1400/06/08

عکاسی محصول برای اینستاگرام

عکاسی محصول برای اینستاگرام

بدون‌شک یکی از مهم‌ترین عوامل جذب مشتری برای خرید یک محصول، عکس‌هایی است که از آن در وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از برند‌های مطرح دنیا از افراد حرفه‌ای و ایده‌های جدید برای عکس‌برداری از محصولاتشان استفاده می‌کنند. این موضوع برای برندها و کسب‌وکارهایی که محصولات خود را تنها از طریق اینستاگرام به فروش می‌رسانند، از اهمیت بالاتری برخوردار است. به یاد داشته باشید که طبق آمار، شما کمتر از ۶ ثانیه وقت دارید که توجه کاربر را به یک پست اینستاگرامی جلب کنید. برای دسترسی به این هدف، شما باید یک تصویر واضح و زیبا را در مقابل دیدگان آن‌ها قرار دهید. مشکل اینجاست که تجهیزات عکاسی بسیار گران‌قیمت هستند و بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک نمی‌توانند بودجه زیادی را به خریداری دوربین‌ و یا وسایل نورپردازی اختصاص دهند. در این مقاله موبودید نکاتی در خصوص عکاسی محصول برای اینستاگرام را معرفی خواهیم کرد که به شما اجازه می‌دهند بدون نیاز به دستگاه‌های پیشرفته، تصاویر جذابی از محصولاتتان تهیه کنید.

۶ نکته مهم برایی عکاسی محصول برای اینستاگرام

قراردادن تصاویر جذاب از محصول، یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری است. در این بخش با ارائه چندین مثال، به شما ثابت می‌کنیم که عکاسی محصول برای اینستاگرام چنان که به نظر می‌رسد، سخت و پیچیده نیست.

۱. عکس‌برداری از محصول با گوشی هوشمند

عکس‌برداری از محصول با گوشی هوشمند

برای ثبت یک تصویر خوب از محصولات خود، نیازی به استفاده از دوربین‌های پیشرفته و گران‌قیمت ندارید. در عوض شما می‌توانید با استفاده از دوربین گوشی‌های هوشمند، عکس‌های باکیفیتی از محصولاتتان ثبت نمایید. به عبارت دیگر، شما برای عکاسی محصول برای اینستاگرام نیاز به صرف هزینه‌های هنگفت برای خرید دوربین عکاسی ندارید. به خصوص اگر محصولتان ابعاد نسبتا کوچکی دارد، دوربین گوشی‌ هوشمند گزینه بسیار مناسبی برای عکس‌برداری از ‌آن‌ها محسوب می‌شود. 

اگر هنوز‌ هم باور ندارید که می‌توان با استفاده از گوشی‌های هوشمند عکس‌های باکیفیت ثبت کرد، توصیه می‌کنیم تا نگاهی به تصاویر ثبت‌شده با دوربین‌های آیفون داشته باشید تا شاید نظرتان تغییر پیدا کند.

۲. استفاده از سه‌پایه برای کاهش لرزش در تصویر

  استفاده از سه پایه برای عکاسی از محصول در اینستاگرام  

پیش از توضیح درباره سه‌پایه (Tripod) بهتر است یک قانون کلی را گوش‌زد کنیم. هیچگاه برای عکس‌برداری از یک سوژه، گوشی هوشمند خود را به دیوار یا هر جسم سخت دیگری تکیه ندهید. چرا که با کوچکترین لرزشی در محیط،‌ گوشی شما بر روی سطح حرکت کرده و در نتیجه تصویر نهایی از کیفیت لازم برخوردار نخواهد بود. اگر می‌خواهید از اجسامی مانند کتاب یا هر شی دیگری برای ثابت‌ نگه داشتن گوشی هوشمند خود استفاده کنید، اطمینان حاصل نمایید که گوشی می‌تواند بدون لرزش و به صورت ثابت روی سطح باقی بماند.

بسیاری از افرادی که به‌تازگی کسب‌وکار خود را در اینستاگرام آغاز کرده‌اند، شاید نیاز به استفاده از سه‌پایه عکاسی را حس نکنند. ولی با گسترش کسب‌وکار و افزایش سطح رقابت بین تولید‌کننده‌گان محصولات مشابه، استفاده از ابزاری مانند سه‌پایه برای عکاسی محصول برای اینستاگرام ضروری به نظر می‌رسد. با نگاهی کلی، متوجه خواهید شد که دو نوع سه‌پایه عکاسی در بازار یافت می‌شود.

سه‌پایه ثابت و انعطاف پذیر

سه‌پایه‌های ثابت به طور معمول از پایه‌های آلومینیومی یا پلاستیکی ساخته می‌شوند. این دستگاه‌ها هم برای عکاسی با دوربین‌های حرفه‌ای و هم برای گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

سه‌پایه‌های انعطاف پذیر به عکاس این امکان را می‌دهند تا دوربین‌ یا گوشی‌ هوشمند خود را در حالت‌های مختلف تنظیم کند. این نوع سه‌پایه‌ها، امکان عکس‌برداری از زوایای مختلف را در اختیار عکاس قرار می‌دهند.

گریپ موبایل

دوربین‌های عکاسی از طریق یک پیچ به سه‌پایه‌ها متصل می‌شوند. اما برای اتصال گوشی‌های هوشمند بر روی آن‌ها، باید از یک ابزار کوچک به نام گریپ موبایل استفاده کنیم. به این ترتیب که گریپ با استفاده از پیچ به سه‌پایه متصل می‌شود و سپس می‌توان گوشی هوشمند را بر روی آن نصب کرد. 

در زمان عکاسی محصول برای اینستاگرام با استفاده از سه‌پایه، کافیست سوژه را در یک فضای روشن قرار داده و ارتفاع دوربین و زاویه‌ آن را تعیین کنید. 

۳. استفاده از نورهای مختلف

       استفاده از نورهای مختلف       

نورپردازی صحیح، یکی از مهم‌ترین عوامل برای ثبت یک تصویر باکیفیت است. به یاد داشته باشید که نورپردازی اصولی باعث می‌شود تا جزئیات محصول بهتر به چشم بیایند و این موضوع، کار مشتری را برای انتخاب محصول راحت‌تر می‌کند. 

برای نمایش هرچه بهتر جزئیات، در بسیاری از موارد به بیش از یک منبع نور‌پردازی نیاز داریم. عدم توجه به این موضوع باعث تاریک افتادن محصول در عکس و پایین‌ آمدن شانس خرید آن توسط مشتریان خواهد شد. به صورت کلی در عکاسی از دو نوع نور استفاده می‌شود:

نور طبیعی

نور طبیعی در اصل همان نور خورشید است که به اصطلاح به آن نور نرم (Soft Light) نیز گفته می‌شود. چرا که این نور در مقایسه با نور مصنوعی، طیف گسترده‌تری را شامل می‌شود. از این نور تنها در مواقعی می‌توان برای عکاسی محصول برای اینستاگرام استفاده کرد که:

محصول برای استفاده در فضای بیرونی طراحی شده باشد و در نتیجه، عملیات عکس‌برداری هم در محیط خارج از ساختمان انجام شود.

محصول توسط مدل پوشیده شود ( در این شرایط می‌توان ظاهر بهتری از محصول را به مشتری نمایش داد).

مواقعی که شما علاوه بر محصول، می‌خواهید اشیا یا فضای اطراف آن را هم به تصویر بکشید.

در تصویر زیر، می‌توانید تصویری که با استفاده از نور طبیعی ثبت شده را مشاهده کنید.

 نور مصنوعی

منظور از نور مصنوعی، نوری است که توسط شمع، آتش، چراغ، پروژکتور و ... به سوژه عکاسی تابانده می‌شود. نور مصنوعی که به آن نور سخت (Hard Light) هم گفته می‌شود، طیفی محدود و در عین حال متمرکز‌ی از نور را به سوژه انتقال می‌دهد. از این روش‌ نور‌پردازی برای عکاسی از محصولاتی که جزئیات بسیار زیادی دارند استفاده می‌شود تا کار بررسی و انتخاب برای مشتری راحت‌تر گردد.

در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ای از نور‌پردازی مصنوعی جهت عکاسی از محصول برای اینستاگرام را مشاهده نمایید.

به صورت کلی، توصیه می‌کنیم که تنها از یکی از روش‌های نور‌پردازی برای عکس‌برداری از محصول استفاده کنید. دلیل این امر را می‌توان تغییر میزان Sharpness تصویر دانست که بر روی کیفیت عکس نهایی تاثیر منفی خواهد داشت.

۴. از بین بردن سایه به روش‌های مختلف

صرف‌نظر از این موضوع که از کدام روش نور‌پردازی برای عکاسی محصول برای اینستاگرام استفاده می‌کنید، باید همواره به دنبال راهکاری برای کاهش سایه تشکیل شده در اطراف جسم باشید. برای این کار می‌توانید از روش‌های زیر استفاده نمایید:

Fill Light

در این روش، از یک منبع نور با شدت کمتر نسبت به منبع اصلی در زمان نورپردازی استفاده می‌شود. استفاده از Fill light می‌تواند سایه‌ای که از توسط منبع نور اصلی ایجاد می‌شود را کاهش دهد و در نتیجه کیفیت تصویر نهایی افزایش پیدا می‌کند. برای عکس‌برداری، منبع Fill light را دقیقا در مقابل منبع نور اصلی قرار دهید و محصول را بین این دو منبع نور بگذارید.

حباب‌های نوری Bounce Card

                حباب‌های نوری Bounce Card  در عکاسی از محصول در اینستاگرام                

Bounce Card در اصل ابزاری برای انعکاس یا Bounce کردن نور منبع اصلیست. این ابزار به عکاسان کمک می‌کند تا سایه ایجاد شده پشت محصول را کاهش دهند. Bounce Cardها که معمولا مقابل فلش دوربین‌های حرفه‌ای قرار می‌گیرند، اجازه تابش مستقیم عکس به سوژه را نمی‌دهند و نور فلش دوربین را پخش می‌کنند. در تصویر پایین می‌توانید تصویری از دو Bounce Card را مشاهده نمایید.

Bounce Card ایستاده

اگر قصد عکاسی محصول توسط دوربین گوشی‌های هوشمند را دارید، بهتر است از Bounce Cardهای ایستاده استفاده نمایید. برای استفاده از این ابزار، کافیست آن را پشت منبع نور اصلی قرار دهید تا از شکل‌گیری سایه جلوگیری شود.

برای افرادی که به تازگی عکاسی محصول برای اینستاگرام را آغاز کرده‌اند، Bounce Cardهای ایستاده می‌توانند جایگزین مناسبی برای Fill Light باشند.

۵. استفاده از حالت Sweep یا حالت Portrait برای نمایش جزئیات

بسته به پس‌زمینه عکس، عوامل تاثیرگذار مانند موقعیت دوربین و نحوه نورپردازی متغیر هستند. به همین دلیل انتخاب پس‌زمینه مناسب برای عکس یکی از عوامل اصلی بالابردن کیفیت آن است. پس‌زمینه تصویر باید به نحوی انتخاب شود که روی ذهن مخاطب تاثیر مثبت گذاشته و او را به خرید ترغیب نماید. وقتی می‌خواهید فرآیند عکاسی از محصول برای اینستاگرام را آغاز کنید، باید بین پس‌زمینه تماما سفید و یا پس‌زمینه Real-World یکی را انتخاب نمایید. در ادامه این دو حالت را با هم مقایسه می‌کنیم.

استفاده از پرده سفید‌ رنگ Sweep

                    استفاده از پرده سفید‌ رنگ Sweep                    

اگر به فکر استفاده از یک دیوار سفید برای عکس‌برداری محصولاتان هستید، سخت در اشتباهید. چرا که دیوار نمی‌تواند نور را به درستی انعکاس دهد و در نتیجه، تاثیر منفی بر روی عکس خواهد داشت. برای گرفتن یک عکس باکیفیت با پس‌زمینه سفید، می‌توانید از پرده سفید Sweep استفاده کنید.

Sweep یک پرده سفید کاغذی قابل انعطاف است که به شما اجازه می‌دهد یک عکس باکیفیت با پس‌زمینه سفید ثبت کنید. استفاده از این ابزار به خصوص در زمان عکاسی از محصول با دوربین گوشی‌های هوشمند ضروریست. پرده Sweep نه‌تنها جزئیات محصول را به خوبی نمایش می‌دهد، بلکه از انعکاس بی‌جا نور جلوگیری می‌کند. درنهایت با استفاده از این پرده‌های سفید رنگ، شما می‌توانید تصویری گیرا از محصول خود ثبت کرده و آن را در اینستاگرام و وبسایتتان به نمایش بگذارید.

پس زمینه Real-World با حالت Portrait

                      پس زمینه Real-World با حالت Portrait  در عکاسی از محصول اینستاگرام                      

اگر قصد نمایش کارکرد یک محصول را دارید، استفاده از پس‌زمینه‌های Real-World  سبب می‌شود که مخاطب راحت‌تر پیام شما را درک نماید. اما یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در این روش عکاسی، عدم تمرکز کاربر بر روی سوژه اصلی است. به همین دلیل بسیاری از عکاسان برای دادن عمق بیشتر به تصویر و جلب توجه کاربر، از حالت Portrait استفاده می‌‌کنند. این حالت که در بسیاری از گوشی‌های هوشمند هم یافت می‌شود، با را تار (Blur) پس‌زمینه، تصویر واضح‌تری از سوژه اصلی نمایش می‌دهد. 

۶. استفاده از حالت‌های مختلف در زمان عکاسی

نکته آخر در عکاسی محصول برای اینستاگرام، این است که هیچگاه تنها به یک عکس خوب بسنده نکنید. برای جلب توجه مخاطب، شما باید بتوانید زوایای مختلف محصولاتان را در مقابل دیدگان او به نمایش بگذارید. بنابراین به جای قراردادن تنها یک عکس از محصول، چندین عکس باکیفیت از آن را با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید. 

برای مثال، اگر می‌‌خواهید یک لباس را در اینستاگرام بفروشید، در مرحله اول تصویری از خود لباس را با پس‌زمینه مناسب ثبت کنید. سپس برای اینکه مخاطبان بتوانند استایل لباس را ببینند، می‌توانید با مدل‌های لباس همکاری داشته باشید. درنهایت کاربران می‌توانند به راحتی وضعیت قرارگیری لباس را هنگام پوشیدن مشاهده کنند و به خرید آن ترغیب شوند.

سخن آخر

برای جذب بیشتر مخاطب و افزایش درآمد از اینستاگرام، باید توجه ویژه‌ای بر عکس‌های محصولات خود داشته باشید. عکاسی محصول برای اینستاگرام فرآیند بسیار حساس و تاثیرگذاری است که در صورتی که به درستی انجام نشود، می‌توان بر میزان فروش شما تاثیر منفی بگذارد. در این مقاله موبودید، نکاتی مهم در خصوص عکاسی با گوشی هوشمند آموزش دادیم که با استفاده از آن‌ها، می‌توانید تصاویری باکیفیت از محصولتان را ثبت کرده و توجه مخاطبان را جلب نمایید.

 

مطالب مرتبط:

1400/06/08

برچسب ها:

فرم نظر سنجی