1399/06/05

بهترین نرم افزارهای رایگان و پولی برای تحلیل اینستاگرام

تحلیل اینستاگرام

امروزه اینستاگرام به یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی در دنیای دیجیتال تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۷ اعلام شد که بیش از ۷۰ درصد کسب و کارهای فیزیکی، وارد دنیای آنلاین شده و سرمایه گذاری عظیمی در این حوزه انجام داده‌اند. یکی از اشتباهات معمول افراد تازه کار در دنیای مجازی، دست کم گرفتن رقبا و تاثیر استراتژی درست در رسیدن به اهداف است. به عبارت دیگر، بسیاری از افراد هیچ شناختی بر روی فاکتور‌های اساسی سنجش یک حساب کاربری اینستاگرام ندارند و فقط صرفا اقدام به انتشار پست و استوری می‌کنند. اما پیشروی در اینستاگرام بدون برگشتن به عقب و درس گرفتن از اشتباهات گذشته، غیر ممکن است. به همین دلیل ادمین‌ها نیاز به ابزارهایی خواهند داشت که بتوانند استراتژي‌های اجرا شده را تحلیل و بررسی کنند و میزان موفقیت آن‌ها را به دست بیاورند. به همین دلیل در ادامه این مقاله قصد داریم تا نگاهی به ابزارهای رایگان و پولی تحلیل اینستاگرام بیاندازیم. با استفاده چنین ابزارهایی، شما به راحتی می‌توانید سلیقه کاربران و صدها اطلاعات ارزشمند دیگر را به دست آورده و طبق آن، استراتژي تولید محتوا مناسبی انتخاب کنید.

ابزارهای رایگان تحلیل اینستاگرام

ابزارهای رایگان تحلیل اینستاگرام

Instagram insight

اگر از حساب کاربری بیزینسی در اینستاگرام استفاده می‌کنید، به صورت پیش فرض به ابزار تحلیل اینستاگرام با نام Instagram Insight دسترسی خواهید داشت. با بهره‌گیری از این ابزار، شما می‌توانید زمان فعالیت کاربران را به دست آورده و ایمپرشن و ریچ هر پست را مشاهده نمایید.

علاوه بر این، اینستاگرام مقایسه‌ای بین پست‌های اورجینال و پست‌های تبلیغاتی انجام می‌دهد و شما را از میزان بازدهی استراتژی بازاریابی خود مطلع می‌سازد. متاسفانه در حال حاضر، هیچ نسخه دسکتاپی برای این قسمت از برنامه وجود نداشته و اطلاعات تنها از طریق خود اپلیکیشن اینستاگرام قابل دسترسی خواهد بود. به علاوه، باید اعتراف کنیم که Instagram insight ظاهر خیلی جذابی ندارد. با این حال بسیاری از افراد معتقدند که این اطلاعات تا حد بسیار زیادی می‌تواند کمک فراوانی در تحلیل اینستاگرام بکند.

Iconsquare

  Iconsquare نرم افزار تحلیل اینستاگرام  

اپلیکیشن Iconosquare می‌تواند سه ویژگی بسیار کاربردی برای تحلیل اینستاگرام را به صورت یکجا در اختیارتان قرار دهد. با استفاده از این برنامه، علاوه بر زمان‌بندی انتشار پست‌ها، شما می‌توانید از اتفاقات روز حوزه‌های مرتبط باخبر شده و عملیات تحلیل و آنالیز حساب کاربری خودتان را به صورت گروهی انجام دهید. 

آنالیز این اطلاعات، دید درستی در خصوص میزان تعامل کاربران، ایمپرشن و ریچ پست‌ها و در نهایت عملکرد استوری‌ها به شما می‌دهد. 

Iconosquare همچنین قابلیت جستجوی هشتگ و یا بررسی رقبا را نیز به کاربرانش ارائه می‌دهد. این کار به دیجیتال مارکتر‌ها اجازه می‌دهد تا عملکرد خود را با سایر افراد بسنجند و راه‌هایی جذاب‌تری برای جذب مخاطب پیدا کنند. این اپلیکیشن دو هفته اشتراک رایگان را برای کاربرانی که برای اولین بار ثبت نام می‌کنند در نظر گرفته است.

Squarelovin

اپلیکیشن Squarelovin اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که با استفاده از آن‌، می‌توانید یک تحلیل دقیق از حساب کاربری خود در اینستاگرام انجام دهید. به عنوان مثال، Squarelovin آماری از میزان بازدید ماهانه پست‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین قابلیت مشاهده میزان بازدید محتوا به صورت ماهانه، روزانه و حتی ساعتی نیز وجود دارد.

این ابزار همچنین راهکارهایی برای افزایش تعامل با کاربران و نحوه جلب توجه آن‌ها را نیز به شما معرفی می‌کند. با استفاده ازSquarelovin  شما قادر خواهید بود تا زمان مناسب برای انتشار پست را به دست آورده و یک برنامه زمانی دقیق درست کنید.

Crowdfire

      Crowdfire برای تحلیل اینستاگرام      

ابزار Crowdfire علاوه بر ارائه قابلیت زمان‌بندی پست‌ها، به کاربران این امکان را می‌دهد تا عملکرد خود طی یک دوره زمانی را به دقت بررسی کرده و اشکالات خود را دریابند. اما مهم‌ترین ویژگی Crowdfire در تحلیل اینستاگرام، این است که کاربرانش را با دیگر محتواهای مرتبط در اینستاگرام، آشنا می‌سازد. این اپلیکیشن با بررسی مقالات و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی، دیجیتال مارکترها را در دستیابی به یک استراتژی بهینه کمک می‌کند.

این ابزار می‌تواند با استفاده از تصاویر گرافیکی، نحوه عملکرد شما را به صورت خیلی واضح نمایش دهد. همچنین Crowdfire قادر است تا اطلاعات بسیار جزئی و پیشرفته‌ای که در طول زمان‌های طولانی جمع‌آوری شده است را در اختیار شما قرار دهد.

Pixlee

این اپلیکیشن که توسط بسیاری از برندهای مطرح دنیا مانند Kenneth Cole و Sonos استفاده می‌شود، یک ابزار بسیار ساده و در عین حال کارآمد است. این ابزار به راحتی امکان اشتراک گزارشات مختلف را بین اعضای یک تیم بازاریابی فراهم می‌کند. این امر سبب می‌شوند که همه اعضا به طور یکجا به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته و به دنبال راه‌هایی برای جذب بیشتر مخاطب و افزایش تعامل با کاربران باشند.

علاوه بر این، این ابزار در پیدا کردن اینفلوئنسرهای مرتبط با برندتان، کمک حال شما خواهد بود. در نتیجه Pixlee یک نرم افزار بسیار کارآمد در زمینه تحلیل اینستاگرام و طراحی کمپین تبلیغات اینستاگرامی مختلف از جمله تبلیغات بازدیدی اینستاگرام و تبلیغات ایمپرشن اینستاگرام و یا تبلیغات ریچ اینستاگرام است.

Union Metrics

         Union Metrics برای تحلیل اینستاگرام         

Union Metrics یک ابزار تماما رایگان نیست. اما این امکان را برای کاربران اینستاگرام فراهم کرده تا به صورت ماهیانه بتوانند حساب کاربری خود را تحلیل و بررسی کنند. آنالیز‌های صورت گرفته به شما نشان خواهند داد که کاربران با کدام دسته از محتوای تولید شده، ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند و بیشتر در چه ساعتی فعال هستند.

نسخه رایگان این برنامه، تنها فعالیت شما در طی ۳۰ روز گذشته را مورد بررسی قرار می‌دهد. اما به هر حال Union Metrics یک ابزار کاربردی برای تحلیل عملکرد کوتاه‌-مدت شما در اینستاگرام است.

Socialbakers

شاید از لحاظ ظاهری، Socialbakers از سایر ابزارهای موجود در این لیست ضعیف‌تر باشد. اما این ابزار همچنان اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار ادمین‌ها قرار می‌دهد. از جمله این اطلاعات، می‌توان به نمایش پست‌هایی با بیشترین لایک و کامنت اشاره کرد.

علاوه بر این، SocialBakers می‌تواند تحلیل کاملی از فعالیت شما در اینستاگرام ارائه دهد. با مقایسه این گزارش و گزارش‌های صفحات رقیبان خود، شما به راحتی می‌توانید متوجه نقاط ضعف و قدرت آن‌ها شده و استراتژي مناسبی برای سبقت گرفتن از آن‌ها را انتخاب نمایید.

ابزارهای پولی تحلیل اینستاگرام

             ابزارهای پولی تحلیل اینستاگرام             

Hubspot Social Inbox

 با استفاده از این برنامه، شما می‌توانید صفر تا صد یک کمپین تبلیغاتی را طراحی کرده و در پلتفرم‌های مختلف اجرا کنید. شما همچنین قادر خواهید بود تا بلاگ خود را با سایر شبکه‌ها اجتماعی از قبیل توییتر، لینکدین و ... یکپارچه سازی کرده و شانس دیده شدن محتوای خود را به طرز قابل توجهی افزایش دهید.

علاوه بر این، Hubspot Social Inbox اجازه جستجو کلمات کلیدی متفاوت را به شما می‌دهد. با استفاده از این قابلیت، شما می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن از تمام اتفاقات مرتبط با حوزه فعالیت خود با خبر شده و در صورت نیاز به آن‌ها واکنش نشان دهید. 

با بررسی و آنالیز گزارشات Hubspot Social Inbox شما می‌توانید عملکرد خود در بازه‌های زمانی مختلف را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید و تاثیر آن بر روی مخاطبان را بررسی کنید. این شیوه تحلیل در اینستاگرام به شما کمک می‌کند که با سلیقه کاربران فضای مجازی آشنا شده و بر طبق سلیقه آن‌ها، به تولید محتوا بپردازید.

Sprout Social

                Sprout Social                

ابزار تحلیل اینستاگرام Sprout Social به شما کمک می‌کند تا تمام موارد زیر را به صورت یکجا مورد آنالیز و بررسی قرار دهید.

عملکرد استوری اینستاگرام

میزان رشد مخاطب

عملکرد پست‌ها اینستاگرام

عملکرد هشتگ‌ها

علاوه بر مواردی که در بالا مطرح کردیم، فاکتورهای دیگری هم هستند که به شما در داشتن یک دید دقیق کمک می‌کنند. شما همچنین قادر خواهید بود تا فعالیت حریفان خود را به دقت دنبال کرده و در صورت نیاز، از آن‌ها الگو برداری کنید.

Hootsuite

 اگر به دنبال ساخت داشبوردی برای بررسی تمام کانال‌های ارتباطی خود با مشتریان هستید، Hootsuite می‌تواند یک انتخاب مطمئن باشد. این ابزار با تمام شبکه‌های اجتماعی از قبیل اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و ... سازگار است. به طوری که کاربر می‌تواند زمان انتشار پست‌های خود در هر یک از این شبکه‌ها را برنامه ریزی کند.

Hootsuite این امکان را به تیم‌های بازاریابی می‌دهد که با یکدیگر ارتباط داشته و روی کمپین‌ها و آمار به دست آمده از شبکه‌های اجتماعی کار کنند. قابلیت‌هایی مانند امکان اختصاص هر موضوع به یک کاربر خاص، انتشار گزارش در بازه‌های زمانی مختلف و همچنین تحلیل فاکتور‌های تاثیرگذار، از دیگر امکانات Hootsuite هستند. مدیران بازاریابی همچنین می‌توانند با استفاده از این ابزار، میزان بازدید کاربران از محتواهای مختلف را آنالیز کرده و استراتژی محتوایی را به روز رسانی نمایند.

Keyhole

                     Keyhole برای تحلیل اینستاگرام                     

یکی از بهترین ابزارهای آنالیز هشتگ در شبکه‌های اجتماعی، Keyhole است. این اپلیکیشن که توسط بیش از ۵۰۰۰ آژانس تبلیغاتی و دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌شود، تحلیلی بسیار کامل از عملکرد تمام هشتگ‌ها را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. 

Keyhole همچنین می‌تواند نقش موثری در مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی اینفلوئنسرها داشته باشد. بسیاری از کسب و کارها در جهت افزایش آگاهی از برند و همچنین بالا بردن میزان فروش، سعی در همکاری با افراد تاثیرگذار اینستاگرام دارند. اما انتخاب یک اینفلوئنسر مناسب با خدمات و محصولات یک برند، کار چندان آسانی نیست. چرا که یک انتخاب اشتباه، علاوه بر اینکه هزینه سنگینی را بر دستان شما خواهد گذاشت، ممکن است به اعتبار برندتان نیز خدشه وارد کند. لذا بهتر است پیش از شروع همکاری با یک اینفلوئنسر، صفحه او به طور کامل بررسی و رفتار مخاطبانش کنترل شود. اینجاست که Keyhole می‌تواند با ارائه اطلاعات دقیق و تحلیل درست، شما را در انتخاب یک اینفلوئنسر کمک کند.

Command

در بین تمام اپلیکیشن‌های تحلیل اینستاگرام که تا به این جا معرفی شد، Command کمترین هزینه را برای شما به همراه خواهد داشت. به کمک این برنامه، شما می‌توانید میزان ورودی هر هشتگ را مشاهده کرده و بهترین گزینه را انتخاب نمایید. اگر به دنبال پیدا کردن میزان تعامل کاربران با هشتگ‌های مختلف هستید و می‌خواهید بدانید که هر هشتگ تا چه میزان بر روی لایک‌ها و کامنت‌های پست‌ها تاثیر گذاشته، Command شما را به هدفتان می‌رساند.

همانطور که در مقاله‌های قبل هم اشاره کردیم، بررسی هشتگ‌ها می‌تواند اطلاعات بسیاری دقیقی از نحوه رفتار کاربران در اینستاگرام را به ما بدهد. به طور مثال، اگر بررسی‌ها به شما ثابت کند که یک هشتگ خاص توانسته تاثیرات مثبتی بر روی حساب کاربری رقیبتان داشته باشد، شما هم می‌توانید با استفاده از آن و تولید محتوای مرتبط، کاربران زیادی را جذب کنید. 

سخن آخر

تحلیل اینستاگرام یکی از کلیدی‌ترین روش‌های موفقیت در این شبکه اجتماعی است. بدون شک انجام این کار بدون استفاده از ابزارها و نرم افزارهای مختلف، امکان پذیر نیست. مشاهده آمار و تحلیل صحیح آن‌ها، می‌تواند شما در شناخت بهتر مخاطب کمک کرده و باعث پیشرفت حساب کاربری اینستاگرامتان شود.

 

مطالب مرتبط:

1399/06/05

فرم نظر سنجی