1396/08/25

نکاتی برای جلوگیری از هک اینستاگرام

نکاتی برای جلوگیری از هک اینستاگرام

جلوگیری از هک اینستاگرام، ممکن است یکی از مسایل مهم این روزها در دنیای اینترنت باشد از این رو که اینستاگرام یکی از پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی است. افراد بسیاری صفحاتی در اینستاگرام دارند که برای آنها درآمدزاست. بنابراین جلوگیری از هک این صفحات برای آنها بسیار مهم است. از طرف دیگر، افراد بسیاری نیز هستند که در اینستاگرام فقط صفحه خصوصی دارند اما اصلا تمایل ندارند که اکانت آنها در اختیار فرد دیگری قرار بگیرد یا به عبارتی اکانت آنها هک شود. از این رو دانستن نکات امنیتی لازم برای جلوگیری از هک اینستاگرام برای استفاده از این شبکه اجتماعی محبوب، ضروری است. برای آشنایی با این نکات با این مقاله موبودید همراه شوید.

در ابتدا باید توجه داشته باشیم که اینستاگرام تنها از دو روش هک می شود. روش اول ایمیل و روش دوم از طریق خود نرم افزار اینستاگرام است.

 

نکات قابل توجه برای جلوگیری از هک اینستاگرام:

۱. انتخاب رمز عبور (پسورد) مناسب و قوی

 انتخاب رمز عبور (پسورد) مناسب و قوی 

پسورد قوی شامل حداقل ۶تا ۸کارکتر است که می‌تواند ترکیبی از اعداد، حروف و علائم نگارشی باشد. از قرار دادن رمز‌هایی که حدس زدن آن‌ها برای هکر ساده است، خودداری کنیم.

۲.  تغییر رمز‌عبور خود هر چند وقت یک‌بار

       این یکی هم نکته‌ بسیار مهمی است. نه‌ فقط اکانت اینستاگرام، بلکه هر اکانتی که در دنیای مجازی داریم را هر چند وقت یکبار عوض کنیم. مثلا پسورد اکانت فیسبوک، پسورد ایمیل، پسورد اینستاگرام و حتی پسورد کارت بانکی خود را هر چند وقت یک‌بار عوض کنیم.

۳. مراقبت از رمز عبور خود

       هک پسورد اینستاگرام  

 

      هیچ‌گاه مشخصات و رمز‌عبور اینستاگرام خود را به کسی که اعتماد نداریم ندهیم! شاید خیلی ساده و پیش‌پا افتاده باشد ولی در بسیاری از موارد، این اعتماد بیجا باعث شده اطلاعات کاربران به دست افراد سود‌جو بیفتد.

     

۴. ثبت شماره موبایل خود

در قسمت EDIT YOUR PROFILE حساب کاربری‌، شماره موبایل خود را ثبت کنیم. چون در برخی مواقع از طریق این شماره موبایل اینستاگرام، ما را احراز هویت و شناسایی می ‌کند. در صورت تغییرشماره موبایل خود، حتماً اطلاعات جدید را در اینستاگرام خود وارد و آن را بروز نگه داریم.

برای ثبت کردن شماره موبایل:

اول. در برنامه اینستاگرام به صفحه پروفایل می رویم.

دوم. بالا سمت راست صفحه روی گزینه تنظیمات یا ...ضربه می زنیم.

سوم. به گزینه Edit Profile ضربه می زنیم.

چهارم. در پایین صفحه در قسمت  Phone Number شماره موبایل خود را وارد می کنیم.

          وارد کردن شماره موبایل در اینستاگرام

۵. انتخاب یک ایمیل معتبر

           انتخاب یک ایمیل معتبر           

برخلاف نرم افزارهای پیام رسان که برای عضویت فقط نیاز به شماره تلفن همراه ما دارند، در اینستاگرام باید ایمیل خود را وارد نماییم و توسط این ایمیل منحصر به فرد خود قادر خواهیم بود ثبت‌نام خود را انجام دهیم. البته برای ورودهای بعدی می‌توانیم نام کاربری اکانت اینستاگرام و رمزعبور خود را وارد نماییم. توجه داشته باشیم که بعد از ساخت نام کاربری حتماً ایمیل خود را تایید (Verify) نماییم. چرا که این ایمیل تایید شده نقش حیاتی را در شرایط اضطراری برای اکانت اینستاگرام ما خواهد داشت. این ایمیل برای مکاتبات بعدی ما و اینستاگرام است. ضمن این که ارسال اطلاعات خاص و یا درخواست فراموشی رمز عبور اینستاگرام و اطلاعاتی از این قبیل، از طریق همین ایمیل وارد شده توسط ما قابل انجام است، به همین دلیل همواره از صحت ایمیل و عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل نماییم.

 همینطور از امنیت ایمیل خود مطمین باشیم،کسی که به ایمیل ما دسترسی داشته باشد، به راحتی میتواند به اکانت اینستاگرام ما دسترسی پیدا کند.

۶. انتخاب ایمیل مجزا برای هر اکانت خود

در آپدیت‌های اخیر اینستاگرام، ما قابلیت استفاده از چند اکانت (حداکثر 5 اکانت) در یک برنامه را داریم. این قابلیت برای کاربرانی که هم دارای صفحات رسمی کسب و کار، و هم دارای صفحات شخصی هستند بسیار مفید خواهد بود. اما توجه داشته باشیم که برای ساخت چند اکانت به هیچ وجه از یک ایمیل و شماره موبایل استفاده نکنیم. چرا که اینستاگرام توانایی تشخیص اکانت‌های متفاوت تنظیم شده بر روی یک ایمیل را ندارد و دچار مشکل خواهیم شد. پس برای هر اکانت خود ایمیل مجزا و منحصر به فرد قرار دهیم.

۷. لاگ اوت از اینستاگرام

وقتی که در حال استفاده از گوشی یا کامپیوتر دیگران هستیم و با استفاده از دستگاه آن‌ها اکانت اینستاگرام خود را چک میکنیم، دقت کنیم که در پایان کار از اکانت خود خارج شویم و Log outکنیم. زیرا اگر این کار را نکنیم، بعدا به راحتی خواهند توانست به اکانت ما دسترسی پیدا کنند.
مکان‌هایی که ممکن است این خطر ما را تهدید کند، مثلا گوشی یا کامپیوتر دوستان، یک کافی‌نت یا حتی سیستم محل کار که افراد زیادی به آن دسترسی دارند.

۸. دقت در authorize  کردن

                 دقت در authorize  کردن                 

گاهی اوقات برنامه‌هایی را روی گوشی نصب میکنیم که از ما اجازه‌ دسترسی به اکانت اینستاگرام ما را میخواهند! خوب دقت کنیم و ببینیم که آیا این اپلیکیشن‌ها، اپلیکیشن‌های معتبری هستند و از جای معتبری دانلود شده‌اند یا خیر؟ اگر از جای نامعتبر دانلود شده‌اند به آن‌ها اجازه‌ی دسترسی یا همان authorizeرا ندهیم. بسیاری از کاربران از اطلاعات اکانت اینستاگرامشان برای عضو شدن در اپلیکیشن‌های دوستیابی، بازی آنلاین و یا ویرایش عکس استفاده می‌کنند. استفاده از اینستاگرام برای ورود به این اپلیکیشن‌ها، به این معناست که آن برنامه‌ها می‌توانند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشد. در نتیجه اگر به دنبال جلوگیری از هک شدن اکانت اینستاگرام خود هستید، بهتر است در وارد کردن اطلاعاتتان در اپلیکیشن‌های دیگر دقت کافی را به خرج دهید. برای مدیریت اپلیکیشن‌هایی که از اطلاعات حساب اینستاگرام شما استفاده می‌کنند، از طریق کامپیوتر وارد وبسایت اینستاگرام شوید و گزینه Apps and Websites را انتخاب نمایید. در این بخش، لیستی از این اپلیکیشن‌های برای شما نمایش داده می‌شود. در نهایت می‌توانید در صورت مشاهده یک مورد مشکوک، گزینه Revoke Access را انتخاب کنید تا دسترسی آن برنامه به اطلاعات اینستاگرام شما قطع شود.

۹. لینک کردن اکانت اینستاگرام‌ به اکانت فیسبوکمان

با لینک کردن، نگرانی‌ از هک شدن می تواند کاهش پیدا کند.

۱۰. استفاده از ویژگی Two-Factor Authentication یا همان ورود دو مرحله ای

                استفاده از ویژگی Two-Factor Authentication برای جلوگیری از هک اینستاگرام                

با فعال کردن این ویژگی، در هنگام ورود کاربر بجز اینکه باید پسورد را وارد کند ، وارد کردن کدی که به موبایل او پیامک می شود نیز ضروری است. در این قسمت باید بدانیم که اگر شخصی پسورد ما را داشته باشد برای اینکه بخواهد به اکانت اینستاگرام ما وارد شود باید به گوشی ما دسترسی داشته باشد و توانایی خواندن پیامک هایمان را نیز دارا باشد.

برای فعال کردن تایید دو مرحله ای در اینستاگرام مراحل زیر را باید دنبال کنیم:

اول. در برنامه اینستاگرام به صفحه پروفایل می رویم.

دوم. بالا سمت راست صفحه روی گزینه تنظیمات یا ...ضربه می زنیم.

سوم. در منویی که ظاهر می شود روی گزینهTwo-Factor Authentication ضربه می زنیم.

                      تایید دو مرحله ای در اینستاگرام                      

چهارم. بعد فعال کردن این گزینه، از ما شماره موبایلمان پرسیده می شود. آن را وارد می کنیم تا کد تاییدی به آن پیامک شود.

حالا از این به بعد برای وارد کردن اکانت اینستاگرام در یک دستگاه جدید نیاز به یک کد دوم داریم که از طریق پیامک از سمت اینستاگرام برای ما فرستاده می شود. شاید از خود بپرسیم اگر شماره موبایل خودم در آینده در دسترس نباشد چه؟!  درهمین بخشی که هستید 5 کد بازیابی به ما داده می شود که با هر کدام از این کدها می توانیم حتی بدون نیاز به دریافت پیامک وارد حساب خود شویم. این 5 کد را در جای امن یادداشت کنیم.

                                  وارد کردن کد امنیت در اینستاگرام

                      

۱۱. احتیاط در استفاده کردن از برنامه های افزایش دهنده فالوور

این روزها در نظر مردم تعداد فالور(Follower) نشان دهنده محبوبیت و یا اعتبار صفحه اینستاگرام است و این در جامعه القا شده که افراد مشهور و معروف مساوی با فالورهای فراوان است! این تب آنچنان فراگیر شده که برای افزایش فالور کاربران با هزینه‌های بالا اقدام به خرید و فروش اکانت‌های دیگران می‌کنند. با توجه به آمار بالای کاربران ایرانی شاهد ظهور انواع و اقسام برنامه‌های افزایش دهنده فالور نیز هستیم. اساس کار این برنامه‌ها به این گونه است که اطلاعات کاربری اینستاگرام و اجازه دسترسی به اکانت را به این برنامه می‌دهیم و ما با فالو کردن کاربر دیگری سکه‌های مجازی در برنامه به دست می‌آوریم که با استفاده از همین سکه‌ها می‌توانید برای خود نیز فالور بگیریم یا درخواست کنیم. تا این جای کار این فرآیند منطقی به نظر می‌رسد اما دقیقاً مشکل کجاست؟  مساله اینجاست که این برنامه برای کارکرد خود نیاز به ورود به حساب کاربری ما در  instagramدارد و از ما درخواست نام کاربری و رمز عبور می‌نماید. ورود نام کاربری و رمزعبور همانا و دریافت این اطلاعات شخصی ما توسط سازنده و استفاده از اکانت ما همانا! اغلب این برنامه‌های افزایش فالور اینستاگرام بسیار زیرکانه و دقیقاً همانند صفحه ورود در وبسایت رسمی اینستاگرام طراحی شده‌اند. به طوری که حتی افراد حرفه‌ای نیز توانایی تشخیص این صفحات تقلبی(Fake Page) را ندارند. یکی از مهمترین وجه تمایز این صفحات ساختگی با صفحه اصلی آدرس آن است و باید حتماً با آدرسInstagram.com  شروع شده باشد و در غیر این صورت آن صفحه حتماً ساختگی و غیر رسمی است و قصد هک کردن و به دست آوردن اطلاعات ورود ما را دارد. برنامه نویسان و هکرهای این گونه نرم افزارها اغلب به صورت واضح اقدام به نفوذ در اکانت ما نمی‌کنند و به نوعی قربانی‌های خود را دست چین می‌کنند. برای مثال کاربری که دارای 25000 فالور می‌باشد طعمه خوبی برای آنها به شمار می‌آید که البته نتیجه چیزی نیست جز فروش اکانت ما و قطع دسترسی ما به اکانت که همان هک شدن می‌باشد. پس همواره در استفاده از این نرم افزارها بسیار محتاط عمل کنیم. و اگر به دنبال تبلیغ و درآمدزایی هستیم از راه درست و معتبر این  کار را انجام دهیم.

۱۲. خصوصی یا عمومی بودن صفحه، تاثیری بر روی هک شدن ما ندارد ولی اگر صفحه شخصی داریم بهتر است برای حفظ حریم خصوصی خود از قابلیت خصوصی کردن اکانت اینستاگرام استفاده کنیم.

اینها مواردی بود که در بررسی علتهای هک شدن اینستاگرام جمع آوری شده است. اگر علتهای دیگری هم به نظر شما می رسد که در جلوگیری از هک اینستاگرام باید رعایت شود، لطفا در قسمت نظرات بیان کنید.

 

 

مطالب مرتبط:

1396/09/01

نظرات کاربران

abn

نکاتی برای جلوگیری از هک اینستاگرام مفید بود

مریم پورهمدانی

لطفا در مورد نکاتی برای جلوگیری از هک اینستاگرام مطالب بیشتری بزارید. ممنون

مرضیه

نکاتی برای جلوگیری از هک اینستاگرام خیلی عالی بود.

بهار راد

نکاتی برای جلوگیری از هک اینستاگرام واااااااااای مرسی داداشم بیچاره کرد منو

reza

نکاتی برای جلوگیری از هک اینستاگرام

مشاهده همه نظرها

فرم نظر سنجی