1400/04/07

ساخت فیلترهای واقعیت افزوده اینستاگرام با استفاده از Spark AR

استوری اینستاگرام همواره یکی از مهم‌ترین روش‌های جلب مخاطب است. طبق آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۹، روزانه بیش از ۵۰۰ میلیون استوری در اینستاگرام منتشر می‌شود که ۶۷ درصد مخاطبان این استوری‌ها، افراد بین ۱۸ تا ۲۹ سال هستند. قابلیت‌های جذاب موجود در بخش استوری مانند Polling، سوال چند گزینه‌ای و همچنین فیلتر‌های واقعیت افزوده، به کسب‌و‌کارها کمک می‌کنند تا محتوای جالب‌تری را به مخاطبانشان عرضه نمایند. از بین تمام مواردی که اشاره کردیم، فیلترهای واقعیت افزوده اینستاگرام طرفداران بی‌شماری دارند. در این مقاله موبودید، ابتدا از اهمیت استفاده از این فیلترها در اینستاگرام صحبت خواهیم کرد. سپس نمونه‌هایی از چند برند مطرح جهانی که از این فیلترها در صفحات خود استفاده کرده‌اند را معرفی می‌کنیم. در نهایت هم روش ساخت فیلترهای واقعیت افزوده اینستاگرام از طریق نرم‌افزار Spark AR را به شما آموزش خواهیم داد. 

فیلتر واقعیت افزوده اینستاگرام چیست؟

فیلترهای واقعیت مجازی (Augmented Reality) در اصل افکت‌هایی هستند که توسط کامپیوتر ساخته شده و به فضای واقعی که شما در آن قرار دارید اضافه می‌شوند. از فیلترهای واقعیت افزوده پرطرفدار در اینستاگرام می‌تواند به Puppy، The mask، Fruit Frenzy و ... اشاره کرد. به یاد داشته باشید که فیلترهای واقعیت افزوده اینستاگرام را با فیلترهای Present اینستاگرام اشتباه نگیرید. فیلتر‌های Present می‌توانند با اعمال تغییراتی مانند درصد روشنایی عکس، کیفیت آن را بهبود ببخشند. در حالی که فیلترهای AR بیشتر تلاش می‌کنند یک محتوای متفاوت و جالب را به کاربران نشان دهند.

اولین بار در سال ۲۰۱۹ بود که فیسبوک اعلام کرد کاربران با استفاده از پلتفرم Spark AR می‌توانند فیلتر‌های واقعیت افزوده بسازند و از آن‌ها در استوری‌های فیسبوک، اینستاگرام، مسنجر و Portal استفاده کنند. پیش از آن، طراحان برای اضافه کردن فیلتر‌ جدید به اینستاگرام، نیاز به دعوت‌نامه داشتند. به عبارت دیگر، تنها افراد خاص می‌توانستند به صورت اختصاصی برای اینستاگرام فیلتر واقعیت افزوده بسازند. 

فیلتر‌های ساخته شده توسط یک شخص در بخش Face Icon صفحه اینستاگرام قرار می‌گیرد. به این ترتیب مخاطبانی که از صفحه بازدید می‌کنند، با ورود به این بخش مي‌توانند این فیلتر‌ها را امتحان کرده و در صورت رضایت، ذخیره کنند.

اگر به دنبال نمونه‌های مختلف فیلتر‌های واقعیت افزوده اینستاگرام هستید، کافیست به بخش Effect Gallery مراجعه نمایید. در این بخش فیلتر‌های متنوع در دسته‌بندی‌های مشخص قرار گرفته‌اند. با انتخاب گزینه Try it در پایین صفحه، می‌توانید فیلتر موردنظرتان را امتحان کنید.

ساخت فیلتر واقعیت افزوده اینستاگرام چه کمکی به برندها می‌کند؟

  ساخت فیلتر واقعیت افزوده اینستاگرام چه کمکی به برندها می‌کند؟  

به صورت کلی، ساخت فیلترهای واقعیت افزوده در اینستاگرام و تشویق کاربران به استفاده از آن‌ها راهی برای ترغیب مخاطبان به تعامل با صفحه است و در نهایت، باعث افزایش آگاهی از برند می‌شود. اما یک نکته مهم در این میان وجود دارد. به کارگیری فیلترهای واقعیت مجازی تنها زمانی‌ موفق خواهد بود که درصد زیادی از مخاطبان هدف شما، افراد بین ۱۷ تا ۲۹ سال باشند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چگونه استفاده از چند افکت ساده می‌تواند میزان تعامل کاربران با صفحه را افزایش داده و باعث پیشرفت کسب‌وکار گردد.

۱.  نمایش ماهیت برند

فیلتر‌های واقعیت افزوده به شما این امکان را می‌دهند تا چهره‌ای جالب و ساده را از کسب‌وکارتان به نمایش بگذارید. علاوه بر این، ساخت این فیلترها ‌و اشتراک‌گذاریشان با کاربر، شما را از کسب‌وکارهایی که به هر دلیل این کار را انجام نمی‌دهند، متمایز می‌سازد.

۲. برقراری ارتباط با کاربران

طبق آماری که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، بیش از ۵۰۰ میلیون نفر به طور روزانه با استوری‌های اینستاگرام تعامل دارند. در این میان، رقابت بسیار شدید بین کسب‌وکارها مختلف برای جذب مخاطب در جریان است. به همین دلیل بیش از ۶۰ درصد کسب‌وکارهای حاضر در اینستاگرام در تلاش هستند تا از قابلیت‌های مختلف برای بالابردن درصد تعامل استوری‌هایشان استفاده کنند. در میان تمام مواردی که باعث افزایش تعامل کاربران می‌شوند، فیلتر‌های واقعیت افزوده جزو پرطرفدارترین‌ها به حساب می‌آیند.

۳. متمایز شدن از رقبا

همچنان کسب‌وکارها زیادی هستند که هنوز از فیلتر‌های واقعیت افزوده در استوری‌هایشان استفاده نمی‌کنند. برای اینکه در اینستاگرام از برندهای رقیبتان پیشی بگیرید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که شروع به ساخت چندین فیلتر اختصاصی کرده و آن را با کاربران به اشتراک بگذارید. یکی از روش‌های معمول استفاده از فیلتر‌های واقعیت افزوده اینستاگرام توسط برندهای مطرح دنیا، معرفی محصولات جدیدشان است. به این ترتیب که کاربران می‌توانند پیش از خریداری محصول، آن را به صورت ۳ بعدی و توسط فیلتر‌های واقعیت افزوده امتحان نمایند.

۴. بالا بردن میزان آگاهی از برند

اینستاگرام فیلتر‌های واقعیت افزوده که ماهیت تبلیغاتی ندارند را وارد بخش Effect Gallery می‌کند تا کاربران دیگر هم قادر به دیدن آن باشند. این بدان معنیست که افرادی که با برندتان آشنایی ندارند هم می‌توانند با صفحه شما تعامل کنند. اما چگونه؟ فقط کافیست یکی از افرادی که صفحه شما را دنبال می‌کند، با فیلتر واقعیت افزوده‌ای که توسط برند شما طراحی شده، یک استوری در اینستاگرام منتشر کند. در پایین هر فیلتر، گزینه‌ای به نام Try it وجود دارد. به این معنا که کاربران دیگری که استوری مشتری شما را دیده‌اند، می‌توانند از این فیلتر بر روی استوری‌های خودشان هم استفاده نمایند. همین موضوع در نهایت باعث می‌شود که افراد بیشتری از طریق فیلتر واقعیت افزوده با برند شما آشنا شوند.

نمونه‌های موفق استفاده از فیلترهای واقعیت افزوده اینستاگرام

       نمونه‌های موفق استفاده از فیلترهای واقعیت افزوده اینستاگرام       

اینفلوئنسرها و برندهای زیادی اخیرا به استفاده از فیلتر‌های واقعیت افزوده روی آورده‌اند. برند مطرح کوکاکولا عروسک خود را به صورت یک مدل سه بعدی شبیه‌سازی کرده و آن را به صورت فیلتر واقعیت افزوده اینستاگرام درآورده است.

 برند رین‌بن (Ray-Ban) با استفاده از فیلترهای واقعیت افزوده اینستاگرام به مشتریانش این امکان را می‌دهد تا محصولات را به طور مجازی امتحان کنند.

 برند Tiffany and Co. نیز با هدف افزایش آگاهی از برند، فیلتر‌های جذاب و متنوعی را برای کاربران اینستاگرام تولید‌ کرد‌ه‌ است. 

ساخت فیلترهای واقعیت افزوده اینستاگرام با استفاده از Spark AR

در این قسمت، شما را با مراحل ساخت یک فیلتر واقعیت افزوده با پلتفرم Spark AR آشنا می‌کنیم. خروجی به دست آمده از این برنامه می‌تواند به صورت مستقیم در اینستاگرام مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه، نحوه ساخت فیلتر‌های واقعیت افزوده اینستاگرام را به صورت مرحله به مرحله آموزش می‌دهیم.

۱. دانلود نرم‌افزار Spark AR Studio

Spark AR یک نرم‌افزار بسیار کاربردی و در عین حال ساده‌ است که به شما اجازه می‌دهد تا ایده‌های خود برای ساخت یک مدل واقعیت افزوده را عملی کنید. این نرم‌افزار در حال حاضر هم برای سیستم‌های ویندوز و هم سیستم‌های Mac قابل استفاده است. برای دانلود جدیدترین نسخه این برنامه کافیست به این لینک مراجعه نمایید.

۲. طراحی اولیه فیلتر

برای آشنایی بیشتر با محیط نرم‌افزار، می‌توانید به Learning Center مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری در خصوص نحوه کار با بخش‌های مختلف Spark AR به دست آورید. پس این که آمادگی اولیه را برای کار با نرم‌‌افزار پیدا کردید، وقت آن است که شروع به طراحی کنید. در این بخش، چند نمونه آماده در اختیار شما قرار گرفته است که می‌توانید طرح موردنظرتان را از بین آن‌ها انتخاب نمایید. اگر چیزی که در ذهن داشتید را در میان گزینه‌های موجود پیدا نیافتید، می‌توانید خودتان دست به کار شده و شروع به طراحی چیزی که در ذهن دارید بکنید. در این آموزش ما گزینه 3D Object را انتخاب می‌کنیم. این قابلیت به ما اجازه می‌دهد تا یک طرح سه بعدی را به محیط واقعی اضافه کنیم. 

۳. شروع ساخت فیلتر واقعیت افزوده

             شروع ساخت فیلتر واقعیت افزوده             

وقتی وارد پنل طراحی می‌شوید، یک شکل سه بعدی در مرکز صفحه به شما نمایش داده می‌شود. این شکل که Viewpoint نام دارد، در فرآیند طراحی فیلتر موردنظرتان به شما کمک می‌کند. در سمت راست صفحه نیز یک صفحه نمایش وجود دارد که خروجی تمام تغییرات اعمال شده در فضای طراحی را به صورت Real-Time نشان می‌دهد. از طریق پنل سمت چپ صفحه نیز می‌توانید به تمامی ابزارهای موردنیاز برای طراحی فیلتر واقعیت افزوده اینستاگرام دسترسی داشته باشید.

۴. بارگزاری فایل‌های موردنیاز برای طراحی مدل نهایی

در این مرحله می‌توانید از کتابخانه موجود در نرم‌افزار یا از روی کامپیوترتان، یک تصویر به عنوان 3D asset انتخاب نمایید. درون کتابخانه Spark AR‌ علاوه بر تصاویر، فایل‌های صوتی و انیمیشن‌های متنوع نیز وجود دارند.

۵. اعمال تغییرات نهایی بر روی فیلتر

               اعمال تغییرات نهایی بر روی فیلتر               

با ورود تصویر به قسمت Viewpoint، می‌توان با استفاده از ابزارهای مختلف، تغییرات موردنظر را بر روی عکس اعمال کرد. این تغییرات شامل مواردی از قبیل نحوه حرکت مدل سه بعدی، نورپردازی و ... می‌شوند. تمام تغییراتی که بر روی مدل سه بعدی شکل می‌گیرند، در صفحه نمایش سمت راست قابل مشاهده هستند. از ابزارهایی که در پنل نرم‌افزار قرار گرفته‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تنظیم نحوه نورپردازی روی تصویر و دادن عمق بیشتر به آن

اعمال افکت‌های مختلف بر روی تصویر 

حرکت دادن تصویر به صورتی که بتوان وجه‌های مختلف آن را نمایش داد

۶. تست نهایی فیلتر ساخته شده

برای اینکه از عملکرد فیلتر واقعیت افزوده خود مطمئن شوید، می‌توانید از آن خروجی گرفته و بر روی استوری‌های اینستاگرام یا فیسبوک امتحان کنید. همچنین امکان تست فیلتر در اپلیکیشن Spark AR Player نیز وجود دارد.

۷. اشتراک گذاری فیلتر به صورت عمومی

پس از اتمام این مراحل، وقت آن است که از فیلتر واقعیت افزوده ساخته شده در صفحه اینستاگرامتان رونمایی کنید. برای این کار، کافیست دکمه Upload در بالای صفحه را انتخاب نمایید. البته فیلتر ساخته شده با اندکی تاخیر در اینستاگرام و فیسبوک قابل دسترس خواهد بود. چرا که پیش از هر چیز، فیلتر باید توسط Spark AR بررسی شود. عملیات بررسی پروژه‌های جدید ممکن است از چند روز تا چند هفته به طول بیانجامد.

سخن آخر

فیلتر‌های واقعیت افزوده اینستاگرام نه تنها باعث جذاب‌تر شدن محتوای منتشر شده در بخش استوری می‌شوند، بلکه می‌توانند به جذب مخاطب جدید برای صفحه هم کمک کنند. این فیلترها امروزه توسط بسیاری از اینفلوئنسرها و برندهای مطرح در اینستاگرام استفاده می‌شوند. تا سال ۲۰۱۹، امکان ساخت فیلتر واقعیت افزوده به صورت اختصاصی وجود نداشت. اما در حال حاضر، نرم‌افزار Spark AR به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از خلاقیت و هنر طراحی خود، فیلتر واقعیت افزوده بسازید و آن را در اینستاگرام منتشر کنید.

 

 

مطالب مرتبط:

1400/04/07

برچسب ها:

فرم نظر سنجی