1400/09/03

آموزش پاک کردن حافظه کش اینستاگرام در اندروید و آیفون

مشکلی که بسیاری از کاربران آیفون و اندروید با آن مواجه هستند، کمبود حافظه است. یکی از اقداماتی که برای آزاد کردن فضای حافظه می‌توان انجام داد، پاک کردن «کش» اپلیکیشن‌هاست. اپلیکیشنی مانند اینستاگرام، نسبت به سایر آپ‌ها، کش سنگین‌تری دارد؛ چرا که کلیه‌ی عکس‌ها، ویدئوها و سرچ‌های شما در حافظه‌ی کش این اپلیکیشن ذخیره می‌شود. اگر در یک بازه‌ی زمانی طولانی از اینستاگرام استفاده کرده باشید، بعد از مدتی مقدار زیادی از حجم حافظه‌ی کش اینستاگرام شما اشغال خواهد شد و این اتفاق منجر به کند شدن اپلیکیشن اینستاگرام و حتی گوشیتان خواهد شد. بنابراین با پاک کردن کش اینستاگرام می‌توانید مقدار زیادی از فضای حافظه را خالی کنید. این‌کار علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف اینترنت، باعث افزایش سرعت گوشی و همچنین لود شدن تصاویر و ویدیوها در اینستاگرام در دفعات بعدی می‌شود. 

اما حافظه‌ی کش اینستاگرام دقیقاً کجاست، چه کاری انجام می‌دهد و نحوه‌ی پاک کردن حافظه کش اینستاگرام به چه شکل است؟ در ادامه‌ی این مقاله از موبودید، به شرح کامل این موارد خواهیم پرداخت.

حافظه‌ کش اینستاگرام کجاست؟

حافظه‌ی کش یا پنهان اینستاگرام، شامل اطلاعات غیرضروری ذخیره‌شده‌ای است که شما به آن دسترسی مستقیم ندارید. این اطلاعات می‌تواند شامل چند پست و استوری اخیر و همچنین نتایج آخرین جستجوهای شما در بخش Explore باشد. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ در دستگاه‌های Android و iPhone یا ios، به‌منظور عدم بارگیری مجدد، صرفه‌جویی در مصرف اینترنت و همچنین افزایش سرعت و عملکرد، تصاویری که یک بار قبلاً آن‌ها را دیده‌ایم در حافظه‌ی پنهان اینستاگرام ذخیره می‌شوند. با این حال، استفاده‌ی طولانی مدت از اینستاگرام موجب می‌شود تا مقدار زیادی فایل در حافظه‌ی پنهان اضافه شده و درنهایت فضای ذخیره‌سازی زیادی از دستگاه اشغال شود. بنابراین می‌توانید به بخش تنظیمات گوشی خود مراجعه کنید و با پاک کردن حافظه کش اینستاگرام بخش زیادی از حافظه گوشی خود را آزاد کرده و این مشکل را برطرف نمایید.

تفاوت پاک کردن حافظه کش اینستاگرام با پاک کردن داده

 تفاوت پاک کردن حافظه کش اینستاگرام با پاک کردن داده 

به‌طور کلی، پاک کردن حافظه کش اینستاگرام یا هر اپلیکیشن دیگری به معنای حذف فایل‌های موقت ذخیره شده مربوط به آن اپلیکیشن است. به یاد داشته باشید که در این روند شما از پیج اینستاگرامی خود Log Out نخواهید شد. اما پاک کردن داده‌ در اینستاگرام یا همان Clear Data، به مراتب سخت‌تر از پاک کردن کش است و باید با دقت بیش‌تری انجام شود. پاک کردن کش برنامه، خطر کمتری برای تغییر در تنظیمات و وضعیت‌های ذخیر شده‌ی اپلیکیشن دارد. در حالی‌که با پاک کردن داده‌های اپلیکیشن‌هایی مثل اینستاگرام، این اطلاعات نیز به‌کلی حذف خواهند شد. با پاک کردن داده‌های اینستاگرام، برنامه در وضعیت پیش‌فرض خود قرار می‌گیرد و علاوه بر پاک شدن حافظه‌ی کش، شما از صفحه‌ی اینستاگرام‌تان خارج خواهید شد. در این حالت، برای ورود به پیج‌تان لازم است تا مجدداً اطلاعات حساب خود را اعم از UserName و Password وارد نمایید.

کدام یک بهتر است؟ 

بین پاک کردن حافظه کش اینستاگرام و پاک کردن داده‌ها در این برنامه، گزینه‌ی بد و بدتر وجود ندارد و هرکدام برای اهداف خاصی به‌کار می‌روند. چنانچه نیاز به پاک‌سازی بیش‌تری از حافظه داشته باشید، پاک کردن داده‌ها می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد. اما پاک‌سازی کش برای زمانی است که صرفاً اجرای برنامه با مشکل مواجه شده باشد. فقط یادتان باشد که با پاکسازی داده‌ها هر چیزی اعم از ویدیو، تصویر، پسورد و یوزنیم و هرچیزی که داخل برنامه ذخیره شده باشد، حذف خواهد شد.

پاک کردن حافظه کش اینستاگرام در اندروید

   پاک کردن حافظه کش اینستاگرام در اندروید   

برای پاک کردن حافظه کش اینستاگرام در سیستم‌عامل اندروید مراحل زیر را طی کنید:

۱. وارد بخش Settings یا همان تنظیمات گوشی تلفن همراه خود شوید.

۲. در گام بعدی گزینه‌ی Applicatin manager یا همان مدیریت برنامه را انتخاب کنید.

۳. در بین برنامه‌های موجود به دنبال اینستاگرام بگردید و آن را انتخاب کنید.

۴. در اطلاعات برنامه‌ی اینستاگرام گزینه‌های مختلفی پیدا خواهید کرد و یکی از آنها Storage است. روی آن ضربه بزنید.

۵. در صفحه‌ی نمایش داده شده، دو دکمه‌ی زیر را مشاهده خواهید کرد: 

CLEARE DATA: پاک کردن داده

CLEAR CACHE: پاک کردن حافظه کش اینستاگرام

مقدار حافظه‌ی پنهان اشغال شده توسط اینستاگرام را هم می‌توانید در بالای این گزینه‌ها مشاهده نمایید.

۶. به منظور پاک کردن حافظه کش اینستاگرام کافی است تا گزینه‌ی CLEAR CACHE را در این قسمت انتخاب نمایید.

با انجام مراحل فوق، فضای کش اپلیکیشن اینستاگرام شما آزاد می‌شود و میزان حجم اشغالی حافظه کشتان به 0B تقلیل خواهد یافت. وقتی CLEAR CACHE  را انتخاب می‌کنید، فقط پست‌ها و استوری‌هایی که برای شما لود شده و تاریخچه‌ی جستجوهای شما پاک خواهد شد. در نهایت، بعد از پاک کردن حافظه کش اینستاگرام تاثیر آن و افزایش سرعت را حس می‌کنید.

نکته: همان‌طور که پیش از این هم گفته شد، اگر قصد دارید که حجم بیش‌تری از حافظه‌ی گوشیتان را پاک کنید، باید از گزینه‌ی CLEARE DATA به‌جای CLEAR CACHE استفاده کنید. با انجام این کار، داده‌های محلی حساب کاربری شما پاک نمی‌شود. اما برای استفاده‌ی مجدد از برنامه باید مجدداً به حساب خود لاگین کنید. چنانچه رمز ورود به اینستاگرام خود را به‌خاطر نمی‌آورید، مقاله‌ی زیر می‌تواند برای شما مفید باشد:

بازیابی پسورد فراموش ‌شده‌ اینستاگرام

پاک کردن حافظه کش اینستاگرام در آیفون

           پاک کردن حافظه کش اینستاگرام در آیفون           

پاک کردن حافظه کش اینستاگرام در سیستم‌عامل ios یا دستگاه‌های هوشمند آیفون، به سادگی دستگاه‌های اندرویدی نیست. چرا که همانند اندروید، راهی برای حذف آن‌ها از طریق سیستم‌عامل وجود ندارد. در ادامه به بررسی دو روش متفاوت و کاربردی برای پاکسازی کش اینستاگرام در آیفون خواهیم پرداخت.

مراحل پاک کردن کش اینستاگرام آیفون (روش اول)

اولین روش پاک کردن حافظه کش اینستاگرام در آیفون، حذف و نصب و مجدد برنامه است. در این روش کافی است تا اپلیکیشن را حذف و دوباره نصب کنید و وارد حسابتان شوید. برای این منظور:

۱. به قسمت Settings یا تنظیمات دستگاه خود مراجعه کنید و وارد بخش General شوید.

۲. حالا باید گزینه‌ی Storage & Icloud usage را انتخاب کرده و سپس Manage storage را انتخاب کنید.

۳. برنامه‌ی اینستاگرام را انتخاب کرده و بر روی گزینه‌ی Delete app ضربه بزنید.

۴. مجدداً برای دریافت اپلیکیشن اینستا، به App store مراجعه کرده و اپلیکیشن اینستاگرام را دانلود کنید.

نکته: دقت داشته باشید که برای پاک کردن حافظه کش اینستاگرام در آیفون با استفاده از این روش، باید یوزرنیم و پسوردتان را به‌خاطر بسپارید تا برای لاگین دوباره به برنامه، از آن‌ها استفاده نمایید و نگران چیزی هم نباشید. چرا که کلیه‌ی اطلاعات حساب شما سر جای خودش است و چیزی حذف نخواهد شد.

مراحل پاک کردن حافظه کش اینستاگرام آیفون (روش دوم)

در روش بعدی باید از یک ابزار جانبی برای پاک کردن کش اینستاگرام استفاده کنید. ابزار imyfone Umate، یکی از ابزارهای بسیار خوب و کاربردی برای حذف آپ‌ها در آیفون و آیپد است. برای پاکسازی کش اینستا با استفاده از این ابزار: 

۱. ابتدا باید برنامه را روی‌ دسکتاپ و یا لپ‌تاپ خودتان نصب و اجرا کنید.

۲. بعد از اجرای برنامه، وارد آن شوید و آیفون خود را به کامپیوترتان وصل کنید.

۳. گزینه‌ی Quick scan را انتخاب کنید و صبر کنید تا مرحله‌ی اسکن به اتمام رسد و صبر کنید تا برنامه sync شود. 

۴. در صفحه‌ی بازشده با کلیک روی گزینه‌ی clean، فایل‌های Temporary Files و junk files  را پاک کنید. 

۵. به‌این ترتیب شما موفق به پاک کردن حافظه کش اینستاگرام در آیفون خواهید شد.

نکته: دقت داشته باشید که در سیستم عامل iOS، با پاک کردن حافظه‌ی کش اینستاگرام، شما از پیج خود Log out خواهید شد. بنابراین حتماً قبل از اقدام به پاک کردن کش اینستاگرام، نام کاربری و رمز عبورتان را به‌ خاطر بسپارید.

پاکسازی حافظه کش اینستاگرام از طریق حذف تاریخچه جستجو

اما علاوه بر ‌روش‌های گفته شده در بالا، روش دیگری هم برای پاک کردن حافظه کش اینستاگرام وجود دارد که کمک می‌کند بخشی از کش برنامه را پاک کنید. برای این‌کار:

۱. در پروفایل اینستاگرام، روی آیکون چرخ‌دنده یا همان تنظیمات تپ کنید.

۲. وارد قسمت Security را شوید و سپس در انتهای صفحه گزینه‌ی Search History را انتخاب کنید.

۳. برای پاک کردن تاریخچه‌ی جستجو Clear All یا  Clear Search Historyرا انتخاب کنید.

۴. اکنون بخشی از حافظه‌ی کش اینستاگرام شما پاک خواهد شد.

سخن آخر

در این مقاله از موبودید، به آموزش پاک کردن حافظه کش اینستاگرام در اندروید و آیفون پرداختیم و روش‌های مختلفی را در این زمینه معرفی کردیم. امیدواریم که با استفاده از روش‌های گفته شده در این مقاله بتوانید، به‌راحتی حافظه‌ی کش اینستاگرامتان را پاک کرده و از اثرات خوب آن بهره‌مند شوید. در صورت وجود سوال یا ابهام، می‌توانید آن را در قسمت نظرات پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید. ضمناً از توجه و همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم!

1400/09/03

فرم نظر سنجی