1399/07/30

الگوریتم اینستاگرام چگونه مطالب را به ما نشان میدهد؟

الگوریتم اینستاگرام

اینستاگرام در طول سال‌ها نحوه نمایش پست‌های کاربران به یکدیگر را بارها تغییر داده است. الگوریتم‌های اینستاگرام تاثیر مستقیمی بر نحوه نمایش محتوا به کاربر دارند. در نتیجه، سازگاری محتوای تولید شده با جدیدترین الگوریتم اینستاگرام می‌تواند تاثیر مستقیم بر روی میزان تعامل کاربران داشته باشد. به همین دلیل افرادی که در زمنیه بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌کنند، باید همواره اطلاعات خود در خصوص الگوریتم‌های اینستاگرام را به روز نگه دارند. در این مقاله از موبودید، قصد داریم تا عوامل تاثیر گذار در نحوه نمایش محتواهای مختلف به مخاطب مورد بررسی قرار دهیم.

Instagram Feed دقیقا چگونه کار می‌کند؟

Instagram Feed دقیقا چگونه کار می‌کند؟

از زمان اولین معرفی اینستاگرام در سال ۲۰۱۶ این سوال همیشه در ذهن بازاریاب‌های دیجیتالی وجود داشته که الگوریتم اینستاگرام دقیقا به چه صورت محتوا را رتبه بندی می‌کند؟

اینستاگرام با استفاده از الگوریتم رتبه بندی، تلاش می‌کند تا همواره بهترین و مناسب‌ترین محتوا را در بخش Feed به کاربر نمایش دهد. تا به امروز، نحوه دقیق کارکرد Instagram Feed برای کسی مشخص نیست. اما اخیرا و برای اولین بار، اینستاگرام ۶ عامل کلیدی در رتبه بندی محتوا را به صورت عمومی معرفی کرده است.

در ادامه این مطلب، شما را با این عوامل و نحوه کارکرد Instagram Feed آشنا خواهیم کرد.

الگوریتم اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟

  الگوریتم اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟  

اینستاگرام به تازگی، جمعی از خبرنگاران را به دفتر خود در سانفرانسیسکو دعوت کرد تا به شایعات همیشگی در رابطه با Instagram Feed پایان دهد و نحوه دقیق کارکرد الگوریتم رتبه‌بندی خودش را به اشتراک بگذارد.

به گفته اینستاگرام، قرار گرفتن یک پست در بخش Feed اپلیکشن، به ۳ مولفه زیر بستگی دارد:

میزان علاقه

جدید بودن

میزان ارتباط

همچنین ۳ معیار دیگر که نقش کمرنگ‌تری دارند عبارتند از:

تناوب استفاده

افرادی که فالو می‌کنید

میزان استفاده

در قسمت‌های بعدی، درباره جزئیات بیشتر هر یک از این عوامل صحبت خواهیم کرد.

سه عامل مهم در رتبه‌بندی Instagram Feed

        ۳ عامل مهم در رتبه‌بندی Instagram Feed        

۱. میزان علاقه: پیش بینی اینستاگرام از میزان توجه شما به یک مطلب

هدف اصلی از معرفی algorithmic timeline در اینستاگرام، تشخیص موضوعات مورد علاقه کاربران و نمایش محتوهای مرتبط با آن بود.

ترتیب ظاهر شدن پست‌ها در قسمت Feed بر اساس میزان علاقه شما به آن مطلب، رابطه شما با شخصی که پست گذاشته است و همچنین به موقع بودن پست مشخص می‌شود.

محتوایی که به علایق شما نزدیک‌تر هستند سریع‌تر به شما نمایش داده خواهند شد. اما سوال اینجاست که اینستاگرام چگونه علاقه شما را تشخیص می‌دهد؟ یکی از روش‌هایی که الگوریتم اینستاگرام برای سنجش موضوعات مورد علاقه کاربرانش استفاده می‌کند، توجه به دسته بندی‌های مختلف محتواست. اینستاگرام به دقت تعامل شما با محتواهای مختلف را شناسایی کرده و دسته بندی‌ موضوعی محتوای مورد پسندتان را ثبت می‌کند. به طور مثال، اگر شما به صورت مداوم پست‌هایی با محوریت آشپزی را لایک کنید، اینستاگرام متوجه علاقه شما به پست‌های مرتبط با آشپزی و غذا می‌شود.

در حال حاضر با توجه به سطح تکنولوژی پردازش تصویر، دسته‌بندی عکس‌ها برای الگوریتم اینستاگرام کار چندان سختی نیست. همچنین هشتگ‌ها هم تاثیر ویژ‌ه‌ای در تشخیص دسته بندی موضوعی محتوا دارند.

اگر شما به طور مکرر با محتواهایی از یک موضوع خاص تعامل داشته باشید، اینستاگرام در آینده پست‌های مرتبط بیشتری را به شما نشان خواهد داد. حتی پست‌هایی که محبوبیت زیادی بین مردم ندارند ولی به شما مرتبط هستند، می‌توانند به راحتی بالاتر از سایر مطالب نمایش داده شوند.

۲. جدید بودن: کدام پست‌ها جدید‌تر هستند

عنصر بعدی در الگوریتم اینستاگرام، جدید بودن مطالب است. پست‌های جدید‌تر، طبیعتا جذاب‌تر هستند.

برای مثال، اتفاقی که هفته پیش رخ داده است، جذابیت کمتری نسبت به اتفاق یک ساعت پیش دارد. به همین خاطر، اولویت الگوریتم اینستاگرام با مطالب جدیدتر است. حتی اگر مطالب قدیمی بازخورد بهتری داشته باشند.  

بنابراین می‌شود گفت که مطالب جدید و به روز، رتبه بالاتری در Feed کسب می‌کنند.  با توجه به صحبت های کارشناس بازاریابی دیجیتال، توماس دیمسون، درمیابیم که الگوریتم اینستاگرام تنها پست‌هایی که توسط کاربر دیده نشده‌اند را مرتب می‌کند. مثلا فرض کنید که شما آخرین بار، ساعت ۱۱ شب گذشته آنلاین بودید و امروز ساعت ۹ صبح مجددا آنلاین شدید و در این میان ۵۰ پست گذاشته شده است. الگوریتم اینستاگرام تنها همین ۵۰ پست را برای شما مرتب می‌کند. لذا اگر به پست‌های قبلی مراجعه کنید، خواهید دید که ترتیب آن‌ها همچنان بدون تغییر باقی مانده است. در نتیجه یکی از عوامل تاثیر گذار در رتبه بندی محتوا، زمان انتشار آن است.

۳. میزان ارتباط: حساب‌هایی که بیشترین تعامل را با آن‌ها داشته‌اید

اینستاگرام در اعلامیه سال ۲۰۱۶ در رابطه با الگوریتم رتبه‌بندی عنوان کرد:

مهم  نیست چند حساب کاربری را دنبال می‌کنید، شما باید جدید‌ترین پست‌های دوستان‌ خود را ببینید.

دقیقا مشابه فیسبوک، اینستاگرام هم نمی‌خواهد تا شما پست‌‌های مهم مربوط به خانواده یا دوستان‌تان را از دست بدهید. به همین خاطر محتوای مربوط به افراد نزدیک شما اولیت بالاتری در بخش Feed اینستاگرام دارد.

الگوریتم اینستاگرام، با بررسی تعاملات گذشته شما، دوستان نزدیک و دور شما را شناسایی می‌کند. توماس دیمسون معتقد است که اینستاگرام با بررسی اطلاعات زیر، می‌تواند ارتباطات شما با سایر افراد را تشخیص ‌دهد:

افرادی که شما لایک می‌کنید (در استوری و پست)

افرادی که در دایرکت شما هستند

افرادی که جست و جو می‌کنید

افرادی که از نزدیک می‌شناسید

چگونگی تشخیص دوستان توسط الگوریتم اینستاگرام شاید به طور کامل مشخص نباشد. اما این احتمال وجود دارد که اینستاگرام میزان تعامل کاربران با یکدیگر را به عنوان فاکتوری برای تشخیص نزدیکی افراد در نظر می‌گیرد.

همچنین جست و جو کردن یک پروفایل خاص، برای اینستاگرام یک نشانه محسوب می‌شود. به عبارت دیگر، شما با جستجو یک پروفایل به صورت مجددا، به اینستاگرام نشان می‌دهید که محتوای آن حساب کاربری برای شما جذاب است. در نتیجه در دفعات بعدی، محتوای حساب کاربری مورد نظر، بالاترین رتبه را در بخش Feed کسب می‌کند.

سه عامل فرعی در رتبه‌بندی Instagram Feed

                   ۳ عامل فرعی در رتبه‌بندی Instagram Feed                   

۱. تناوب استفاده: چند وقت یکبار گوشی‌تان را چک می‌کنید؟

هر بار که وارد اینستاگرام می‌شوید، الگوریتم در تلاش است تا بهترین و مرتبط‌ترین پست‌ها را در بخش Feed قرار بدهد. بنابراین اگر روزی یک بار به سراغ اینستاگرام بروید، الگوریتم مرتبط‌ترین پست آن روز را به شما نمایش می‌دهد. حال اگر پس از یک ساعت گوشی‌ خود را چک کنید، اینستاگرام مناسب‌ترین محتوای منتشر شده طی یک ساعت گذشته را به شما نشان خواهد داد.

۲. افرادی که فالو می‌کنید

هنگامی که اینستاگرام را چک می‌کنید اگر شما هزاران حساب کاربری را دنبال کرده باشید، اینستاگرام به دنبال راهی می‌گردد تا پست‌های مربوط به این حساب‌ها را به نوبت به شما دهد. به عبارت دیگر، کسانی که افراد زیادی را فالو کرده‌اند، با پست‌های کمتری مواجه خواهند شد. این در حالیست که اگر افراد کمتری را دنبال کنید، پست‌های بیشتری از این افراد به صورت جداگانه خواهید دید.

۳. میزان استفاده: چه قدر در اینستاگرام زمان می‌گذرانید؟

میزان حضور شما در اینستاگرام نیز در اولویت‌بندی محتوا تاثیرگذار است. برای مثال، اگر شما زمان کمتری در اینستاگرام فعال باشید، الگوریتم سعی می‌کند تا مرتبط‌ترین محتوا را در مدت زمان حضور شما به نمایش بگذارد. در طرف مقابل، افرادی که زمان بیشتری را در اینستاگرام سپری می‌کنند، طیف گسترده‌تری از محتوای مورد پسندشان را مشاهده خواهند کرد.

سخن آخر

بازاریابی در اینستاگرام موضوعی فوق‌العاده هیجان‌انگیز و همواره در حال تغییر است. فراگیری نحوه کارکرد الگوریتم اینستاگرام برای کسانی که در این بستر فعالیت می‌کنند بسیار مفید خواهد بود. چرا که از این طریق می‌توانند مسیرشان را به صورت هدفمند دنبال کرده و به نتیجه اصلی خود یعنی افزایش تعامل کاربران با محتوا دست پیدا کنند.

 

 

مطالب مرتبط:

1399/07/30

فرم نظر سنجی