1400/10/08

مفهوم وایرال در اینستاگرام؛ چطور پست وایرال منتشر کنیم؟

وایرال در اینستاگرام

گاهی پیش می‌آید که برای مدت‌زمان محدودی، اکثر کاربران در مورد یک کلیپ، عکس و یا محتوا صحبت می‌کنند و به‌طور مرتب آن را به اشتراک می‌گذارند. حتی برخی اوقات، محتوا در شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز منتشر خواهد شد. چنین پست‌هایی را در اصطلاح «وایرال» می‌گویند که انتشار آن‌ها به جذب مخاطبان جدید و افزایش فالوورهای شما بسیار کمک خواهد کرد. این خود می‌تواند یک روش عالی برای تبلیغات و بازاریابی باشد. به منظور آشنایی بیش‌تر با مفهوم وایرال در اینستاگرام و نحوه‌ی انتشار پست وایرال، با ادامه‌‌ی این مقاله از موبودید همراه باشید. 

وایرال در اینستاگرام به چه معناست؟

وایرال (Viral)، در لغت به معنای ویروسی شدن است. اما در فضای مجازی به‌معنای انتشار یافتن با سرعت بالاست. محتواهای وایرال، معمولاً جذاب هستند و به یکباره و با سرعت بالا توسط بسیاری از افراد دیده می‌شوند. پس مفهوم وایرال در اینستاگرام یعنی پخش سریع محتوا؛ محتوای شما به سرعت و توسط هزاران کاربر پلتفرم اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که در حال حاضر به‌طور متوسط روزانه بیش از ۹۵ میلیون عکس و ویدیو در اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شود. بنابراین شانس شما برای اینکه پست‌تان ویروسی شود، بسیار کم است، اما غیرممکن نیست. هیچ معیاری برای ویروسی یا وایرال شدن محتوا وجود ندارد. در واقع، مردم خودشان تصمیم می‌گیرند که یک محتوا را وایرال کنند. اما معمولاً یک سری معیار که در بخش بعدی راجع به آن‌ها بیش‌تر صحبت خواهیم کرد، در این زمینه وجود دارند که مردم به آن‌ها استناد کرده و پست وایرال می‌سازند. 

چطور پست وایرال منتشر کنیم؟

همان‌طور که گفتیم راهکارهای کاربردی متعددی برای ایجاد پست وایرال در اینستاگرام وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید شانس وایرال شدن محتوای خود را افزایش دهید. در ادامه به بیان این راهکارها خواهیم پرداخت.

۱. برای ایجاد پست وایرال در اینستاگرام، علاقه‌مندی‌های کاربران را بشناسید.

 ۱. برای ایجاد پست وایرال در اینستاگرام، علاقه‌مندی‌های کاربران را بشناسید. 

یکی از راهکارهای ایجاد پست وایرال در اینستاگرام این است که محتوایی را به ‌اشتراک بگذارید که اغلب کاربران به آن علاقه‌مند باشند. شما باید بدانید که مخاطبان شما به چه چیزی نیاز دارند و با چه نوع محتواهایی بیشتر تعامل دارند؟ اما چطور می‌توان متوجه نیاز مخاطبان شد؟ اگر مخاطب هدف خود را بهتر بشناسید، در تولید محتوا برای آن‌ها موفق‌تر عمل خواهید کرد. معمولاً، موضوعات ترند شده، چالش‌ها، مسائل روز برای خیلی‌ها جذاب هستند. البته اگر پست با پیج شما مرتبط باشد تاثیر بیشتری خواهد داشت. اکنون ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که خب بالاخره چه موضوعاتی رو برای ساخت کلیپ انتخاب کنیم که وایرال شوند؟ در پاسخ باید بگوییم که همه چیز بستگی به حیطه‌ی فعالیت شما، نیازهای مخاطبانتان و… دارد. در کل، این روزها چالش‌ها، آموزش‌ها و مسائل عجیب و غریب که مردم چیز زیادی از آن‌ها نمی‌دانند، بیشتر وایرال شده‌اند.

همچنین بخوانید: چگونه مخاطب هدف را در اینستاگرام پیدا کنیم؟

۲. پوشش دادن مسائل روز جامعه

به‌روز بودن و پرداختن به مباحث روز جامعه، کمک زیادی به تبدیل شدن پست به یک پست وایرال در اینستاگرام می‌کند. برای این‌کار می‌توانید از اخبار عمومی که مردم هر روز آن‌ها را می‌شنوند، کمک بگیرید و آن‌ها را به نوعی به کسب و کار خودتان نزدیک کنید. چنانچه بتوانید یک پست با محتوای جذاب و هشتگ‌های مناسب و مرتبط در خصوص رویدادها و ترندهای روز انتشار دهید، به احتمال زیاد آن پست در بخش اکسپلور اینستاگرام قرار خواهد گرفت.

۳. برای ایجاد پست وایرال در اینستاگرام باید منحصربه‌فرد باشید

     برای ایجاد پست وایرال در اینستاگرام باید منحصربه‌فرد باشید    

برای ایجاد پست وایرال در اینستاگرام باید کمی خاص‌تر از بقیه به‌ نظر برسید و خودتان باشید؛ اگر اینستاگرام را بالا و پایین کنید حتما به بیش از ۲ الی ۳ پیج برخورد می‌‌کنید که مطالب تکراری منتشر کرده باشند. اما تولید محتوای منحصربه‌فرد، شما را از میان رقبایتان متمایز می‌کند و شانس وایرال شدن پست‌هایتان را افزایش می‌دهد. حالا حتماً می‌پرسید که چطور می‌توانم این کار را انجام دهم؟ شما باید از ایده‌های جدید و البته جذاب برای ایجاد محتوا استفاده کنید. برای مثال خیلی از بیوتی‌بلاگرها را دیده‌اید که در پیج خودشان سبک‌های مختلف آرایشی را آموزش می‌دهند. اما اگر شما بتوانید با کمی خلاقیت و نوآوری، سبک جدیدی را در این زمینه ارائه دهید، به احتمال زیاد در مدت زمان کوتاهی، ویدیوهایتان وایرال می‌شوند و به یک بلاگر معروف تبدیل خواهید شد. 

۴. هشتگ‌گذاری صحیح و تقویت دسترسی 

از استراتژی هشتگ‌گذاری برای دسترسی بهتر کاربران به پست‌هایتان و در نتیجه وایرال شدن آن‌ها استفاده کنید. استفاده از هشتگ‌های مرتبط، محتوای شما را قابل دسترس می‌کند و موجب می‌شود تا پست شما به یک پست وایرال در اینستاگرام تبدیل شود. آمارها نشان می‌دهند که پست‌هایی با حداقل یک هشتگ اینستاگرام به‌طور متوسط ۶/۱۲ ٪ بیشتر از پست های بدون هشتگ دیده می‌شوند. از آنجایی که هدف اصلی استفاده از هشتگ‌ها جلب توجه بیشتر مخاطبان به پست شماست، در نتیجه استفاده از یک استراتژی مناسب می‌تواند محتوای شما را در دسترس مخاطبان هدف قرار دهد. به عنوان مثال، یک بلاگر سفر و گردشگری، ممکن است تصویری از یک ساحل در بالی ارسال کند و هنگام آپلود در اینستاگرام از هشتگ‌هایی مانند #traveldiaries #balibeach #balihotel استفاده کند. بنابراین، سایر کاربران اینستاگرام با علایق مشابه به راحتی می‌توانند پست‌های او را پیدا کنند و ببینند.

برای یافتن هشتگ مناسب در اینستاگرام، این مقاله موبودید را از دست ندهید: چگونه هشتگ‌های پربازدید اینستاگرام را پیدا کنیم؟

۵. استفاده از تیترهای زرد برای تولید محتوای وایرال در اینستاگرام

         استفاده از تیترهای زرد برای تولید محتوای وایرال در اینستاگرام        

تجربه ثابت کرده که استفاده از تیترهای «زرد» یا جنجالی، احتمال وایرال شدن پست در اینستاگرام را تا چند برابر افزایش می‌دهند. معمولاً پست‌هایی که تیتر زرد دارند، بازدید بیش‌تری خواهند خورد و احتمالا در مدت‌زمان کوتاهی بتوانند به یک پست وایرال در اینستاگرام تبدیل شوند. این تیتر می‌تواند داغ‌ترین دیالوگ محتوای موردنظر شما که قصد وایرال شدن آن را دارید، باشد. اخیراً دیده شده که بسیاری از افراد در شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام تنها برای جذب فالوور بیش‌تر و افزایش اقبال عمومی به انتشار تیترهای زرد درباره‌ی سلبریتی‌ها شامل بازیگران، خواننده‌ها، فوتبالیست‌ها و ...، متوسل شده‌اند. 

۶. نشر پست‌های جذاب

برای ایجاد پست وایرال در اینستاگرام می‌توانید پست‌های جذاب پیجتان را تا جایی که می‌توانید نشر دهید. اگر دیدید که یکی از پست‌های شما در مدت‌زمان کوتاهی (مثلاً ۲ ساعت اول)، موفق به دریافت اینتراکشن خیلی زیادی نسبت به مابقی پست‌های شما شد، تا جایی که می‌توانید آن پست را تبلیغ کنید. برای مثال می‌توانید آن را استوری کنید. یادتان باشد که چنین پست‌هایی می‌توانند رتبه‌ی پیج شما را افزایش دهند. 

۷. برگزاری مسابقات جذاب

          برگزاری مسابقات جذاب          

برگزاری مسابقات جذاب، یکی دیگر از راهکارهای بسیار خوب برای تولید پست وایرال در اینستاگرام می‌باشد. با اجرای یک مسابقه‌ی خوب به همراه هدیه، پست شما به سرعت توسط دیگر کاربران وایرال خواهد شد. مسابقات اینستاگرامی نه تنها موجب افزایش تعداد مخاطبان و فالوورها می‌شوند، بلکه به شما این امکان را می‌دهند تا به محتواهای تازه و ارزشمندی دست پیدا کنید که خود ایده و سوژه‌ای برای تولید محتوا و اجرای مسابقات پیجتان در آینده هستند. 

همچنین بخوانید: ۵ ابزار کارآمد برای مدیریت فرآیند قرعه ‌کشی در اینستاگرام

۸. برای تولید محتوای وایرال در اینستاگرام، رقبایتان را دنبال کنید.

یکی دیگر از روش‌های ساده و کاربردی برای تولید محتوای وایرال در اینستاگرام، دنبال کردن رقبا و الگوبرداری از نمونه‌های موفق است. البته این را به خاطر داشته باشید که الهام گرفتن از دیگران به معنای کپی‌برداری نیست. بنابراین همیشه به قانون کپی رایت پایبند باشید و یادتان باشد که اینستاگرام قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای نقض کپی رایت دارد. در عین حال از گرفتن ایده‌های موفق که خوش درخشیده‌اند هم غافل نشوید.

سخن آخر

در این مقاله از موبودید به بررسی مفهوم وایرال در اینستاگرام و نحوه‌ی ایجاد پست وایرال صحبت کردیم. وایرال کردن پست یک راه‌حل عالی برای افزایش نرخ تعامل و برندسازی است که طی چندسال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در پایان این نکته را متذکر شویم که شما همیشه نمی‌توانید اقدام به انتشار محتوای وایرال در اینستاگرام نمایید. این پست‌ها به‌صورت اتفاقی وایرال می‌شوند و حتی ممکن است تا مدت‌ها قادر به تولید چنین محتواهایی نباشید. علاوه بر این تولید محتوای زرد به طور مکرر، پیج شما را از دسته‌بندی خودش خارج خواهد کرد و این می‌تواند به اعتبار پیج لطمه بزند. پس اعتدال را رعایت کنید.

اگر شما هم راه دیگری برای وایرال شدن پست سراغ دارید و آن را امتحان کرده‌اید، خوشحال می‌شویم که آن را در بخش کامنت‌ها در پایین همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید. با تشکر از همراهی شما عزیزان!

1400/10/08

فرم نظر سنجی