اختیار اینفلوئنسرها قرار می‌دهند که در آن‌ها می‌توان عملکرد کلی کمپین را مورد بررسی قرار داد. بررسی اطلاعات موجود در این قسمت می‌تواند میزان اثربخشی کارهای صورت گرفته در هفته‌ها و حتی ماه‌های اخیر را به اینفلوئنسر نشان دهد. به عنوان مثال، با بررسی این اطلاعات می‌توان دریافت که کاربران با محتوا مرتبط با کدام یک از محصولات تعامل بیشتری داشته‌اند. با بررسی این اطلاعات در بازه‌های زمانی مختلف، شخص اینفلوئنسر آگاهی پیدا می‌کند که مخاطبانش در چه ساعاتی از شبانه روز و یا در چه مناسبت‌هایی بیشتر میل به خرید دارند. تمام این اطلاعات در نهایت در بهتر شدن استراتژي همکاری در فروش اینستاگرام کمک می‌کند. 

سخن آخر

همکاری در فروش اینستاگرام به صورت کلی می‌تواند یک روش بسیار پولساز برای کار در اینستاگرام باشد. بسیاری از اینفلوئنسرهای مطرح این شبکه اجتماعی با استفاده از این روش توانسته‌اند درآمد چشمگیری را به دست بیاورند. دو روش Cost per Acquisition و pay per click معمول‌ترین روش‌های همکاری در فروش اینستاگرام هستند. در این مسیر، ابزارهای فراوانی هم وجود دارند که به کاربران کمک می‌کنند به صورت دقیق روند فعالیت کمپین را تحت بررسی قرار داده و در نهایت پورسانت خود از فروش محصولات را دریافت نمایند.

 

 

مطالب مرتبط:

1400/03/17

برچسب ها:

نظرات کاربران

mohammad.mesagiyan

سلام خسته نباشین محمدهستم ازخراسان رضوی میخواستم باشماهمکاری کنم برای تبلیغات شرکتتون دراینستاگرام ممنون میشم قبولم کنین

مشاهده همه نظرها

فرم نظر سنجی