1399/11/20

کانالهای پیام رسانها برای کسب و کارها

کانالهای پیام رسانها

یک کسب و کار برای موفقیت در فضای اینترنت، باید بتواند از مسیرهای مختلفی با کاربران در ارتباط باشد. از آنجایی که روز به روز به تعداد کاربران فضای مجازی افزوده می‌شود، شکی نیست که برای شناساندن یک برند، باید از استراتژی‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی متنوع بهره برد. در این میان، فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و تلگرام، از جمله مسیرهای ارتباطی هستند که در مقایسه با سایرین، بازدهی بالاتری دارند. 

به دلیل وجود مخاطب بیشتر و ابزارهای متنوع در اینستاگرام و فیسبوک، بسیاری از برندها ترجیح می‌دهند برای رسیدن به اهداف خود در فضای آنلاین، کمپین‌‌هایشان را در این شبکه‌ها راه‌اندازی کنند. موضوعی که سبب می‌شود رقابت در این دو حوزه بسیار سخت‌تر از سایر پلتفرم‌ها باشد. در نتیجه کسب و کارهایی که بودجه فراوان برای ساخت کمپین و تبلیغات در اینستاگرام و فیسبوک را ندارند، نمی‌توانند مانور چندانی در این دو پلتفرم بدهند. بنابراین بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط، برای افزایش میزان آگاهی از برند، به تبلیغات در کانالهای پیام رسان تلگرام روی می‌آورند.

مزایای استفاده از کانالهای پیام رسان

مزایای استفاده از کانالهای پیام رسان

در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها برای ارتباط با مشتریانشان از شبکه‌های پیام‌رسان استفاده می‌کنند. این پلتفرم‌ها با برخورداری از امکانات متنوع، به کسب و کارها اجازه می‌‌دهند تا به سوالات کاربران خود پاسخ داده و نظر مشتریانشان را جویا شوند. همچنین کسب و کارها می‌توانند از طریق کانال پیام رسان، اخبار مرتبط با خودشان را به کاربران انتقال دهند. کارهایی از قبیل ثبت سفارش آنلاین، پشتیبانی در لحظه و همچنین معرفی محصول نیز به وسیله کانالهای پیام رسانها مانند کانالهای تلگرامی قابل انجام است. کسب و کارها با بهره‌مندی از کانال تلگرام، می‌توانند استراتژی‌های تبلیغاتی گسترده‌ای را نیز در این فضا به کار بگیرند. ایجاد کمپین مشترک با کسب و کارهای دیگر و یا معرفی برند از طریق کانالهای تبلیغاتی تلگرام، از مواردی است که می‌تواند در زمینهBrand Promotion به کمک کسب و کارهای کوچک و متوسط بیاید.

برای موفقیت در پیام رسانها به چه چیزهایی نیاز داریم؟

  برای استفاده از کانالهای پیام رسانها برای کسب و کار خود به چه چیزهایی نیاز داریم؟ 

مهم‌ترین نکته در خصوص پیام رسانهایی مانند تلگرام، این است که در این پلتفرم، خبری از محتوای تبلیغاتی یا Sponsored Content نیست. به عبارت دیگر، شما نمی‌توانید با پرداخت پول به تلگرام، محتوای خود را به کاربران آن نمایش دهید. این موضوعیست که از ابتدای پیدایش این شبکه اجتماعی وجود داشته و سازندگان این پلتفرم تاکنون به اجرای آن پایبند هستند. همین امر سبب می‌شود تا ادمین‌های کانال‌های پرمخاطب تلگرام، بتوانند از طریق تبلیغات تلگرامی کسب درآمد کنند. در ادامه این بخش، به شما می‌گوییم که چگونه با چند اقدام ساده،‌ می‌توانید وارد فضای تلگرام شده و کسب و کار خود را در این پلتفرم توسعه دهید.

۱. ساخت کانال

    ساخت کانال برای کانالهای پیام رسان   

یک کسب و کار برای شروع فعالیت در تلگرام، باید یک کانال بسازد. این امر باعث می‌شود تا کاربران با عضویت در آن، بتوانند پیام‌های منتشر شده را مشاهده نمایند. کانال‌های تلگرام توسط افرادی به نام ادمین مدیریت می‌شوند و محدودیتی در تعداد مخاطبان و محتوا وجود ندارد. هر زمان که ادمین‌ها پست جدیدی را منتشر می‌کنند، کاربرانی که در کانال عضو شدند، می‌توانند نوتیفیکشن مربوط به پست جدید را بر روی گوشی یا کامپیوتر خود مشاهده کنند. به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کارها برای ترغیب کاربران به عضویت، پیشنهادات ویژه خود را تنها در اختیار کاربران کانال تلگرامشان قرار می‌دهند. ( مقاله ساخت کانال تلگرام را مطالعه نمایید.)

۲. تعیین نوع کانال (عمومی و یا خصوصی)

 کانال عمومی

در زمان ساخت یک کانال در تلگرام، دو گزینه در مقابل شما وجود دارد. ساخت کانال به صورت عمومی و ساخت کانال به صورت خصوصی. تفاوت دو کانال، در این است که برای عضویت در یک کانال خصوصی، شما به اجازه مستقیم ادمین نیاز خواهید داشت. در نتیجه اگر به دنبال این هستید که تنها برخی مشتریان خاص از پیشنهادات ویژه‌ شما با خبر شوند، کافیست آن‌ها را در کانال خصوصی خود اضافه کنید. البته کانال‌های خصوصی، امکان همکاری با کانالهای تبلیغاتی تلگرام را ندارند. به صورت کلی، هر کسب و کار برای معرفی خود در این پلتفرم، بهتر است از یک کانال عمومی استفاده نماید. 

۳. ساخت ربات تلگرام

       ساخت ربات تلگرام      

 یکی از بهترین جنبه‌های فعالیت در برنامه‌های پیام‌رسان به خصوص تلگرام، استفاده از ربات‌ها برای انجام کارهاست. به صورت کلی، ربات‌ها می‌توانند سرعت و دقت انجام کارهای مختلف را بالا برده و به کسب و کارها برای مدیریت آسان امور مختلف کمک کنند. 

کانال‌های مجهز به ربات می‌توانند آمار بسیار دقیقی از نحوه دیده شدن تبلیغات و همچنین تعامل کاربران با پست تبلیغاتی را در اختیار کسب و کارها قرار دهند. در نتیجه تیم‌های بازاریابی می‌توانند با بررسی این اطلاعات، اصلاحات لازم برای افزایش تعامل کاربران با محتوا را انجام دهند. استفاده از ربات‌ها همچنین از لحاظ اقتصادی نیز به نفع یک کسب و کار است. چرا که به جای استخدام چندین نفر برای انجام‌ کارهای مختلف، می‌توان از ربات‌ها برای انجام آن‌‌ها استفاده کرد. 

تلگرام، دست برنامه‌نویس‌ها را برای طراحی ربات و به کارگیری آن باز گذاشته است. به صورتی که با مراجعه به سایت تلگرام می‌توانید راهنمای مرحله به مرحله ساخت ربات را مشاهده نمایید. اگر شما دانش برنامه‌نویسی ندارید، می‌توانید با مراجعه به برخی سایت‌ها و در کنار هم قراردادن ویجت‌های متنوع، ربات مخصوص خود را طراحی کرده و آن را در کانال قرار دهید.

۴. استفاده از استیکرها و تصاویر گیف

         ساخت استیکر برای کانالهای پیام رسانها        

یکی از راهکارهای جذاب‌تر کردن کانال تلگرام، استفاده از تصاویر متحرک و یا استیکرهاست. به عنوان مثال، شما می‌توانید تصاویر متحرک و یا استیکرهای مربوط به کسب و کار خود را ساخته و در کانال تلگرام‌تان به اشتراک بگذارید و از کاربران بخواهید که آن‌ها را ذخیره و استفاده کنند. ساخت این تصاویر نیازمند زمان طولانی نیست و تنها با چند کلیک ساده، می‌توانید استیکر مخصوص خود را بسازید. پیش از شروع به ساخت استیکر، به نکات زیر توجه نمایید:

سایز حداقلی تصاویر برای تبدیل شدن به استیکر، ۵۱۲ پیکسل است

قوانین کپی رایت باید در ساخت استیکر رعایت شود

بهترین فرمت برای ساخت استیکر، فرمت PNG است

استیکر باید مناسب با هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ ساخته شود

در صورت داشتن هر گونه سوال در خصوص استیکرهای تلگرام، می‌توانید به راحتی با ربات‌های پشتیبان تلگرام ارتباط برقرار کرده و مشکل خود را شرح دهید.

تفاوت راه‌اندازی کمپین در تلگرام با سایر شبکه‌ها

             تفاوت راه اندازی کمپین در تلگرام با سایر شبکه ها            

کسب و کارها می‌توانند اهداف متفاوتی از راه‌اندازی کمپین‌ در شبکه‌های اجتماعی داشته باشند. در نتیجه پلتفرمی را انتخاب می‌کنند که علاوه بر رساندن آن‌ها به نتیجه دلخواه، بتواند اطلاعات متنوعی را در خصوص عملکرد کمپین به ایشان ارائه دهد. تلگرام به عنوان یک پیام‌رسان جهانی، می‌تواند نیازهای مختلف کسب و کارها در زمان راه‌اندازی کمپین را برآورده کند. به همین دلیل است که انتشار پست در کانالهای پیام رسان تلگرام، یکی از پربازده‌ترین شیوه‌های تبلیغات آنلاین است.

نکته مهم در خصوص این پیام‌رسان، Cloud Base بودن آن است. به صورت کلی، تمام اطلاعات رد و بدل شده در تلگرام، در فضای ابری ذخیره می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث ذخیره حجم زیادی حافظه بر روی گوشی و یا دسکتاپ شما شود.

علاوه بر این، تلگرام یکی از ایمن‌ترین شبکه‌های پیام‌رسان در جهان است. شرکت تلگرام به صورت کاملا مستقل کار می‌کند و در اساس‌نامه آن اعلام شده که شرکت به هیچ عنوان به فروش نمی‌رسد. در نتیجه کاربران می‌توانند اطمینان حاصل کنند که شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و فیسبوک، نمی‌توانند با خرید این شرکت، در قوانین و نحوه مدیریت اطلاعات دخالت داشته باشند. 

یکی از جدیدترین قابلیت‌های تلگرام که در آینده نه چندان دور در تمام دنیا در دسترس خواهد بود، امکان جابه‌جایی پول است. این امر از طریق ربات MoneyTalk برای کاربران تلگرام در روسیه و برزیل در دسترس است و افراد می‌توانند به کیف پول یکدیگر پول واریز کنند. امنیت این موضوع، تا حدی بالاست که مدیران تلگرام برای هر کسی که بتواند این قابلیت را هک کند، دویست هزار دلار جایزه تعیین کرده‌اند. این قابلیت، انجام تبلیغات در بستر تلگرام را نیز به شدت ایمن کرده و امکان کلاه‌برداری از کانالهای پیام رسان تلگرام را کاهش می‌دهد.

سخن آخر

 تلگرام یکی از محبوب‌ترین پیام‌‌رسان‌های دنیاست که میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان در حال استفاده از آن هستند. تلگرام این محبوبیت گسترده خود را مدیون سیاست‌های درست و همچنین رایگان بودن تمام امکانات برای همه کاربرانش است. گستردگی کاربران تلگرام، این پیام‌رسان را به یکی از پلتفرم‌های مورد علاقه کسب و کارها برای تبلیغات تبدیل نموده است. به صورت کلی، کسب و کارها می‌توانند با استفاده از راه‌اندازی کانال پیام رسان تلگرام، علاوه بر ارتباط مستقیم با مخاطبان و مشتریان خود، به وسیله همکاری با دیگر کانالهای پیام رسان برای تبلیغات، کمپین‌هایی را برای افزایش سطح آگاهی از برند و جذب مخاطب جدید ایجاد نمایند. در نتیجه صاحبان کانال‌های پرمخاطب نیز این امکان را دارند تا از طریق تلگرام برای خود کسب درآمد کنند. برای تبلیغات در تلگرام می‌توان از خدمات سایت موبودید استفاده نمود.

 

مطالب مرتبط:

1399/11/20

فرم نظر سنجی