1400/02/15

راهنمای کامل بخش insight اینستاگرام

insight  اینستاگرام

بدون شک مهم‌ترین عامل موفقیت در اینستاگرام، تدوین استراتژي‌های درست و سپس بازبینی و اصلاح آن‌هاست. برای این منظور، ما نیازمند اطلاعاتی هستیم که بتوانیم عملکرد کارهایی که دراینستاگرام انجام داده‌ایم را بسنجیم. با بررسی این اطلاعات می‌توانید در خصوص مخاطبان خود شناخت کافی پیدا کرده و از علایق آن‌ها مطلع شوید. علی رغم وجود ابزارهای مختلف مرتبط با اینستاگرام که اطلاعات لازم برای مدیریت حساب کاربری را در اختیار شما قرار می‌دهند، همچنان بسیاری از افراد معتقدند که بخش Insight اینستاگرام کارآمدترین اطلاعات را در اختیار گردانندگان پروفایل‌های اینستاگرام قرار می‌دهد. در این مقاله موبودید، سعی داریم تا بیشتر با کارکردهای این قابلیت بسیار کاربردی در اینستاگرام آشنا شویم و بگوییم چگونه می‌توانیم از آن برای بهبود فعالیت‌های خود در این شبکه اجتماعی استفاده نماییم.

قابلیت Insight اینستاگرام چیست؟

قابلیت Insight اینستاگرام چیست؟

بخش Insight اینستاگرام بر روی حساب‌های کاربری Professional (حساب‌های Creator و Business) فعال است و مدیران صفحه می‌توانند از طریق آن، اطلاعات مربوط به فعالیت مخاطبان خود را مشاهده کنند. اطلاعات موجود در بخش Insight اینستاگرام نه تنها سطح شناخت شما از مخاطب را افزایش می‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند تا مخاطبان صفحه را بهتر بشناسید و استراتژي‌ محتوای خود را بر اساس علایق آن‌ها تنظیم نمایید.  

چگونه به بخش Insight دسترسی داشته باشیم؟

 چگونه به بخش Insight دسترسی داشته باشیم؟ 

برای باز کردن قسمت Insight، وارد پروفایل خود شوید و منو همبرگری (Hamburger Menu) را انتخاب نمایید. سپس از منوی کنار صفحه، گزینه Insight را انتخاب نمایید. 

حال شما وارد صفحه Recent Highlights می‌شوید که در آن می‌توانید اطلاعاتی در ارتباط با نرخ تعامل کاربران، تعداد فالوورها و تعداد فالوورهایی که در یک هفته اخیر جذب کرده‌اید را مشاهده کنید. صفحه Insight اینستاگرام سه تب اصلی با نام‌های Activity، Content و Audience دارد که هر کدام اطلاعات مختلفی را در خود جای داده‌اند. در ادامه مقاله موبودید، جزئیات بیشتری را در خصوص بخش‌های Insight با شما در میان خواهیم گذاشت.

بخش Insight چه اطلاعاتی را در اختیار ادمین‌های اینستاگرام می‌گذارد؟

   بخش Insight چه اطلاعاتی را در اختیار ادمین‌های اینستاگرام می‌گذارد؟   

Insight به شما اجازه می‌دهد تا نحوه تعامل کاربران با محتوای مختلف را مشاهده کنید. اطلاعاتی از قبیل میزان ریچ (Reach)، ایمپرشن (Impression)، تعداد کلیک‌ها روی لینک، تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها و سیو‌ها و ... در بخش Insight قابل دسترس خواهد بود. insight اینستاگرام قادر است آمار مربوط به دو سال گذشته را در اختیار ادمین قرار دهد. برای راحتی دسترسی به اطلاعات مورد نظر، امکان نمایش گزارشات بر اساس فاکتور‌های اندازه‌گیری (Metrics)، نوع محتوا (Content type) و دوره زمانی (Time Period) وجود دارد. آمار و اطلاعاتی که در این بخش قرار می‌گیرند به شما در فهمیدن این نکته که چه محتواهایی برای مخاطبان شما بهتر است، کمک می‌کند.

میزان ریچ (Reach)

با انتخاب گزینه Accounts Reached، وارد این قسمت خواهید شد. ریچ (Reach) در اصل نشان دهنده تعداد کاربران منحصر به فردی هستند که از پست‌های شما بازدید کرده‌اند. علاوه بر نرخ ریچ، اطلاعات دیگری هم در این بخش وجود دارند که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

ایمپرشن (Impression)

تعداد دفعاتی که پست‌های شما به کاربران نشان داده شده است.

عملکرد حساب کاربری (Account Activity)

تعداد بازدید‌های کلی پروفایل و تعداد ورودی‌ها از طریق وبسایت و یا لینک‌های منتشر شده در سایر شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام

پست‌های برتر (Top Posts)

پست‌هایی که کاربران تعامل بیشتری با آن‌ها داشته‌اند.

استوری‌های برتر (Top Stories)

استوری‌هایی که بالاترین نرخ ریچ و تعامل (Engagement) را داشته‌اند.

برترین ویدیو‌های آی‌جی‌تی‌وی‌ (Top IGTV Videos)

ویدیو‌های که در بخش آی‌جی‌تی‌وی با استقبال بیشتری مواجه شده‌اند.

ایمیل‌ها (Emails)

تعداد کاربران منحصر به فردی که CTA را دنبال کرده و ایمیلشان را وارد کردند.

Get Direction

تعداد کاربرانی که با دیدن پست‌های شما، بر روی دکمه Get Direction کلیک کرده‌اند

Follows

تعداد کاربرانی که پس از دیدن پست شما، شروع به دنبال کردن حساب کاربری‌تان کرده‌اند.

بررسی تعداد بازدید‌ها و فالوورها

در پایین قسمت Account Activity، بخشی به نام Profile Visits قرار گرفته است. در این بخش شما می‌‌توانید مجموع بازدید‌ها انجام شده از صفحه در یک بازه زمانی خاص را مشاهده نمایید.

تعداد کلیک کاربران بر روی لینک‌های منتشر شده

یکی دیگر از بخش‌های موجود در منو Account Activity، بخشی به نام Website Taps است. در این بخش شما می‌توانید تعداد دفعاتی که مخاطبان وارد لینک‌های موجود در بخش Bio شده‌اند را ببینید.

مشاهده تعامل کاربران با محتوا‌ها

با ورود به بخش Content Interactions می‌توانید اطلاعات مربوط به تعامل کاربران با محتوا از قبیل تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها، سیوها و اشتراک گذاری‌ها را مشاهده نمایید. البته این بخش علاوه بر پست‌های موجود در بخش Feed، استوری‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی را نیز شامل می‌شود که در ادامه در خصوص آن‌ها صحبت خواهیم کرد. در مقاله‌های قبلی موبودید، به اهمیت هر یک از این فاکتورها از نظر الگوریتم‌ اینستاگرام اشاره کرده‌ایم. 

مشاهده اطلاعات مربوط به مخاطبان

با ورود به قسمت Followers، اطلاعات مربوط به مخاطبان صفحه برای شما به نمایش درمی‌آید. در این صفحه تعداد افرادی که در هفته اخیر اکانت شما  را فالو یا آنفالو کرده‌اند، نشان داده می‌شود. علاوه بر این، با ورود به بخش Followers می‌توانید ببینید که مخاطبان بیشتر در چه زمان‌هایی از روز از حساب شما بازدید می‌کنند. با کمک این اطلاعات، شما می‌توانید بهترین زمان برای انتشار محتوا بر روی حساب کاربری‌تان را به دست بیاوردید. در خصوص اطلاعات مربوط به کاربران در بخش Audience بیشتر توضیح می‌دهیم.

بررسی Insight هر پست به صورت جداگانه

اگر می‌خواهید عملکرد یک پست را به صورت خاص تحت بررسی قرار دهید، کافیست آن پست را باز کرده و سپس گزینه View Insights را انتخاب نمایید. با این کار، تمام فاکتور‌های مهم برای ارزیابی عملکرد آن پست به شما نمایش داده می‌شود. 

بررسی عملکرد محتوا در بخش اکسپلور

ورود محتوا به بخش اکسپلور به این معناست که حتی افرادی که صفحه شما را دنبال نمی‌کنند هم امکان تعامل با پست‌ها و یا استوری‌های شما را خواهند داشت. ورود محتوا به بخش اکسپلور و قرار گرفتن آن در معرض دید مخاطبان جدید، باعث ورود فالوورهای بیشتر به صفحه و در نهایت، کسب درآمد بیشتر از اینستاگرام می‌شود. در نتیجه سنجش عملکرد پست‌هایی که وارد اکسپلور شده‌اند نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. 

اطلاعات موجود در بخش Discovery، نشان دهنده آمار بازدید مخاطبانی است که از طریق بخش اکسپلور اینستاگرام، محتوای شما را مشاهده کرده‌اند. علاوه بر این، تعداد افرادی که بدون دنبال کردن صفحه شما، به محتوا دسترسی پیدا کرده‌اند نیز نشان داده می‌شود.  ادمین‌های اینستاگرام وظیفه دارند تا این اطلاعات را به صورت هفته به هفته جمع‌آوری کرده و مورد بررسی قرار دهند تا از اثر بخشی استراتژي محتوای در شبکه‌های اجتماعی مطلع شوند.

Insight استوری‌ها

بررسی میزان و نحوه تعامل کاربران با استوری‌های منتشر شده در حساب کاربری، از دیگر قابلیت‌های موجود در بخش insight اینستاگرام است. برای مشاهده آمار مربوط به استوری‌های منتشر شده، وارد بخشContent You Shared شوید. در این جا می‌توانید فاکتورهای مختلف برای سنجش عملکرد هر استوری دسترسی داشته باشید.

ایمپرشن 

یکی از مهم‌ترین فاکتور‌هایی که در بخش insight قابل دسترس است، میزان ایمپرشن استوری‌های منتشر شده در اکانت شماست. مشاهده هر استوری توسط کاربر به عنوان یک ایمپرشن محسوب می‌شود. 

ریچ

منظور از ریچ یک استوری، تعداد کاربران منحصر به فردی هستند که از استوری شما بازدید کرد‌ه‌اند.

خارج شدن (Exited)

این گزینه نشان دهنده تعداد کاربرانی است که استوری شما را تا انتها ندیده و از آن خارج شدند.

ریپلای‌ها (Replies)

این عدد تعداد پیام‌هایی که کاربران از طریق استوری اینستاگرام برای شما ارسال کرده‌اند را نشان می‌دهد.

بازدیدکنندگان (Viewers)

این عدد تعداد کاربرانی را مشخص می‌کند که بر روی استوری شما کلیک کرده و یک پست اینستاگرامی را مشاهده کرده‌اند.

آمار و ارقامی که در بخش Insight استوری‌های اینستاگرام نمایش داده می‌شود، می‌تواند به شما در تدوین استراتژي محتوا بهتر کمک کند. به عنوان مثال، با بررسی فاکتور‌های بخش Navigation مانند Forward، Back، Next Story و Exited، می‌توان از میزان علاقه کاربران به موضوعاتی که در استوری منتشر شده‌اند، اطلاع پیدا کرد. به عنوان مثال، اگر تعداد Forwardها زیاد باشد، به این معناست که محتوا نتوانسته مخاطب را به خوبی جذب کند. در طرف دیگر، بالا بودن Backها نشان می‌دهد که استوری منتشر شده از نظر کاربر جذاب به نظر می‌رسد. علاوه بر این، بالا بودن تعداد Repliesها نشان دهنده تعامل زیاد کاربران با استوری است. 

بررسی کمپین‌های تبلیغاتی از طریق Insight 

                        بررسی کمپین‌های تبلیغاتی از طریق Insight                         

اگر قصد دارید یک کمپین تبلیغاتی پولی (Paid ads) در اینستاگرام راه‌اندازی کنید، بدون شک نیاز خواهید داشت تا خروجی به دست آمده از کمپین را بررسی کرده و در کمپین‌های آینده از آن استفاده نمایید. اطلاعات بخش Promotion در Insight اینستاگرام می‌تواند شما را از روند کار کمپین تبلیغاتی و میزان موفقیت آن مطلع سازد. اطلاعاتی که در Promotion نمایش داده می‌شود شامل موارد زیر است:

تعداد بازدید‌ها (Profile Visits) از محتوای تبلیغاتی

نرخ ریچ، ایمپرشن و تعامل پست تبلیغاتی

جنسیت (Gender)، سن (Age) و موقعیت مکانی افرادی که از پست تبلیغاتی شما بازدید کرده‌اند

مدیران بازاریابی با بررسی این اطلاعات می‌توانند عملکرد کمپین تبلیغاتی اینستاگرامی خود را مورد سنجش قرار داده و متوجه شوند که مخاطبان هدف آن‌ها از چه ویژگی‌هایی برخوردار هستند.

شناخت مخاطبان از طریق Insight

                           شناخت مخاطبان از طریق Insight                           

بخش Audience یکی از تب‌های موجود در Insight‌ اینستاگرام است. این بخش اطلاعاتی بسیار مهم در خصوص کاربران مانند جنسیت و محل زندگی‌شان را در اختیار شما قرار می‌دهد. بررسی این اطلاعات به شما در شناخت بهتر مخاطبان هدف و تولید محتوایی متناسب با سلیقه آن‌ها کمک می‌کند. در بخش Audience چهار فاکتور کلیدی برای شما به نمایش درمی‌آید:

جنسیت (Gender): جنسیت افرادی که شما را دنبال می‌کنند

رده سنی (Age Range): بازه سنی افرادی که شما را دنبال می‌کنند

موقعیت‌های مکانی (Top Locations): کاربران کدام شهرها بیشتر شما را دنبال می‌کنند

Followers: مخاطبان شما بیشتر در چه ساعت‌هایی از شبانه روز از حساب کاربریتان بازدید می‌کنند.

همانطور که مشخص است، بخش Audience در شناخت هر چه بهتر مخاطبان و بهبود استراتژي مارکتینگ نقش بسیار ویژه‌ای دارد. 

سخن آخر

بخش Insight اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا عملکرد محتوای منتشر شده بر روی پروفایلتان را بررسی کرده و شناخت بهتری از کاربران به دست بیاورید. با توجه به این اطلاعات، می‌توانید استراتژی محتوای خود را بهبود بخشیده و جامعه مخاطبان‌تان را روز به روز گسترش دهید. 

 

 

مطالب مرتبط:

1400/02/15

برچسب ها:

نظرات کاربران

مینا

قابلیت اینسایت واقعا جالبه

رامتین

راهنمای کامل بخش insight اینستاگرام بی نظیرههههههههههههه

پریسا

Insight من فعال نیست

رامتین

راهنمای کامل بخش insight اینستاگرام خیلی کاربردیه

رامتین

راهنمای کامل بخش insight اینستاگرام فوق العادس

مشاهده همه نظرها

فرم نظر سنجی