1400/09/23

دلایل کم شدن سرعت اینستاگرام و روشهای حل مشکل

دلایل کم شدن سرعت اینستاگرام

به عنوان کاربر اینستاگرام حتماً برایتان اتفاق افتاده که حس کنید سرعت این برنامه در دستگاه شما کم شده و پست‌ها و استوری‌هایتان به‌راحتی سابق در آن بارگذاری نمی‌شوند. کم شدن سرعت اینستاگرام می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. از مشکل در اتصالات اینترنتی گرفته تا ایراد در خود برنامه. به هر حال، کاهش سرعت اینستاگرام، چه برای کسانی ‌که کسب و کارشان به این برنامه متصل است و چه کسانی که از آن صرفاً برای سرگرمی استفاده می‌کنند، می‌تواند آزاردهنده باشد. در ادامه‌ی این مقاله از موبودید، دلایلی که موجب به‌وجود آمدن این مساله می‌شوند را با هم بررسی کرده و راه‌حل‌هایی را برای رفع مشکل پیشنهاد خواهیم داد. 

بخش اول: چرا اینستاگرام کند می‌شود؟

عوامل مختلفی وجود دارند که موجب کم شدن سرعت اینستاگرام می‌شوند. برای مثال، گاهی سرورهای اینستاگرام با مشکل مواجه می‌شوند. در این حالت، اپلیکیشن کند می‌شود و یا اینکه اصلاً قابل استفاده نخواهد بود. هنگام بروز چنین مشکلی، باید بررسی کرد که چه چیزی روی سرور تاثیر گذاشته و چگونه می‌توان آن را تعمیر کرد؟ البته این را هم در نظر داشته باشید که در صورت کاهش سرعت اینستاگرام، نمی‌توان با قطعیت و اطمینان گفت که در خود برنامه خطایی رخ داده است. ممکن است:

۱. اینترنت ضعیف باشد.

از آن‌جایی که اینستاگرام از اتصال اینترنت برای بارگیری محتوا استفاده می‌کند، اتصال شما باید سریع باشد. بنابراین کند بودن سرعت اینترنت و یا اشکال در تنظیمات و اتصال آن می‌تواند موجب کم شدن سرعت اینستاگرام شود. 

۲. نسخه‌ اینستاگرام، قدیمی باشد.

اینستاگرام اغلب به‌روزرسانی‌های جدید را برای رفع باگ‌ها و مشکلات موجود انجام می‌دهد. اگر از نسخه قدیمی برنامه استفاده می‌کنید، ممکن است آن نسخه‌ی قدیمی مشکلاتی داشته باشد و باعث کندتر شدن برنامه شود.

۳. سیستم عامل گوشی، منسوخ شده باشد.

ممکن است سیستم عامل گوشی شما برای مدت طولانی به روز نشده باشد و گوشی شما نسخه‌ی بسیار قدیمی سیستم عامل را اجرا کند. این موضوع می‌تواند موجب کم شدن سرعت اینستاگرام شود. 

۴. حافظه کش اینستاگرام پر شده باشد.

یکی دیگر از موضوعاتی که موجب کند شدن سرعت در اپلیکیشن اینستاگرام خواهد شد، پر شدن حافظه‌ی کش و افزایش فایل‌های بی‌مصرف است. 

۵. DNS مشکل داشته باشد.

بروز اشکال در DNS، از دیگر مشکلاتی است که موجب کند شدن سرعت اینستاگرام می‌شود. در مواردی، وجود اشکال در DNS، می‌تواند موجب جلوگیری از دستیابی کاربران به سایت یا اپلیکیشن مورد نظرشان شود. 

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: قرار دادن چندین لینک در بیو اینستاگرام به‌صورت همزمان

بخش دوم: مشکل کم شدن سرعت اینستاگرام را چگونه رفع کنیم؟

      مشکل کم شدن سرعت اینستاگرام را چگونه رفع کنیم؟      

دیدید که کم شدن سرعت اینستاگرام دلایل مختلفی دارد. هرکدام از موارد گفته شده، راه‌حل مربوط به خودشان دارند که در ادامه‌ راجع به آن‌ها بیش‌تر توضیح خواهیم داد. کافی است تا از بین روش‌های زیر، یک عملکرد مناسب را انتخاب کرده و از آن برای افزایش سرعت استفاده نمایید.

۱. بررسی کنید که آیا اینستاگرام از کار افتاده است؟

هنگام کم شدن سرعت اینستاگرام در اولین اقدام باید بررسی کنید که آیا اینستاگرام با خرابی مواجه است یا خیر؟ در صورتی‌که مشکل اخلال در اینستاگرام سراسری نباشد و اتصال نت هم به‌درستی کار کند، با راه‌اندازی مجدد برنامه مشکل شما برطرف خواهد شد. اما ممکن است اختلال در برنامه برای همه رخ داده باشد و سرورهای اینستاگرام کلاً از کار افتاده باشند. وب‌سایت‌هایی مثل IsUp هستند که برای این کار طراحی شده‌اند. اما ما به شما Down Detector را توصیه می‌کنیم. کافی است تا به پیج اینستاگرام Down Detector بروید تا گزینه‌های هیچ مشکلی در اینستاگرام نیست، مشکلات احتمالی در اینستاگرام و یا وجود مشکل در اینستاگرام را به شما نمایش دهد. همچنین شما می‌توانید هر مشکلی که با آن روبه‌رو شده‌اید را گزارش کنید و دیگر کاربران را مطلع سازید. اگر هم که اینستاگرام از دسترس خارج شده باشد، کاری جز صبر کردن نمی‌‌توانید انجام دهید 🙂

اما اگر متوجه شدید که اینستاگرام فعال است و همچنان مشکلتان پابرجا بود، روش های زیر را دنبال کنید تا زمانی که راه‌حلی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد.

۲. اتصال اینترنت را بررسی کنید.

         اتصال اینترنت را بررسی کنید.         

دومین موردی که در رابطه با کم شدن سرعت اینستاگرام باید بررسی کنید اتصال به اینترنت است. اتصال شما به اینترنت می‌بایست قوی و پایدار باشد تا اینستاگرام بتواند به سرعت محتوای جدید را بارگذاری کند. اگر این کند شدن فقط برای مدت کوتاهی اتفاق افتاد، به این معناست که در آن لحظه نت شما دچار ترافیک بوده است و خیلی جای نگرانی نیست. اما در حالت کلی استفاده از WiFi به جای اتصال داده‌ی گوشی می‌تواند در میزان سرعت اینترنت شما موثر باشد. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که تلفن شما به یک اتصال WiFi قوی متصل است. اگر هم از داده‌ی تلفن همراه استفاده می‌کنید، باید حداقل قابلیت 4G را در تلفن خود داشته باشید. هر چیزی کمتر از این باعث می‌شود که اینستاگرام شما کندتر کار کند. 

البته این را هم در نظر داشته باشید که اگر از اینترنت مشترک استفاده می‌کنید، ممکن است دانلود یا آپلود فایل توسط دیگر اعضا باعث کند شدن سرعت اینترنت شما شده باشد. بنابراین از آن‌ها بخواهید که اگر دانلود یا آپلود ضروری ندارند، برای مدتی آن را متوقف کنند تا سرعت شما افزایش یابد و بتوانید کارتان را پیش ببرید.

۳. برای حل مشکل کم شدن سرعت اینستاگرام، برنامه را به‌روزرسانی کنید.

اقدام دیگری که برای رفع مشکل کم شدن سرعت اینستاگرام می‌توانید انجام دهید، به‌روزرسانی برنامه است؛ اگر از نسخه‌ی قدیمی برنامه‌ی اینستاگرام استفاده می‌کنید، به‌روزرسانی آن به آخرین نسخه، احتمالاً می‌تواند مشکل کندی سرعت در اپلیکیشن را برطرف کند. متوقف شدن برنامه و دریافت باگ یا پرش ناگهانی صفحات می‌تواند به‌علت استفاده از نسخه‌ی قدیمی اپلیکیشن باشد که در این صورت باید آن را به‌روزرسانی کنید. برای به‌روزرسانی می‌توانید وارد گوگل‌پلی و یا آپ‌استور شده و پس از یافتن این اپلیکیشن، به‌روزرسانی را بزنید. دقت داشته باشید که اگر نسخه‌ی به‌روز شده با نسخه‌ی سیستم‌عامل شما تناسب نداشته باشد، ممکن است اینستاگرام به‌روز‌رسانی نشود.

۴. گوشی خود را به آخرین نسخه به‌روزرسانی کنید.

            گوشی خود را به آخرین نسخه به‌روزرسانی کنید.            

برای رفع مشکل کم شدن سرعت اینستاگرام می‌توانید گوشی خود را به آخرین نسخه به‌روزرسانی نمایید. زمانی‌که به‌روزرسانی گوشی اندروید و آیفون در دسترس باشد، نوتیفیکیشنی به‌صورت خودکار برای شما ارسال می‌شود. در به‌روزرسانی گوشی به صورت معمولی هیچ وقت اطلاعاتی از موبایلتان پاک نخواهد شد. اما برخی اوقات ممکن است که سیستم عامل شما با یک ایراد بزرگ و اساسی دست و پنجه نرم کند که در این صورت Android یا Ios، گزینه‌ای برای بازیابی موبایل شما به تنظیمات کارخانه و به‌روزرسانی کامل نسخه‌ی سیستم عامل را پیشنهاد می‌دهند؛ فراموش نکنید که با این کار تمامی اطلاعات، فایل‌ها، داده‌ها و غیره از گوشی شما حذف خواهند شد. اما پس از نصب مجدد اینستاگرام تاثیر آن را خواهید دید. پس قبل از این کار مطمئن شوید که اطلاعات مورد نیاز خود را در نرم‌افزار یا دستگاه دیگری ذخیره دارید. 

۵. حافظه‌ کش اینستاگرام را پاکسازی کنید.

یکی از دلایل مهمی که باعث کم شدن سرعت اینستاگرام و در کل برنامه‌های گوشی می‌شود، وجود اطلاعات داخل حافظه‌ای پنهان به‌ نام «کَش» است که باید هرچند وقت یک‌بار اقدام به پاکسازی آن نمایید. آزادسازی فضای ذخیره‌سازی گوشی به کمک پاکسازی کش اینستاگرام، تا حد زیادی به افزایش سرعت اپلیکیشن در گوشی شما کمک خواهد کرد. اما متاسفانه اغلب افراد در این مورد دانش کافی ندارند و نمی‌دانند که دقیقاً چطور باید حافظه‌ی کش اینستاگرامشان را پاک کنند. به‌منظور پاکسازی حافظه‌ی کش می‌توانید مطابق با مقاله‌ی زیر عمل نمایید.

آموزش پاک کردن حافظه کش اینستاگرام در اندروید و آیفون

۶. رفع مشکل کم شدن سرعت اینستاگرام با تغییر در DNS

گاهی تنها با تغییر در DNS می‌توانید مشکل کم شدن سرعت اینستاگرام را حل کنید. DNS، یک بانک اطلاعاتی بزرگ شامل نام‌های Domain سایت‌ها و معادل IP آن‌ها می باشد که امکان برقراری ارتباط را فراهم می‌کند. اما گاهی به دلایل مختلفی دسترسی به یک سایت از طریق یک dns سرور با مشکل مواجه می‌شود. در چنین شرایطی با تغییر و تنظیم dns بر روی یک سرور دیگر می توانید مشکل را حل نمایید. برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن‌های DNS changer استفاده نمایید. دقت داشته باشید که این اپلیکیشن‌ها فقط DNS شما را تغییر می‌دهند و هیچ کاری به IP شما ندارند. به همین دلیل هم سرعت خیلی خوبی دارند و هم از امنیت بالایی برخوردار هستند و شما را از خطر ربات شدن نیز محفوظ می‌دارند. در ادامه ۳ مورد از بهترین DNS changer‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

معرفی چند اپلیکیشن DNS Changer برای افزایش سرعت اینستاگرام

اپلیکیشن DNS changer: پس از دانلود و اجرای این برنامه، در صفحه‌ی باز شده، بدون اینکه به تنظیمات آن دست بزنید، روی گزینه‌ی Start کلیک کنید و وقتی همه چیز سبز شد، یعنی به برنامه متصل شده‌ایم. پس از اینکه کار کردن با برنامه تمام شد، با انتخاب گزینه‌ی Stop از آن خارج شوید. 

اپلیکیشن NEXT DNS: می‌توانید این اپلیکیشن را از پلی‌استور دانلود و نصب نمایید. کار کردن با این برنامه خیلی ساده است. کافی است تا آن را روشن کنید و پس از کار کردن با اینترنت و اینستاگرام دوباره آن را خاموش کنید. 

اپلیکیشن 1.1.1.1: این اپلیکیشن‌ هم از جمله اپلیکیشن‌های خوب و پرکاربرد برای تغییر DNS و درنتیجه رفع مشکل کم شدن سرعت اینستاگرام می‌باشد. برای استفاده از این برنامه کافی است تا آن را اجرا کنید و متصل شوید. این اپلیکشین یک حالت WARP هم دارد که استفاده از آن توصیه نمی‌شود. بنابراین به قسمت تنظیمات برنامه رفته و 1.1.1.1 را انتخاب کنید. در پایان و وقتی‌که کارتان با برنامه تمام شد، می‌توانید گزینه‌ی Until I turn it back on (تا وقتی که من برگردم خاموش کن) را انتخاب نمایید.

همچنین بخوانید: محدودیت‌های اینستاگرام را بیشتر بشناسید.

سخن آخر

در این مقاله از موبودید به بررسی دلایل کم شدن سرعت اینستاگرام پرداختیم و روش‌هایی را برای حل این مشکل پیشنهاد دادیم. اگر متوجه افت سرعت اینستاگرام در دستگاه خود شدید، استفاده از روش‌های بالا به شما کمک خواهد کرد. امیدوارم که مطالعه‌ی این مقاله برای افزایش سرعت اینستاگرام شما و بهبود کارایی برنامه، مفید واقع شود. اگر شما هم روش دیگری برای افزایش رفع این مشکل سراغ دارید، خوشحال می‌شویم آن را در بخش نظرات با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.

1400/09/24

فرم نظر سنجی