1400/04/02

شادوبن اینستاگرام چیست؟ چگونه می‌توان از آن خارج شد؟

در سال‌های اخیر، بارها شنیده‌ شده که اینفلوئنسرها و کاربران اینستاگرام از مشکلی به نام شادوبن (Shadowban) صحبت می‌کنند. شادوبن در اینستاگرام، از فعالیت عادی صفحه جلوگیری کرده و به صورت مستقیم بر میزان ریچ (Reach) و اینگجمنت (Engagement) محتوا تاثیر منفی می‌گذارد. اعتراضات کاربران در این خصوص هنوز از سمت اینستاگرام با پاسخ درستی مواجه نشده است. اما اگر شما هم با مشکل شادوبن اینستاگرام مواجه شدید، توصیه می‌کنیم که تا انتهای این مقاله موبودید با ما همراه باشید. چرا که علاوه بر بررسی این موضوع، راهکارهایی برای خارج شدن از شادوبن را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

شادوبن اینستاگرام چیست؟

در متن قوانین اینستاگرام، اشاره مستقیمی به عبارت Shadowban نشده است. اما به نظر می‌رسد اینستاگرام می‌تواند یک حساب کاربری را از دید کاربران مخفی کرده و یا دسترسی کاربران به برخی محتوا‌ها را محدود نماید. شادوبن اینستاگرام از ورود یک پست یا استوری به صفحه اکسپلور و دسترسی کاربران به آن‌ها از طریق هشتگ جلوگیری می‌کند. حتی در برخی موارد، این امکان وجود دارد که محتوا به صورت کامل غیرقابل دسترس شود.

شادوبن اینستاگرام علاوه بر این که تاثیر بسیار منفی بر نرخ ریچ (Reach) یک محتوا دارد، نرخ تعامل کاربران را نیز به شدت کاهش می‌دهد.

اگر نگاهی به صفحات افراد تاثیرگذار اینستاگرام داشته باشید، می‌بینید که حتی پست‌های این افراد هم با چنین مشکلی مواجه می‌شوند. این موضوع، نه تنها مسیر پیشرفت صفحه را کُند می‌کند، بلکه می‌تواند ضررهای مالی بسیار زیادی را نیز برای یک کسب‌وکار آنلاین به همراه داشته باشد.

نظر اینستاگرام در خصوص شادوبن چیست؟

 نظر اینستاگرام در خصوص شادوبن چیست؟ 

در سال ۲۰۱۸، تیم پشتیبانی اینستاگرام وجود موضوعی به نام شادوبن را انکار کرد و گفت که اینستاگرام هیچگاه محتوایی را به دلیل استفاده زیاد از هشتگ و مسائلی از این قبیل از دید کاربر محو نمی‌کند.

البته یک سال بعد، اینستاگرام اعلام کرد که پست‌هایی که برای جامعه جهانی نامناسب باشند (Inappropriate for international community)، نخواهند توانست به صفحه اکسپلور اینستاگرام راه‌ پیدا کنند.

 

به صورت کلی، در قوانین کاربری اینستاگرام اشاره‌ای به واژه شادوبن نشده است. اما محتوایی که از نظر الگوریتم این شبکه اجتماعی نامناسب (Inappropriate) باشند، شامل شادوبن می‌شوند. 

آدام موسری (Adam Mosseri) در مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۲۰ انجام داد، شادوبن اینستاگرام را راهی برای مقابله با محتوای نژادپرستانه و حمایت از جنبش Black lives matter دانست. از آنجایی که کاربران اینستاگرام این آزادی را دارند تا نظر خود را مستقیم و بدون سانسور به اشتراک بگذارند، موسری در ادامه سخنانش، اذعان داشت که اینستاگرام همواره به دنبال برداشتن گام‌هایی برای بهبود تجربه کاربر است. از برخی اقدامات اینستاگرام در راستای دستیابی به این هدف می‌توان به مسائل زیر اشاره داشت:

بررسی محتوای منتشر شده با یک هشتگ خاص

توجه ویژه به بهبود الگوریتم اینستاگرام برای همخوانی بیشتر پست‌های موجود در بخش اکسپلور با سلیقه کاربر

اطلاع‌رسانی در خصوص دسته‌ای از محتوا که حق پخش شدن در اینستاگرام را ندارند

بحث در خصوص شادوبن اینستاگرام به همین‌جا ختم نشد و رئیس اینستاگرام اخیرا در صفحه شخص خود نوشت:

"ما همیشه سعی داشتیم دلیل حذف یک محتوا از فضای اینستاگرام را به صورت واضح به تولیدکنندگان محتوا توضیح دهیم. همچنین پیشنهادات لازم برای رفع این مشکل را نیز به آن‌ها ارائه داده‌ایم"

به هر حال همچنان اینستاگرام نتوانسته دلایل قانع‌کننده‌ای را در خصوص شادوبن برخی محتوا‌ها ارائه دهد. شاید در آینده نزدیک شاهد این باشیم که اینستاگرام کاملا واضح در خصوص شادوبن صحبت کند.

چرا یک حساب کاربری و یا یک پست اینستاگرام شادوبن می‌شود؟

        چرا یک حساب کاربری و یا یک پست اینستاگرام شادوبن می‌شود؟        

هنوز توضیح واضحی در این خصوص که اینستاگرام چه پست‌هایی را شادوبن می‌کند در دسترس نیست. اما بسته به گزارشاتی که کاربران این شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند، می‌توان موارد زیر را از جمله دلایلی شادوبن شدن یک پست دانست:

تخطی از قوانین جامع اینستاگرام (Instagram’s community guidelines) و انتشار محتوای نامناسب

به عنوان مثال، پست‌هایی که مردم را به خشونت دعوت می‌کنند و یا اطلاعات نادرست در اختیارشان قرار می‌دهند

ایجاد تعامل ساختگی

حساب‌های کاربری که از ربات‌های لایک و کامنت استفاده می‌کنند تا به صورت جعلی نرخ تعامل پست‌ها را بالا ببرند و الگوریتم رتبه‌بندی اینستاگرام را با مشکل مواجه کنند

فعالیت بیش‌‌ از حد

قرار دادن بیش از ۳۰ هشتگ زیر هر پست به صورت مکرر می‌تواند یکی از دلایل شادوبن باشد. همچنین حساب‌های کاربری که در بازه زمانی کوتاه، رفتاری مانند ربات را از خود نمایش می‌دهند نیز با خطر شادوبن شدن روبه‌رو هستند

استفاده از هشتگ‌هایی که ربطی به محتوا ندارند

این مورد بیشتر متوجه کسانی است که از یک موج به وجود آمده استفاده می‌کنند تا بیشتر دیده‌ شوند. به عنوان مثال، در جریان #BlackLivesMatter، الگوریتم اینستاگرام تعداد بیشماری پست را پیدا کرد که هیچ ارتباطی با این جنبش نداشته‌اند و صرفا برای دیده شدن توسط کاربران، از این هشتگ استفاده کرده بودند

چگونه از شادوبن شدن جلوگیری کنیم؟

             چگونه از شادوبن شدن جلوگیری کنیم؟             

استفاده از نرم‌افزارهای مطمئن

بسیاری از شرکت‌ها برای اتوماسیون‌سازی فرآیند‌های مربوط به اینستاگرام، از نرم‌افزارهای Third-Party استفاده می‌کنند. به کارگیری نرم‌افزارهایی که به قوانین اینستاگرام احترام نمی‌گذارند یکی از مواردی است که می‌تواند پست‌های شما را در وضعیت شادوبن قرار دهد

عدم استفاده از هشتگ‌های نامناسب زیر پست‌ها

استفاده از هشتگ‌های نامرتبط با محتوای پست از طرف الگوریتم اینستاگرام با پنالتی مواجه خواهد شد و در نتیجه احتمال شادوبن شدن پست را افزایش می‌دهد

عدم استفاده از ربات‌های اینستاگرامی

استفاده از ربات‌ها برای افزایش میزان تعامل کاربران با محتوا به صورت ساختگی، کاملا خلاف قوانین اینستاگرام است. در نتیجه بهتر است به جز مواردی محدود، استفاده از ربات اینستاگرام به هیچ وجه توصیه نمی‌شود

چگونه از شادوبن خارج شویم؟

                 چگونه از شادوبن خارج شویم؟                 

اگر هیچ یک از موارد بالا را رعایت نکنید. احتمالا محتوای شما وارد حالت شادوبن می‌شود. در ادامه، راهکارهایی را معرفی می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند در سریع‌ترین زمان ممکن از شادوبن خارج شده و فعالیت عادی خود را از سر بگیرید.

گزارش شادوبن شدن حساب کاربری به اینستاگرام

برای گزارش شادوبن اینستاگرام، می‌توانید موضوع را از طریق ایمیل پشتیبانی پیگیری کنید. اما به منظور تسریع فرآیند، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از گزینه Report a Problem استفاده نمایید. برای این کار، وارد بخش تنظیمات اپلیکیشن اینستاگرام شوید و پس از باز کردن پنجره Report a Problem، گزینه Something Isn’t Working را انتخاب نمایید. در این بخش شما می‌توانید مشکلتان را با جزئیات توضیح دهید.

جلوگیری از فعالیت ربات‌های فعال 

بسیاری از کسب‌وکارها از ربات‌ها برای انتشار محتوا در اینستاگرام استفاده می‌کنند. اما در برخی از موارد، استفاده از این ربات‌ها، می‌تواند شما را با مشکل مواجه سازد. برای اطلاع از ربات‌هایی که به صفحه شما دسترسی دارند، وارد بخش تنظیمات شده و قسمت Security را انتخاب کنید. پس از آن می‌توانید با ورود به بخش Apps and Websites، لیست تمام برنامه‌هایی که به حساب شما وصل هستند را مشاهده نمایید.

بررسی هشتگ‌های به کار رفته زیر پست‌ها

شاید بتوان استفاده از هشتگ‌های نامناسب را اصلی‌ترین دلیل شادوبن شدن در اینستاگرام دانست. در نتیجه توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان از هشتگ‌های نامناسب و نامرتبط در زیر پست‌هایتان استفاده نکنید. اگر پست اینستاگرامتان شادوبن شد، هشتگ‌های مورد استفاده را بررسی کرده و در صورت مشاهده مورد مشکوک، آن را حذف کنید.

فعالیت خود در اینستاگرام را کاهش دهید

برای این که الگوریتم اینستاگرام مطمئن شود که شما یک ربات نیستید، به شما توصیه می‌کنیم که چند روزی از اینستاگرام فاصله بگیرید. به عبارت دیگر، بهتر است چند روز هیچ پستی در اینستاگرام منتشر نکنید و هیچ تعاملی با پست‌‌های حساب‌های مختلف نداشته باشید. البته می‌توانید با کاربرانتان از طریق دایرکت در ارتباط باشید. از این طریق به الگوریتم اینستاگرام ثابت خواهید کرد که شما یک کاربر واقعی هستید نه یک ربات.

شادوبن چه مدت طول می‌کشد؟

جواب دقیقی برای این سوال وجود ندارد. اما تجربه ثابت‌ کرده که پست‌هایی که وارد وضعیت شادوبن می‌شوند، دو الی سه هفته در این حالت باقی می‌مانند. البته بسته به شرایط ممکن است این مدت کم و زیاد شود.

سخن آخر

شادوبن اینستاگرام موضوعیست که نگرانی بسیاری از افراد فعال در این شبکه اجتماعی را به دنبال دارد. هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص این که چه مواردی باعث ورود یک پست به حالت شادوبن می‌شوند در دست نیست. اما در این مقاله سعی کردیم موضوعاتی که به احتمال زیاد باعث به وجود آمدن این مشکل می‌شوند را به شما معرفی نماییم.

 

 

مطالب مرتبط:

1400/04/02

برچسب ها:

نظرات کاربران

bahar

awliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii bod

asal 67

خیلی آموزنده بود. ممنون :)

مشاهده همه نظرها

فرم نظر سنجی